Bukefalos 28 år!

Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Jag jobbar på naturbruksgymnasiet. Våra ungdomar är ofta väldigt skickliga rent tekniskt på framförandet av sina a-traktorer. Klarar att häva sladdar och har koll på bilen.
Men dom har ofta noll konsekvenstänk. Vare sig det gäller kompisars säkerhet, ljudvolym på stereon eller framtida bilkörkort. Det går fort som fan helt enkelt. Och åks på flak. Dom åker ju i diket då och då men dras snabbt upp av kompisar.
 
(antar att man kunde vara krånglig och ha ngn regel om att folk under 18 inte får köra i städer utan bara på landsbygd med antingen Epa eller med moped eller vanlig bil och körkort osv. Med tanke på de många oskyddade som går i staden och det sannolikt minskade behovet av att ta sig fram där det finns cykelbanor och kollektivtrafik. Men det verkar lika krångligt som det är nu.)

Rent praktiskt blir det svårt att lösa, men jag är enig om grundidén. För mig är A-traktorer/mopeder, mopedbil ett ypperligt komplement till bristande kollektivtrafik, och jag blir tokig på att det börjar bli ett sätt att visa hög status/inkomst. Det gör att dom som verkligen behöver fordon för att ta sig till exempelvis skolan börjar få svårt att köpa bra exemplar till vettiga priser.
 
Fast handen på hjärtat har du stenkoll på alla lagar och regler som finns? För det har inte ens alla jurister, så hur ska en 15 åring?

Straffmyndiga absolut, och straff på olaglig A-traktor och/eller vårdslöshet i trafiken finns redan. Men i grunden löser det uppenbarligen inte huvudproblemet med att många inte vet hur fordonet ska framföras samt även allmänhetens okunskap om hur lite kunskap dessa ungdomar får. Alla som vistas i trafiken har ett stort ansvar, och man får lära sig tidigt att samspela med andra bilister för att få en säker och flytande trafik.
Grejen är ju att det aldrig är okej att bryta mot en lag och försöka att komma undan med att man "inte visste".
Så egentligen är det enda som man måste lära sig och sedan komma ihåg det att man måste ta reda reda på vad som gäller efter hand.
Om jag vill köra ett fordon i trafiken, så måste jag ta reda på vad som gäller för det.
Om jag vill bygga ett hus, så måste jag ta reda på vad som gäller för det.
Om jag vill ha djur, så måste jag ta reda på vad som gäller för det.
Det är faktiskt allas skyldighet.
 
(antar att man kunde vara krånglig och ha ngn regel om att folk under 18 inte får köra i städer utan bara på landsbygd med antingen Epa eller med moped eller vanlig bil och körkort osv. Med tanke på de många oskyddade som går i staden och det sannolikt minskade behovet av att ta sig fram där det finns cykelbanor och kollektivtrafik. Men det verkar lika krångligt som det är nu.)
Det skulle nog gå att villkora med t.ex. att resan måste ha ett syfte av typen ärende.
Att det då inte är okej att åka runt och leka.
 
Rent praktiskt blir det svårt att lösa, men jag är enig om grundidén. För mig är A-traktorer/mopeder, mopedbil ett ypperligt komplement till bristande kollektivtrafik, och jag blir tokig på att det börjar bli ett sätt att visa hög status/inkomst. Det gör att dom som verkligen behöver fordon för att ta sig till exempelvis skolan börjar få svårt att köpa bra exemplar till vettiga priser.
Det vore så perfekt! Men kan inte för mitt liv komma på hur man skulle göra.
 
Som jag tidigare skrivit så anser jag att det är ett föräldraansvar då ungdomar får ta AM-kort redan vid 15 års ålder. De har inte alltid kunskap om aktuella lagar och regler. Det går att spekulera ifall de fått en bredare kunskap med en bättre AM-utbildning, men där är vi inte än. Just nu måste vi föräldrar ta ansvar för vad våra minderåriga barn gör.

Sen kan man även diskutera hur många cyklister som bryter mot ett säkert sätt i trafiken. För det återkommande ämnet i hela tråden är just brott mot trafikreglerna.
Det är ju därför det låter som att ett riktigt körkort med utbildning kunde täcka upp bättre?

Det här med cyklisterna förstår jag inte alls, de är oskyddade trafikanter som inte har samma kapacitet för att skada. Sedan verkar det väldigt dåligt för folkhälsan att helt förbjuda barn och andra som inte är helt som genomsnittliga vuxna att gå eller cykla i trafiken för att det ska vara rättvist med ungdomar som kör 500-1 ton fyrhjuling. Hur ska de ta sig till skolan?

Ska man inte få köra cykel, trehjuling eller elrullstol om man har Downs syndrom eller liknande?

Vi har ju redan stora problem med att barn inte tar sig till skolan själva och den risk för minskad livslängd och hälsa det kan medföra.

(Det rent bortsett från att vissa trafikregler är bevisat säkrare att bryta mot. Om det gäller cykelbana mot högersväng där grönt är för cykel och högersväng samtidigt är det tydligen statistiskt säkrare för cyklisten att cykla mot rött. Det är en vanlig form av dödsolycka för cyklister. Med det sagt väntar jag såklart själv på grönt och förbannad och hetsig svängande trafik som tror att vi har rött och bara de har grönt innan jag cyklar (många som tror att en cyklist cyklar mot regler eller mot rött har nog bara inte koll på vart cyklisterna är ombedda att cykla av kommunen. Finns även lagda cykelleder på 1+2 vägar :eek: cyklisten vet att det är så och klagar hela tiden, men bilisterna vet inte.). Tydligen är det ofta så att om folk tittat på statistik runt korsningar och vägval där många cyklar "fel" och mot reglerna, så är det också vägar som är lagt väldigt farligt för cyklisten eller gångaren och de väljer ett säkrare alternativ.)
 
Senast ändrad:
Det är ju därför det låter som att ett riktigt körkort med utbildning kunde täcka upp bättre?

Det här med cyklisterna förstår jag inte alls, de är oskyddade trafikanter som inte har samma kapacitet för att skada. Sedan verkar det väldigt dåligt för folkhälsan att helt förbjuda barn och andra som inte är helt som genomsnittliga vuxna att gå eller cykla i trafiken för att det ska vara rättvist med ungdomar som kör 500-1 ton fyrhjuling. Hur ska de ta sig till skolan?

Ska man inte få köra cykel, trehjuling eller elrullstol om man har Downs syndrom eller liknande?

Vi har ju redan stora problem med att barn inte tar sig till skolan själva och den risk för minskad livslängd och hälsa det kan medföra.

(Det rent bortsett från att vissa trafikregler är bevisat säkrare att bryta mot. Om det gäller cykelbana mot högersväng där grönt är för cykel och högersväng samtidigt är det tydligen statistiskt säkrare för cyklisten att cykla mot rött. Det är en vanlig form av dödsolycka för cyklister. Med det sagt väntar jag såklart själv på grönt och förbannad och hetsig svängande trafik som tror att vi har rött och bara de har grönt innan jag cyklar (många som tror att en cyklist cyklar mot regler eller mot rött har nog bara inte koll på vart cyklisterna är ombedda att cykla av kommunen. Finns även lagda cykelleder på 1+2 vägar :eek: cyklisten vet att det är så och klagar hela tiden, men bilisterna vet inte.). Tydligen är det ofta så att om folk tittat på statistik runt korsningar och vägval där många cyklar "fel" och mot reglerna, så är det också vägar som är lagt väldigt farligt för cyklisten eller gångaren och de väljer ett säkrare alternativ.)
(och snart kommer ännu mer klagomål, vissa kommuner funderar på att göra det lagligt för cyklister att cykla mot rött vid högersväng eftersom det är säkrare. Men få bilister kommer nog veta att det är så utan bli jättearga.)
 
Jag är dåligt insatt om mopedbilar må tilläggas men de är svagt byggda, vilket riskerar bli väldigt illa för föraren som kanske tror att den är bättre skyddad. Personligen känner jag mig säkrare att låta min son köra 45 i A-traktorn (OBS, går inte då den är spärrad!) än 45 km på hans gamla moped pga det skydd som finns i form av bilbälte och starkare konstruktion.
De bör inte få köras i 45 heller tycker jag, just pga det du skriver. Men att köra 45 km/h i ett tyngre fordon gör det säkrare för din son. Men han framför också ett tyngre fordon som kan åstadkomma mer skada. Medtrafikanterna ska också skyddas så gott det går.
 
Sak samma. Faktum kvarstår.
Nja. Det är inte ett faktum att trafikregler sätts efter att skydda specifika trafikanter tex fotgängare mer än andra. Regler sätts för att försöka undvika att olyckor uppstår öht så ingen skadas.

Enligt ett informationmöte på trafikskolan inför AM-kortet så finns förslag och önskemål från flera organ som arbetar med trafiksäkerhet att höja EPAn maxgräns till 45 för att undvika hetsiga omkörningar från trafikanter bla. Tydligen uppfattas de som en större trafikfara när de går FÖR långsamt.
 
Nja. Det är inte ett faktum att trafikregler sätts efter att skydda specifika trafikanter tex fotgängare mer än andra. Regler sätts för att försöka undvika att olyckor uppstår öht så ingen skadas.

Enligt ett informationmöte på trafikskolan inför AM-kortet så finns förslag och önskemål från flera organ som arbetar med trafiksäkerhet att höja EPAn maxgräns till 45 för att undvika hetsiga omkörningar från trafikanter bla. Tydligen uppfattas de som en större trafikfara när de går FÖR långsamt.
Ja? Det är ju det jag menade.

Det hoppas jag inte går igenom. De blir inte mindre störande efter de större vägarna oavsett.
 
När tonåringen fick hem sin EPA för två år sen så var jag ute några tillfällen och körde den med hen bredvid.
Jag blev verkligen chockad över hur otroligt illa och rentav farligt väldigt många beter sig mot Epatraktorer i trafiken!!
Det var ffa många som låg och hetsade i kofångaren med tuta och helljus. Även där det absolut inte gick att köra åt sidan för att släppa förbi.
När de väl kom förbi tutade vissa och körde tätt, tätt intill...mer än som var nödvändigt.
Jag fick mottaga en hel del långfingrar från flinande män, som sen såg paffa ut när det vsr en glasögonprydd, medelålders tant vid ratten.

Det är lustigt. När en EPA sköter sig och kör i 30 så blir den hatad. När de kör fortare blir det också ett himla liv.
 
Enligt ett informationmöte på trafikskolan inför AM-kortet så finns förslag och önskemål från flera organ som arbetar med trafiksäkerhet att höja EPAn maxgräns till 45 för att undvika hetsiga omkörningar från trafikanter bla. Tydligen uppfattas de som en större trafikfara när de går FÖR långsamt.
Inte en EPA, de är verkligen inte lämpliga för det.
Men A-traktorer är.
De är enormt olika rent tekniskt.
 
Ja? Det är ju det jag menade.

Det hoppas jag inte går igenom. De blir inte mindre störande efter de större vägarna oavsett.
Du taggade mig efter mitt inlägg om att EPA-traktorer har bättre köregenskaper än moppe och moppebil, och påstod att EPAn gick långsammare för att den kunde göra mer skada än mopedbil och moppe.

Jag kontrade med att nej, det är för att den gamla regeln om jordbruksredskap hänger kvar och förtydligade sen att regler sätts för att undvika olyckor öht.

Gränsen för Eporna kommer nog att höjas eftersom det inte finns någon rimlig anledning längre att låta dem gå i 30 när mopeder och mopedbilar går i 45. Eller ska dessa också bort från trafiken?
 
Inte en EPA, de är verkligen inte lämpliga för det.
Men A-traktorer är.
De är enormt olika rent tekniskt.
Det är slarvigt uttryckt av mig som klumpar ihop Epa och A-traktor.

Ovavsett så har båda två bättre väghållning och vägegenskaper även i 45 km/h än både mopedbil och moped.
 
När tonåringen fick hem sin EPA för två år sen så var jag ute några tillfällen och körde den med hen bredvid.
Jag blev verkligen chockad över hur otroligt illa och rentav farligt väldigt många beter sig mot Epatraktorer i trafiken!!
Det var ffa många som låg och hetsade i kofångaren med tuta och helljus. Även där det absolut inte gick att köra åt sidan för att släppa förbi.
När de väl kom förbi tutade vissa och körde tätt, tätt intill...mer än som var nödvändigt.
Jag fick mottaga en hel del långfingrar från flinande män, som sen såg paffa ut när det vsr en glasögonprydd, medelålders tant vid ratten.

Det är lustigt. När en EPA sköter sig och kör i 30 så blir den hatad. När de kör fortare blir det också ett himla liv.
Så där uppför sig många även när jag kör i laglig hastighet med en helt vanlig bil.
Det är ett otyg rent ut sagt.
Jag har den otrevliga vanan att alltid hålla hastighetsbegränsningen.
Det är inte populärt.
 
Du taggade mig efter mitt inlägg om att EPA-traktorer har bättre köregenskaper än moppe och moppebil, och påstod att EPAn gick långsammare för att den kunde göra mer skada än mopedbil och moppe.

Jag kontrade med att nej, det är för att den gamla regeln om jordbruksredskap hänger kvar och förtydligade sen att regler sätts för att undvika olyckor öht.

Gränsen för Eporna kommer nog att höjas eftersom det inte finns någon rimlig anledning längre att låta dem gå i 30 när mopeder och mopedbilar går i 45. Eller ska dessa också bort från trafiken?
Slarvigt läst av mig ditt senaste svar.
Jag står fast vid att att epa/a-traktor. Oavsett benämning ett tyngre fordon inte bör få framföras snabbare än 30 km/h av någon som inte tagit körkort eller ställa högre krav än de som ställs idag. Galet att det räcker med att ha kört upp med en moped.

Men sedan är det ju som du skriver, att hastigheten sätts för att undvika olyckor för alla. Alltså inte bara föraren. Vill förtydliga att det var detta jag ville trycka på när diskussionen handlade om trygghet för föraren.

Så att epor/a-traktorer inte får köras i samma hastighet är snarare en fördel. Mopedbilar och mopeder bör inte heller få köra i 45km/h är min personliga åsikt.
 
Senast ändrad:
Slarvigt läst av mig ditt senaste svar.
Jag står fast vid att att epa/a-traktor. Oavsett benämning ett tyngre fordon inte bör få framföras snabbare än 30 km/h av någon som inte tagit körkort eller ställa högre krav än de som ställs idag. Galet att det räcker med att ha kört upp med en moped.

Men sedan är det ju som du skriver, att hastigheten sätts för att undvika olyckor för alla. Alltså inte bara föraren. Vill förtydliga att det var detta jag ville trycka på när diskussionen handlade om trygghet för föraren.

Så att epor/a-traktorer inte får köras i samma hastighet är snarare en fördel. Mopedbilar och mopeder bör inte heller få köra i 45km/h är min personliga åsikt.
Men att sänka hastigheten till 30 för mopedbilar mopeder skulle tydligen öka riskerna med olyckor, ändå tycker du att det borde göras?
Varför?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp