Kompetens kan komma ur mer än text.Köra bil är inte en rättighet.
Det är en kompetens.
Det finns ju orsaker till att man skall klara av det där teoriprovet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kompetens kan komma ur mer än text.Köra bil är inte en rättighet.
Det är en kompetens.
Det finns ju orsaker till att man skall klara av det där teoriprovet.
Det kanske stämmer hos dig.En intressant sak är att de som kör Epa är de med ett brinnande motorintresse. Det är de som går fordon och transport och är morgondagens efterlängtade yrkeschaförer och mekaniker. Man
Visst, men teoriprovet måste klaras av.Kompetens kan komma ur mer än text.
Nu är det ju så att det inte finns några strategier att välja på. Proven är som de är. Det finns bara ett. ( Med 20 min extra om du har en diagnos) Och de proven är inte lätta, vilket var det jag kommenterade från början. Jag gav svar på åsikten att AM-teorin borde bli mer lik personbilsteorin. Vilket den redan är. Mitt barn är inte unikt alls i detta med att kugga flera gånger och det handlar inte om enbart mitt barn. Det handlar om att provet inte är ett litet simpelt moppeprov som vissa verkar tro.
Ungdomarna gör ett näst intill riktigt körkortsprov.
Dock saknas praktisk övning på dagens AM-kort och ffa så saknas inrikting på Epa. Det är väldigt mopedinriktat.
Ja, så att man kan veta vilka de är när de kör om och försvinner i fjärran.Jag skulle vilja se att de har registreringsskylt även bakåt.
För det andra så är anpassat prov inget som man bara får. Du ska ha en diagnos. I vårt fall Add och då får man utökad provtid i 20 min. Helt meningslös. Hade hen fått det muntligt hade det gått direkt.
MEN nu måste man ha läkarutlåtande på att man har svåra lässvårigheter eller läsförståelseproblematik och det har inte hen. Hen har bara svårt att fokusera på text.
Jo litet, faktiskt.För kunskapen att framföra fordonet sitter inte i att besvara frågor
Jo litet, faktiskt.
Men det måste inte vara just skriftligt.
Det är dock en hel del teoretiskt som måste sitta.
Men samtidigt är det ju så att man har skyldighet att se till att ha rätt kompetens i trafiken.Det har inte diskuterats något om att ungdomar ska slippa teorin.
I det fall som @Fetaost nämnt så har ungdomar samma rättigheter att göra muntligt prov precis som vuxna. Vi är dessutom flera vuxna som anser att AM-utbildningen är bristfällig utifrån att det saknas praktisk utbildning och körprov. För det är den delen som brister hos majoriteten av ungdomarna som framför mopedbil, gamla epor och A-traktorer. Men konstigt nog är det en laglig brist, eller ja den är laglig på det sättet att ungdomarna får sitt AM-kort så fort teoriprovet är godkänt. Precis som förut där min mormor tex fick mc-kort när hon tog B-kort. Lagligt fick hon framföra motorcykel utan kunskap att köra den.
Men samtidigt är det ju så att man har skyldighet att se till att ha rätt kompetens i trafiken.
Det är en av de saker som man lär sig i den där teorin.
Så att ha behörighet för fordonet innebär inte att det blir lagligt att framföra det utan att klara av det.
Det innebär att man kan träna utan instruktör.
Reglerna säger att man måste kunna framföra fordonet som man kör på ett säkert sätt.Hade varit önskvärt men så säger inte körskolorna häromkring. Har du gjort mopedkörningen på 8 timmar och godkänt teoriprov så får du köra A-traktor lagligt. Utan att ens ha övat på fordonet ifråga. Detta då ungdomen har uppnått de regler som finns för AM-kort.
Nu har jag själv tränat med min son så jag anser att det är min skyldighet som förälder. Men det är inte alla föräldrar som ser det så.
Du skrev att du var mindre störd av Epa än av djävla cyklister.Jag gillar inte EPA, var har jag skrivit det?
De klungorna med cyklister här ute som även hittar på egna regler kan vara ca 50 pers som stannar olämpligt, inte delar upp sig i grupper så det är lättare att passera och som hindrar trafik istället för att cykla åt sidan och låta 10 bilar passera.
Vi har ringt runt och försökt få till ett muntligt men hen matschar inte kriterierna då det står i hens ADD-utredning att hen har normal läs och skrivkunskap samt läsförståelse.Räcker med intyg från tex specialpedagog, vissa körlärare får också skriva det intyget eller logoped. Det behöver inte vara ett läkarintyg. Kollade upp det när sonen skulle skriva teoriprov, ifall han skulle ha svårt för det skriftliga provet.
Om man ska stoppa dessa ungdomar som har svårt att förstå texten så bör det inte heller godkännas muntligt för personer med tex dyslexi, vuxna med NPF-diagnoser med mera. För kunskapen att framföra fordonet sitter inte i att besvara frågor.
Men vad är egentligen orsaken till att man inte kan ta körkort från 16? Om de inte klarar uppmärksamheten i trafiken för att inte köra över tex gångtrafikanter och barn så borde de inte köra 30 heller. Men om de klarar det alldeles utmärkt kan de väl lika gärna köra bil?Jag kan nog tycka att någon typ av bil är motiverat från 16 års ålder.
Men med en riktig utbildning för det och en begränsad hastighet vid typ 50 km/h.
De djävla cyklister jag syftar på är de här klungorna av självmordskandidater som skiter totalt i allt vad trafikregler heter. De är rena pesten ute där jag bor, är i vägen, uppför sig illa och tror att världen är till för dem. EPA, A-traktor och mopedbilarna tar mycket mindre plats och är lättare att passera än vuxna idioter i cykelkläder som tränar i grupp, blockerar korsningar, har tävlingar på allmän väg, stannar i grupper på vägkrön mm. Det är hopplöst att passera ett lämmeltåg på 50 pers på kurviga vägar.Du skrev att du var mindre störd av Epa än av djävla cyklister.
Jo vissa cyklister är inte jättehänsynsfulla faktiskt, det finns saker som kunde bättras lite i cyklisternas träningskultur kanske.De djävla cyklister jag syftar på är de här klungorna av självmordskandidater som skiter totalt i allt vad trafikregler heter. De är rena pesten ute där jag bor, är i vägen, uppför sig illa och tror att världen är till för dem. EPA, A-traktor och mopedbilarna tar mycket mindre plats och är lättare att passera än vuxna idioter i cykelkläder som tränar i grupp, blockerar korsningar, har tävlingar på allmän väg, stannar i grupper på vägkrön mm. Det är hopplöst att passera ett lämmeltåg på 50 pers på kurviga vägar.
En enskild cyklist är inget problem, lika lite som en EPA är det och jag vill kunna göra säkra omkörningar av cyklister.
Menar du att ungdomar ska få köra vanlig bil redan från 15 år eller att åldersgränsen för körkortet ska höjas till 18år?Då kan de väl lika gärna bara ta körkort för vanliga bilar i slutänden eller?
Då försvinner ju delar av problemet med dem rakt av.
(i alla fall om det tex skulle leda till att de höll hastigheterna och var försiktiga med cyklande barn också)
Jag menar de är ju ändå ute i trafiken så...
Endera? (beroende på vad forskningen säger om hjärnans förmåga att framföra fordon vid 16)Menar du att ungdomar ska få köra vanlig bil redan från 15 år eller att åldersgränsen för körkortet ska höjas till 18år?
Jag tycker att det räcker med att införa de förslagen i mitt inlägg.. Tycker inte ungdomar ska få framföra fordon i en högre hastighet än 40km/h. 40km/h ger bättre flyt i trafiken men är en "tillräckligt" låg hastighet för att minska risken för svåra olyckor.
Jag tycker inte heller att man ska dra alla över en kam, alla ungdomar kör inte vårdslöst och alla vuxna kör inte säkert. Det finns idioter i alla former, men vi ska inte låta dom få personerna krympa frihet och möjligheter för andra.
Jag tycker inte heller att man ska dra alla över en kam, alla ungdomar kör inte vårdslöst och alla vuxna kör inte säkert. Det finns idioter i alla former, men vi ska inte låta dom få personerna krympa frihet och möjligheter för andra.
Hastigheter över 30km/h är inget som vår hjärna egentligen klarar av. Där måste vi förlita oss på omdöme och erfarenhet.Men vad är egentligen orsaken till att man inte kan ta körkort från 16? Om de inte klarar uppmärksamheten i trafiken för att inte köra över tex gångtrafikanter och barn så borde de inte köra 30 heller. Men om de klarar det alldeles utmärkt kan de väl lika gärna köra bil?
Dvs jag fikar lite efter forskningen som säger att de inte är redo att köra i 120 helt enkelt. Med tanke på att Eporna ändå till och från trimmas upp.