Bukefalos 28 år!

Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Vissa av ungdomarna bör inte få framföra sina fordon. De går för fort, förarna uppvisar bristfälliga kunskaper i trafikregler och bristande konsekvenstänk. Vissa av ungdomarna kör försiktigt och noggrant.
Det är verkligen det här som skaver mest för mig och som också representerar alla de negativa upplevelser jag har haft av Epor: förare som ignorerar högerregel, väjningsplikt, som inte blinkar, felparkerar, gör uppenbara felbedömningar av trafiksituationer, gasar förbi bussar på övergångsställen vid skolor, osv osv osv.

Jag känner mig inte det minsta trygg i trafiksituationer med epor för jag vet hur lite träning de har fått, hur lite vana de har.

Och att de inte går så snabbt är liksom inte nog för att kompensera det. Trots allt sker de allra flesta olyckor och tillbud i tätbebyggt område med låga hastigheter (även om olyckorna blir allvarligare och skördar fler dödsoffer på höghastighetsvägar).
 
Hastigheter över 30km/h är inget som vår hjärna egentligen klarar av. Där måste vi förlita oss på omdöme och erfarenhet.
Det där med att bli fartblind t.ex.
Så därför är det lämpligt med en hastighetsbegränsning.
50 är lagom för det stör inte trafiken i tätbebyggda områden.
Fast om 50 km i timmen är mer än vad ungdomarnas hjärna klarar av (som var 30 km i timmen enligt din post) och de inte har tillräckligt med omdöme och erfarenhet för att kompensera det, så vill ju jag inte att de kör i 50 där min 11 åring cyklar och ännu yngre barn korsar gatan för att gå till skolan. Små barn och tweenies saknar ju också i viss mån omdöme och erfarenhet och det behövs därmed litas på att den som kör ett ton plåt eller 500 kg plast har lite extra till övers för att täcka upp småbarns och personer som inte har fullt omdömes misstag.

Så jag tycker kanske inte då att det är lagom att någon som inte har nog med omdöme för att kunna köra på en led som enbart trafikeras av bilar som kör i en enda riktning och hastighet, ska kunna köra i 50 på en plats som är full av trafikljus, korsningar, cyklister och småbarn, dvs oskyddade trafikanter. Speciellt som även vissa av de själva är oskyddade i ett plastskal.

(Med det sagt så kör de ju redan i 40+ där de inte borde här (bland småbarn och pensionärer och personer med extra behov som bor på boende) och det syns att de inte ändrar hastighet efter omständigheter ens i den grad en hetsig 40-talist som kör för snabbt gör. Och de är inte heller försiktiga och noggranna så som en övningsförare är. )

Så antingen ska de väl klara att köra på motorväg där det är ganska raka omständigheter eller klarar de inte 50 i en rörig trafikmiljö. För det är väl inte bara bilister med körkorts dödsrisk vi är intresserade av att fokusera på? Och köra 50 och blocka två i bredd på en 100 väg är väl nära nog så irriterande som två som blockar i 30 oavsett.
 
Senast ändrad:
Det är verkligen det här som skaver mest för mig och som också representerar alla de negativa upplevelser jag har haft av Epor: förare som ignorerar högerregel, väjningsplikt, som inte blinkar, felparkerar, gör uppenbara felbedömningar av trafiksituationer, gasar förbi bussar på övergångsställen vid skolor, osv osv osv.

Jag känner mig inte det minsta trygg i trafiksituationer med epor för jag vet hur lite träning de har fått, hur lite vana de har.

Och att de inte går så snabbt är liksom inte nog för att kompensera det. Trots allt sker de allra flesta olyckor och tillbud i tätbebyggt område med låga hastigheter (även om olyckorna blir allvarligare och skördar fler dödsoffer på höghastighetsvägar).
Och här ok jag får skämmas men, här gick jag i förrgår upp över hastighetsgränsen på 40 av ren nyfikenhet för att se vad de körde i egentligen när de dök upp och började dra ifrån. Två på rad. På en väg med högerregel och fartgupp. Och de sänkte inte hastigheten inför svängar eller fartgupp och övergångsställen när de sedan försvann i fjärran.
 
Fast om 50 km i timmen är mer än vad ungdomarnas hjärna klarar av (som var 30 km i timmen enligt din post) och de inte har tillräckligt med omdöme och erfarenhet för att kompensera det, så vill ju jag inte att de kör i 50 där min 11 åring cyklar och ännu yngre barn korsar gatan för att gå till skolan. Små barn och tweenies saknar ju också i viss mån omdöme och erfarenhet och det behövs därmed litas på att den som kör ett ton plåt eller 500 kg plast har lite extra till övers för att täcka upp småbarns och personer som inte har fullt omdömes misstag.

Så jag tycker kanske inte då att det är lagom att någon som inte har nog med omdöme för att kunna köra på en led som enbart trafikeras av bilar som kör i en enda riktning och hastighet, ska kunna köra i 50 på en plats som är full av trafikljus, korsningar, cyklister och småbarn, dvs oskyddade trafikanter. Speciellt som även vissa av de själva är oskyddade i ett plastskal.

(Med det sagt så kör de ju redan i 40+ där de inte borde här (bland småbarn och pensionärer och personer med extra behov som bor på boende) och det syns att de inte ändrar hastighet efter omständigheter ens i den grad en hetsig 40-talist som kör för snabbt gör. Och de är inte heller försiktiga och noggranna så som en övningsförare är. )

Så antingen ska de väl klara att köra på motorväg där det är ganska raka omständigheter eller klarar de inte 50 i en rörig trafikmiljö. För det är väl inte bara bilister med körkorts dödsrisk vi är intresserade av att fokusera på? Och köra 50 och blocka två i bredd på en 100 väg är väl nära nog så irriterande som två som blockar i 30 oavsett.

Då är inte ungdommar kapabla att framföra en moped i 45 km heller eller? Om hjärnan inte är mogen...

Motorväg är inte enklare att köra bara för att den är rak. Här krävs lika snabb uppfattningsförmåga eftersom hastigheterna är så mycket högre. Tror dock att många bilförare såsar till när de sitter och kör motorväg, ffa en bekant sträcka och inte alls är så allerta och fokuserade som de borde vara.
 
Då är inte ungdommar kapabla att framföra en moped i 45 km heller eller? Om hjärnan inte är mogen...

Motorväg är inte enklare att köra bara för att den är rak. Här krävs lika snabb uppfattningsförmåga eftersom hastigheterna är så mycket högre. Tror dock att många bilförare såsar till när de sitter och kör motorväg, ffa en bekant sträcka och inte alls är så allerta och fokuserade som de borde vara.
Kanske inte? Jag vet inte. Borde de köra 45? En ganska ny regel?

Jag har inte försökt kolla upp när hjärnan är mogen eller inte för över 30 km i timmen. Som jag försökte tydliggöra var det någon annan i tråden som skrev 30- km och mogen hjärna och jag skrev -om det är så som du skriver, i mitt svar.

Jag är inte så inne på mopeder, inte vanligt här, utan hade för mig att de mestadels körde runt 30 på cykelbanan och sällan hamnade på landsvägen eller inne bland bilarna i större trafikkorsningar. Mopeden tar ju också plats som en cykel på cykelbanan och jag har faktiskt själv aldrig upplevt några problem med dem som cyklist och aldrig sett mer av dem än jag ser av en cykel i samma storlek som bilist.

Ja motorvägen kräver snabb uppfattningsförmåga och att köra bil inne i stan kräver snabb uppfattningsförmåga. Jag diskuterade varför så många tycker att 50 i stan är så väldigt lätt jämfört med motorvägen samtidigt som många även erfarna förare på buke också tycker att det är svårt att köra inne i stan eftersom det finns cyklister och gångtrafikanter inne i stan.

Om det är svårt för erfarna bilförare med körkort att hantera stadskörning med cyklister i 50 km i timmen, varför ska 16 åringar utan körkort kunna hantera det i 50 km i timmen? Om de inte har uppfattningförmåga nog att köra motorväg.

Så det är nu någon gärna får komma med forskningsrapporten som säger att de inte klarar runt 120 i hastighet eller dylikt. Den finns säkert orkar bara inte leta.

(eftersom för mig skulle de gärna hålla sig till 30 och faktiskt då ha ett stopp där i bilarna så de inte kör snabbare, och helst bara hålla sig till cykel och moppe, men om forskningen säger att de är mogna för att köra bil så låt gå för det för all del och fullt körkort. Men 50 km i timman utan körkort i en plastburk eller ett ton plåt där barn cyklar känner jag då inte för.)
 
Senast ändrad:
Kanske inte? Jag vet inte. Borde de köra 45? En ganska ny regel?

Jag har inte försökt kolla upp när hjärnan är mogen eller inte för över 30 km i timmen. Som jag försökte tydliggöra var det någon annan i tråden som skrev 30- km och mogen hjärna och jag skrev -om det är så som du skriver, i mitt svar.

Jag är inte så inne på mopeder, inte vanligt här, utan hade för mig att de mestadels körde runt 30 på cykelbanan och sällan hamnade på landsvägen eller inne bland bilarna i större trafikkorsningar. Mopeden tar ju också plats som en cykel på cykelbanan och jag har faktiskt själv aldrig upplevt några problem med dem som cyklist och aldrig sett mer av dem än jag ser av en cykel i samma storlek som bilist.

Ja motorvägen kräver snabb uppfattningsförmåga och att köra bil inne i stan kräver snabb uppfattningsförmåga. Jag diskuterade varför så många tycker att 50 i stan är så väldigt lätt jämfört med motorvägen samtidigt som många även erfarna förare på buke också tycker att det är svårt att köra inne i stan eftersom det finns cyklister och gångtrafikanter inne i stan.
AM- kortet är för att få framföra moped klass 1 och mopedbil i 45 km/h. Så någon typ av bedömning om mognad har nog gjorts eftersom körkortet sträcker sig dit. Det är nog sällsynt med klass 2-mopeder idag, dvs de som får gå i max 30 och inte kräver körkort. Epa får gå i 30 km/h vilket är lite märkligt då det egentligen är ett fordon med bättre vägegenskaper än både moped och mopedbil och inte är svårare att framföra. De borde få gå i 45 även de.

Mopeder trimmas minst lika ofta och många går i hastigheter som en lätt motorcykel med en konstruktion för att gå i 45. Klass 1-moped får absolut inte köras på cykelbanan, oavsett hastighet.
 
AM- kortet är för att få framföra moped klass 1 och mopedbil i 45 km/h. Så någon typ av bedömning om mognad har nog gjorts eftersom körkortet sträcker sig dit. Det är nog sällsynt med klass 2-mopeder idag, dvs de som får gå i max 30 och inte kräver körkort. Epa får gå i 30 km/h vilket är lite märkligt då det egentligen är ett fordon med bättre vägegenskaper än både moped och mopedbil och inte är svårare att framföra. De borde få gå i 45 även de.

Mopeder trimmas minst lika ofta och många går i hastigheter som en lätt motorcykel med en konstruktion för att gå i 45. Klass 1-moped får absolut inte köras på cykelbanan, oavsett hastighet.
Ok jag kollade upp att mopeder klass II fick köras på cykelbanan innan jag skrev det men då är det inte så. Och det var den typen av moped jag skrev om.

Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din tvåhjuliga moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped".

Trehjuliga mopeder klass II får köras på en cykelbana med lite trafik och tillräcklig bredd om särskild försiktighet iakttas.

För att köra moped klass II ska du ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped (har du fyllt 15 år innan 1 oktober 2009 behöver du inte ha förarbevis).

Om de har haft hastighet som lätt motorcykel så märker jag inte av dem eftersom jag då rimligen tror de är en lätt motorcykel. Men jag ser väldigt få mopeder eller små motorcyklar eller stora för den delen här.

Om plastfordonen på fyra hjul med triangel, redan får köras i 45 så förklarar det framfarten borta hos oss, om än inte varför föraren hävdar att de gick i max 30.

Men frågan är fortfarande varför man anser att det ska bli så att dessa ska köras i statsmiljö i 50 utan körkort (men med "något slags mognadstest"), men inte på motorväg med körkort.
 
Vi har ringt runt och försökt få till ett muntligt men hen matschar inte kriterierna då det står i hens ADD-utredning att hen har normal läs och skrivkunskap samt läsförståelse.
Orken att fokusera länge på text har fallit mellan stolarna tyvärr.
Min son körde 6 skriftliga test för AM, då skrev körskolan ett intyg för muntligt som han då klarade. Kolla med er skola om de kan göra ngt liknande 😃
 
Fast om 50 km i timmen är mer än vad ungdomarnas hjärna klarar av (som var 30 km i timmen enligt din post) och de inte har tillräckligt med omdöme och erfarenhet för att kompensera det, så vill ju jag inte att de kör i 50 där min 11 åring cyklar och ännu yngre barn korsar gatan för att gå till skolan. Små barn och tweenies saknar ju också i viss mån omdöme och erfarenhet och det behövs därmed litas på att den som kör ett ton plåt eller 500 kg plast har lite extra till övers för att täcka upp småbarns och personer som inte har fullt omdömes misstag.
Nu så finns ju mycket erfarenhet av 16-åringar som kör bil från andra länder.
Begränsad hastighet till 80 km/h första året,
inga passagerare under 18 och inte köra efter 21.00 på kvällen är några regler som används.
Så det går säkert att sy ihop något som fungerar.
Den mänskliga hjärnan är inte anpassad för högre hastighet än 30 km/h, alltså inte din och min hjärna heller.
Men med åren så kompenserar man det med omdöme och erfarenhet. Det finns vissa forskare som anser att det bästa vore att vänta med körkort till 25 år när hjärnan är fullt utvecklad. Och tydligen skall 70-åringar vara de säkraste bilförarna med sitt omdöme och tålamod.
 
AM- kortet är för att få framföra moped klass 1 och mopedbil i 45 km/h. Så någon typ av bedömning om mognad har nog gjorts eftersom körkortet sträcker sig dit. Det är nog sällsynt med klass 2-mopeder idag, dvs de som får gå i max 30 och inte kräver körkort. Epa får gå i 30 km/h vilket är lite märkligt då det egentligen är ett fordon med bättre vägegenskaper än både moped och mopedbil och inte är svårare att framföra. De borde få gå i 45 även de.

Mopeder trimmas minst lika ofta och många går i hastigheter som en lätt motorcykel med en konstruktion för att gå i 45. Klass 1-moped får absolut inte köras på cykelbanan, oavsett hastighet.
Att epor "bara" får gå i 30 handlar väl inte om vägegenskaper. Det handlar om vad en EPA är= en bil. Kan ställa till med större skada än en moped/mopedbil. Det är inte enbart ur förarens perspektiv reglerna sätts.
 
Reglerna säger att man måste kunna framföra fordonet som man kör på ett säkert sätt.
Det är alltså olagligt att inte kunna framföra fordonet även om man har behörigheten.
Ansvaret för att skaffa sig den kompetensen ligger på den enskilda föraren.
Det handlar om att träna säkert på egen hand innan man ger sig ut i trafiken.

Som jag tidigare skrivit så anser jag att det är ett föräldraansvar då ungdomar får ta AM-kort redan vid 15 års ålder. De har inte alltid kunskap om aktuella lagar och regler. Det går att spekulera ifall de fått en bredare kunskap med en bättre AM-utbildning, men där är vi inte än. Just nu måste vi föräldrar ta ansvar för vad våra minderåriga barn gör.

Sen kan man även diskutera hur många cyklister som bryter mot ett säkert sätt i trafiken. För det återkommande ämnet i hela tråden är just brott mot trafikreglerna.
 
Att epor "bara" får gå i 30 handlar väl inte om vägegenskaper. Det handlar om vad en EPA är= en bil. Kan ställa till med större skada än en moped/mopedbil. Det är inte enbart ur förarens perspektiv reglerna sätts.

Jag är dåligt insatt om mopedbilar må tilläggas men de är svagt byggda, vilket riskerar bli väldigt illa för föraren som kanske tror att den är bättre skyddad. Personligen känner jag mig säkrare att låta min son köra 45 i A-traktorn (OBS, går inte då den är spärrad!) än 45 km på hans gamla moped pga det skydd som finns i form av bilbälte och starkare konstruktion.
 
Som jag tidigare skrivit så anser jag att det är ett föräldraansvar då ungdomar får ta AM-kort redan vid 15 års ålder. De har inte alltid kunskap om aktuella lagar och regler. D
15-åringar är straffmyndiga. De anses av samhället kunna hålla ordning på just lagar och regler. Om de inte kan det så har de inte i trafiken att göra med något fordon som kräver körkort.


Sen kan man även diskutera hur många cyklister som bryter mot ett säkert sätt i trafiken. För det återkommande ämnet i hela tråden är just brott mot trafikreglerna.
Den som har körkort och framför ett fordon med behörighet har alltid det största ansvaret. Ju högre behörighet desto större ansvar. Jag med min stora samling bokstäver på körkortet har ett jättestort ansvar i trafiken, särskilt när jag kör fordon på över 20 ton.
 
Jag är dåligt insatt om mopedbilar må tilläggas men de är svagt byggda, vilket riskerar bli väldigt illa för föraren som kanske tror att den är bättre skyddad. Personligen känner jag mig säkrare att låta min son köra 45 i A-traktorn (OBS, går inte då den är spärrad!) än 45 km på hans gamla moped pga det skydd som finns i form av bilbälte och starkare konstruktion.
Ja, de där plastlådorna är inte så bra om man råkar halka av vägen heller.
 
Att epor "bara" får gå i 30 handlar väl inte om vägegenskaper. Det handlar om vad en EPA är= en bil. Kan ställa till med större skada än en moped/mopedbil. Det är inte enbart ur förarens perspektiv reglerna sätts.
Nej det är en kvarleva sen de klassades som jordbruksredskap.
 
Att epor "bara" får gå i 30 handlar väl inte om vägegenskaper. Det handlar om vad en EPA är= en bil. Kan ställa till med större skada än en moped/mopedbil. Det är inte enbart ur förarens perspektiv reglerna sätts.
En EPA är en traktor.
Det är inte någon bil.
Det är där som det går fel.
Traktorer är egentligen inte till för persontransporter på allmänna vägar.
 
Nu så finns ju mycket erfarenhet av 16-åringar som kör bil från andra länder.
Begränsad hastighet till 80 km/h första året,
inga passagerare under 18 och inte köra efter 21.00 på kvällen är några regler som används.
Så det går säkert att sy ihop något som fungerar.
Den mänskliga hjärnan är inte anpassad för högre hastighet än 30 km/h, alltså inte din och min hjärna heller.
Men med åren så kompenserar man det med omdöme och erfarenhet. Det finns vissa forskare som anser att det bästa vore att vänta med körkort till 25 år när hjärnan är fullt utvecklad. Och tydligen skall 70-åringar vara de säkraste bilförarna med sitt omdöme och tålamod.
Ja, det kan ju vara en bra lösning, så som andra länder gör det.

Och då som du säger se till data från deras erfarenheter. Så försvinner ju Epa problemet närapå helt, samtidigt med mobilitetsproblemet.
 
(antar att man kunde vara krånglig och ha ngn regel om att folk under 18 inte får köra i städer utan bara på landsbygd med antingen Epa eller med moped eller vanlig bil och körkort osv. Med tanke på de många oskyddade som går i staden och det sannolikt minskade behovet av att ta sig fram där det finns cykelbanor och kollektivtrafik. Men det verkar lika krångligt som det är nu.)
 
15-åringar är straffmyndiga. De anses av samhället kunna hålla ordning på just lagar och regler. Om de inte kan det så har de inte i trafiken att göra med något fordon som kräver körkort.



Den som har körkort och framför ett fordon med behörighet har alltid det största ansvaret. Ju högre behörighet desto större ansvar. Jag med min stora samling bokstäver på körkortet har ett jättestort ansvar i trafiken, särskilt när jag kör fordon på över 20 ton.

Fast handen på hjärtat har du stenkoll på alla lagar och regler som finns? För det har inte ens alla jurister, så hur ska en 15 åring?

Straffmyndiga absolut, och straff på olaglig A-traktor och/eller vårdslöshet i trafiken finns redan. Men i grunden löser det uppenbarligen inte huvudproblemet med att många inte vet hur fordonet ska framföras samt även allmänhetens okunskap om hur lite kunskap dessa ungdomar får. Alla som vistas i trafiken har ett stort ansvar, och man får lära sig tidigt att samspela med andra bilister för att få en säker och flytande trafik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp