Blandade flockar och bra staket – det säger forskningen om hästar och vargar

Två ponnyer dödades av varg i Norrtälje härom veckan, vilket innebar att vargfrågan nu på ett annat sätt än tidigare blev aktuell även i hästnäringen. I Sverige har vi inga data att falla tillbaka på när det gäller häst och varg, men vi kan lära av forskning från exempelvis Tyskland.
 
Min sambo skojade om att jag borde låna ut min häst till de med vargproblem.
Nu har vi inte haft problem med rovdjur. Men när 2 älgar kom in i hans hage fick de veta att de levde. Han jagade dem som en galning tills de hoppade ur hagen. Sen joggade han drakblåsandes fram och tillbaks uppblåst som jag vet inte vad längs staketet de hoppat ut ur. Framöver när älgarna kom ur skogen för att gå sin vanliga runda bredvid gårdshusen och såg honom vände de.
Han backar inte direkt i några lägen den där..😅
Min går och betar brevid rådjuren som kommer in i hagen :rofl:
 
Hade en valack i ett stall som också hade Highland cattle och tre små kalvar smet gärna in i hästhagen det var helt ok att de låg och vilade där men när tjuren också klev in blev han mycket raskt utjagad

Mitt gamla sto verkligen avskydde hunddjur jagade ut en räv ur hagen gjorde sitt bästa för att hugga en dobberman som kom för nära under en ridtur och tolererade inga jakthundar i hagen
 
Han tyckte väl att här ska ingen komma och sno min mat! :rofl:
Han styr även rätt humorlöst i hagen nu. Han gick som hingst tills han mentalt hann bli det också. I hagen går han med en ponny som även han gick länge som hingst. Och i grannhagen en 10-åring som kastrerades i somras. De har alla lite stört språk gentemot många valacker. Ponnyn har varit hemsk mot andra. Men min häst har fått ordning på honom. Ponnyn och den i hagen bredvid lekte så hårt över staketet att det blev farligt innan man fick dit breddande isolatorer.
Den nyinflyttade, nykastrerade 10-åringen försökte sätta min på plats några gånger. Han har gett upp totalt. Min ger inte upp! 😅
Min häst jagade bort ponnyn när de tjafsade över staketet: ”Men ditt jäkla dumhuvud, det är ju helt idiotiskt det du gör. Vad fan ska det vara bra för? Han gör ju illa dig!”
Och ponnyn:
”Det är ju skitroligt! Kolla han bet nästan av mig örat! Så coolt! Såg du?!”
Ibland såg man hur han bara nästan himlade med ögonen, suckade och lät dummskallarna hålla på och drog.
Ponnyn han går med tror jag är gud eller magisk typ. Jag sa åt min häst att inte tjafsa med ponnyn när jag är i hagen och han taggade ner. Ponnyn var CHOCKAD och bara glodde på mig. Min häst lyssnade alltså på någon! 😳
Min häst är dock oerhört försiktig och tålmodig med osäkra individer och föl etc. Men de som stör ordningen blir hans inre polis tokig på. 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bakgrundsinfo: Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 927
Senast: Septicemia
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp