Det är ju därför det låter som att ett riktigt körkort med utbildning kunde täcka upp bättre?
Det här med cyklisterna förstår jag inte alls, de är oskyddade trafikanter som inte har samma kapacitet för att skada. Sedan verkar det väldigt dåligt för folkhälsan att helt förbjuda barn och andra som inte är helt som genomsnittliga vuxna att gå eller cykla i trafiken för att det ska vara rättvist med ungdomar som kör 500-1 ton fyrhjuling. Hur ska de ta sig till skolan?
Ska man inte få köra cykel, trehjuling eller elrullstol om man har Downs syndrom eller liknande?
Vi har ju redan stora problem med att barn inte tar sig till skolan själva och den risk för minskad livslängd och hälsa det kan medföra.
(Det rent bortsett från att vissa trafikregler är bevisat säkrare att bryta mot. Om det gäller cykelbana mot högersväng där grönt är för cykel och högersväng samtidigt är det tydligen statistiskt säkrare för cyklisten att cykla mot rött. Det är en vanlig form av dödsolycka för cyklister. Med det sagt väntar jag såklart själv på grönt och förbannad och hetsig svängande trafik som tror att vi har rött och bara de har grönt innan jag cyklar (många som tror att en cyklist cyklar mot regler eller mot rött har nog bara inte koll på vart cyklisterna är ombedda att cykla av kommunen. Finns även lagda cykelleder på 1+2 vägar
cyklisten vet att det är så och klagar hela tiden, men bilisterna vet inte.). Tydligen är det ofta så att om folk tittat på statistik runt korsningar och vägval där många cyklar "fel" och mot reglerna, så är det också vägar som är lagt väldigt farligt för cyklisten eller gångaren och de väljer ett säkrare alternativ.)