Bilköp - it's a jungle out there....

bettysmatte

Trådstartare
Mhm... Det är precis lika skoj att leta bil som jag trodde.... Vad är era erfarenheter av bilfirmor? Måste det vara en större märkesbilfirma för att det ska kännas seriöst? Har hittills hamnat på ett par bilfirmor (efter att ha letat bil på blocket) där man blivit fundersam. Senast igår skulle vi titta på två bilar, en 06 och en 04 av samma märke. 04an blev helt utesluten så fort jag kikade in i baksätet. Musäten och med vita mögelprickar... Då undrar man ju vad den bilen varit ute för...? 06an kändes okej att köra, men visade sig ha låg oljenivå. Då undrar man ju varför.... Dessutom så var den, av någon anledning, besiktigad 3 månader efter besiktningsintervallet. Vad betyder det? Har bilen varit avställd?

Det kändes bara skumt... Eller???

Så, bilfirmor. Kan man kolla upp dem någonstans innan man åker dit?
 
Mhm... Det är precis lika skoj att leta bil som jag trodde.... Vad är era erfarenheter av bilfirmor? Måste det vara en större märkesbilfirma för att det ska kännas seriöst? Har hittills hamnat på ett par bilfirmor (efter att ha letat bil på blocket) där man blivit fundersam. Senast igår skulle vi titta på två bilar, en 06 och en 04 av samma märke. 04an blev helt utesluten så fort jag kikade in i baksätet. Musäten och med vita mögelprickar... Då undrar man ju vad den bilen varit ute för...? 06an kändes okej att köra, men visade sig ha låg oljenivå. Då undrar man ju varför.... Dessutom så var den, av någon anledning, besiktigad 3 månader efter besiktningsintervallet. Vad betyder det? Har bilen varit avställd?

Det kändes bara skumt... Eller???

Så, bilfirmor. Kan man kolla upp dem någonstans innan man åker dit?

Googla alltid. Och lusläs hemsidan efter deras partners.

Jag har köpt bil av tre firmor, två stora (Hedin bil och Helmia) och nu senast en mindre lokal - men etablerad.

I regel är det inte direkt priset på bilen som är avgörande hos firman, utan service och förmåner.
När vi köpte (begagnad) bil av Helmia kunde vi förhandla oss till helt nya vinterdäck. Vi fick även gratis försäkring i ett år och jäkligt bra ränta på avbetalningen.

Den senaste bilen kunde jag både pruta ner ett par tusen, få en dragkrok monterad gratis och firman stod för hela kostnaden om något fick underkänt vid besiktning (om den skedde inom tre månader). Bilen är en tidigare leasingbil och ena bakdäcket var parkeringsskadat och underkändes vid besiktning = helt nya bakdäck till priset av en besiktning. :up:

Om du googlar firmans namn så borde det dyka upp något. Plus att om det inte känns seriöst så är det i regel inte det.
 
Oj, den tanken har jag inte ens tänkt. Men nog är det så att olika firmor har olika renommé.

Jag har oftast köpt på etablerade märkesfirmor. Man får nog en rätt bra uppfattning om seriositet när man talar med säljare. Själv har jag nogsamt undvikit firmor där jag inte betraktats som seriös köpare bara för att jag är kvinna. Jag har till och med blivit ihopkopplad med en vilt främmande man i andra änden av den stooora bilhallen. Där handlar jag inte.

Jag skulle nog ställa en hel massa frågor samt be att löften finns på papper? Firmor som överlevt länge kanske är seriösare än relativt nya?
 
Senaste bilarna har vi köpt på stora märkesställen som har känts väldigt seriösa
Prutmån finns alltid, framförallt om man inte har någon inbytesbil
 
Köpa begagnad bil privat. Vad finns det för risker där? Och hur undviker man dem?

Jag köpte min begagnad privat och hade med särbon just för att han skulle kolla roststatusen under (han är svetsare). Jag testkörde och kollade så att det inte var några konstiga ljud eller att den kändes glapp i styrningen. Motorrummet ska vara så rent som möjligt, annars tyder det på läckage. Kolla besiktningspapperen, ev servicebok osv.

Utan att ta den till en verkstad är det väl det man kan göra. Köper man via en Blocket-annons kan det i vissa fall ingå en försäkring. Det gjorde det när särbon köpte sin CR-V vilket gjorde att han fick en ny turbo eftersom den var trasig.
 
Köpa begagnad bil privat. Vad finns det för risker där? Och hur undviker man dem?
Nog fånigt men jag skulle aldrig någonsin våga köpa privat.

Om man köper en bil för säg 50-100' och den rasar veckan efter så har man inga skyddsnät alls. Motsvarande situation på en firma möjliggör reklamation.

Och ja, bilar kan få de mest märkliga fel.
 
Nä jag letade bil sist köpte jag en månads abonnemang på carfax där jag kunde kolla upp historiken på alla bilar som intresserade mig. Det underlättade betydligt att kunna sålla bort importer och det var lätt att kolla om det var något underligt med körsträckor mm.
 
Har den där nya lagen/reglerna om att ev böter följer bilen gått igenom eller blev den avslagen? Vet jag läst om det och då fick jag en känsla att det inte skulle bli så lätt för dom som ska sälja privat, men vet inte hur det gått sen om de fick igenom det eller inte.
 
För mig beror det på vad bilen kostar. Jag skulle inte våga köpa en dyr bil av privatperson.

Jag köpte min första bil (Nissan Micra, gammal variant) av privatperson som skrivit en usel annons. Bortsett från lite trassel med att betala skatten så gick det bra, bilen fungerade klockrent och när jag sålde den så skrev jag även i annonsen att den var snäll, för den kändes verkligen snäll! Den sålde jag alltså privat och det var lätt gjort, trots att bilhandlare inte ville ha bilen för att de inte trodde sig kunna bli av med den.

Min nuvarande bil köptes av stor, känd bilhandlare som enligt min mors sambo (han är den mest bilkunniga jag känner, tror jag) ska ha gott rykte. Med facit i hand borde jag ha skippat det och jag har tagit bort dekalerna som handlaren satt på bilen, för jag vill inte göra reklam för det där stället genom att köra runt med deras namn på bilen ;) Först var det trassel med att alls köpa den, de hade inte pappren i ordning i tid vilket upptäcktes dagen innan jag skulle köpa den, bilen drar betydligt mer bensin än vad de sa i annonsen (det var jag dock beredd på, är övertygad om att annonsen var felskriven) och nu är det trassel med förardörren. Jag har gett mig själv i nyårslöfte att försöka ta körkort för manuell bil och då byta ut nuvarande bilen till något bättre... Det är synd, för egentligen gillar jag bilen, men trots det känns den inte rätt för mig.

Trots detta kommer nästa bil utan tvekan köpas av bilhandlare, men då någon mer ordentlig och jag ska utan tvekan leta reda på en halv miljard recensioner först!
 
Jag gjorde M-test innan jag köpte min, men det finns väl inte längre? Hur är bildiagnoserna på bilprovningen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp