Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

En intressant sak är att de som kör Epa är de med ett brinnande motorintresse. Det är de som går fordon och transport och är morgondagens efterlängtade yrkeschaförer och mekaniker. Man
Det kanske stämmer hos dig.
Men hos mig, på båda mina bostadsorter, så är det ungdomar med behov av transport som kör A-traktor (och mopedbil).
Det handlar om att komma till skolan från platser som saknar kollektivtrafik.
Samt en och annan förälder som gärna slipper ha sin tonåring hemma utan köper en A-traktor för att få lugnt i huset.
 
Nu är det ju så att det inte finns några strategier att välja på. Proven är som de är. Det finns bara ett. ( Med 20 min extra om du har en diagnos) Och de proven är inte lätta, vilket var det jag kommenterade från början. Jag gav svar på åsikten att AM-teorin borde bli mer lik personbilsteorin. Vilket den redan är. Mitt barn är inte unikt alls i detta med att kugga flera gånger och det handlar inte om enbart mitt barn. Det handlar om att provet inte är ett litet simpelt moppeprov som vissa verkar tro.
Ungdomarna gör ett näst intill riktigt körkortsprov.

Dock saknas praktisk övning på dagens AM-kort och ffa så saknas inrikting på Epa. Det är väldigt mopedinriktat.

Och min åsikt är att om det är så att många ungdomar inte klarar provet så är det rätt och riktigt att de inte är ute på vägarna, och snarast något som visar på vikten av att pröva kunskap och lämplighet hellre än att lätta på reglerna.

Håller helt med om att även kördelen borde skärpas.
 
För det andra så är anpassat prov inget som man bara får. Du ska ha en diagnos. I vårt fall Add och då får man utökad provtid i 20 min. Helt meningslös. Hade hen fått det muntligt hade det gått direkt.
MEN nu måste man ha läkarutlåtande på att man har svåra lässvårigheter eller läsförståelseproblematik och det har inte hen. Hen har bara svårt att fokusera på text.

Räcker med intyg från tex specialpedagog, vissa körlärare får också skriva det intyget eller logoped. Det behöver inte vara ett läkarintyg. Kollade upp det när sonen skulle skriva teoriprov, ifall han skulle ha svårt för det skriftliga provet.

Om man ska stoppa dessa ungdomar som har svårt att förstå texten så bör det inte heller godkännas muntligt för personer med tex dyslexi, vuxna med NPF-diagnoser med mera. För kunskapen att framföra fordonet sitter inte i att besvara frågor.
 
Jo litet, faktiskt.
Men det måste inte vara just skriftligt.
Det är dock en hel del teoretiskt som måste sitta.

Det har inte diskuterats något om att ungdomar ska slippa teorin.

I det fall som @Fetaost nämnt så har ungdomar samma rättigheter att göra muntligt prov precis som vuxna. Vi är dessutom flera vuxna som anser att AM-utbildningen är bristfällig utifrån att det saknas praktisk utbildning och körprov. För det är den delen som brister hos majoriteten av ungdomarna som framför mopedbil, gamla epor och A-traktorer. Men konstigt nog är det en laglig brist, eller ja den är laglig på det sättet att ungdomarna får sitt AM-kort så fort teoriprovet är godkänt. Precis som förut där min mormor tex fick mc-kort när hon tog B-kort. Lagligt fick hon framföra motorcykel utan kunskap att köra den.
 
Här där jag bor är EPA/A-traktor både ett sätt att ta sig fram och en religion. Vissa ungdomar är bilintresserade, andra är det inte. (Och hittills har jag bara sett 1 moppebil).

Vissa av ungdomarna bör inte få framföra sina fordon. De går för fort, förarna uppvisar bristfälliga kunskaper i trafikregler och bristande konsekvenstänk. Vissa av ungdomarna kör försiktigt och noggrant.

Vi har specialutbildad polis för att hantera en del av problemen (trimning osv) men hade önskat att de var lite mer aktiva (alltså, jag fattar att de har annat att göra också) då vissa av A-traktorerna är mycket stora och tunga och framförs på ett farligt sätt. Visst finns de gamla ombyggda volvo och saabarna, men även en hel del stora SUV:ar (BMV, Merca, Audi) men också pick-ups av modellen typ Nissan Navarra, Toyota HiLux mm).

Sammanfattningsvis: vissa ungdomar gör det bra, andra dåligt. Några gör det farligt (och dessa borde bli av med sitt körkort lite mer konsekvent än vad som händer idag).
 
Det har inte diskuterats något om att ungdomar ska slippa teorin.

I det fall som @Fetaost nämnt så har ungdomar samma rättigheter att göra muntligt prov precis som vuxna. Vi är dessutom flera vuxna som anser att AM-utbildningen är bristfällig utifrån att det saknas praktisk utbildning och körprov. För det är den delen som brister hos majoriteten av ungdomarna som framför mopedbil, gamla epor och A-traktorer. Men konstigt nog är det en laglig brist, eller ja den är laglig på det sättet att ungdomarna får sitt AM-kort så fort teoriprovet är godkänt. Precis som förut där min mormor tex fick mc-kort när hon tog B-kort. Lagligt fick hon framföra motorcykel utan kunskap att köra den.
Men samtidigt är det ju så att man har skyldighet att se till att ha rätt kompetens i trafiken.
Det är en av de saker som man lär sig i den där teorin.
Så att ha behörighet för fordonet innebär inte att det blir lagligt att framföra det utan att klara av det.
Det innebär att man kan träna utan instruktör.
 
Men samtidigt är det ju så att man har skyldighet att se till att ha rätt kompetens i trafiken.
Det är en av de saker som man lär sig i den där teorin.
Så att ha behörighet för fordonet innebär inte att det blir lagligt att framföra det utan att klara av det.
Det innebär att man kan träna utan instruktör.

Hade varit önskvärt men så säger inte körskolorna häromkring. Har du gjort mopedkörningen på 8 timmar och godkänt teoriprov så får du köra A-traktor lagligt. Utan att ens ha övat på fordonet ifråga. Detta då ungdomen har uppnått de regler som finns för AM-kort.

Nu har jag själv tränat med min son så jag anser att det är min skyldighet som förälder. Men det är inte alla föräldrar som ser det så.
 
Hade varit önskvärt men så säger inte körskolorna häromkring. Har du gjort mopedkörningen på 8 timmar och godkänt teoriprov så får du köra A-traktor lagligt. Utan att ens ha övat på fordonet ifråga. Detta då ungdomen har uppnått de regler som finns för AM-kort.

Nu har jag själv tränat med min son så jag anser att det är min skyldighet som förälder. Men det är inte alla föräldrar som ser det så.
Reglerna säger att man måste kunna framföra fordonet som man kör på ett säkert sätt.
Det är alltså olagligt att inte kunna framföra fordonet även om man har behörigheten.
Ansvaret för att skaffa sig den kompetensen ligger på den enskilda föraren.
Det handlar om att träna säkert på egen hand innan man ger sig ut i trafiken.
 
Jag gillar inte EPA, var har jag skrivit det? :confused:
De klungorna med cyklister här ute som även hittar på egna regler kan vara ca 50 pers som stannar olämpligt, inte delar upp sig i grupper så det är lättare att passera och som hindrar trafik istället för att cykla åt sidan och låta 10 bilar passera. :devil:
Du skrev att du var mindre störd av Epa än av djävla cyklister.
 
Räcker med intyg från tex specialpedagog, vissa körlärare får också skriva det intyget eller logoped. Det behöver inte vara ett läkarintyg. Kollade upp det när sonen skulle skriva teoriprov, ifall han skulle ha svårt för det skriftliga provet.

Om man ska stoppa dessa ungdomar som har svårt att förstå texten så bör det inte heller godkännas muntligt för personer med tex dyslexi, vuxna med NPF-diagnoser med mera. För kunskapen att framföra fordonet sitter inte i att besvara frågor.
Vi har ringt runt och försökt få till ett muntligt men hen matschar inte kriterierna då det står i hens ADD-utredning att hen har normal läs och skrivkunskap samt läsförståelse.
Orken att fokusera länge på text har fallit mellan stolarna tyvärr.
 
Jag kan nog tycka att någon typ av bil är motiverat från 16 års ålder.
Men med en riktig utbildning för det och en begränsad hastighet vid typ 50 km/h.
Men vad är egentligen orsaken till att man inte kan ta körkort från 16? Om de inte klarar uppmärksamheten i trafiken för att inte köra över tex gångtrafikanter och barn så borde de inte köra 30 heller. Men om de klarar det alldeles utmärkt kan de väl lika gärna köra bil?

Dvs jag fikar lite efter forskningen som säger att de inte är redo att köra i 120 helt enkelt. Med tanke på att Eporna ändå till och från trimmas upp.
 
Du skrev att du var mindre störd av Epa än av djävla cyklister.
De djävla cyklister jag syftar på är de här klungorna av självmordskandidater som skiter totalt i allt vad trafikregler heter. De är rena pesten ute där jag bor, är i vägen, uppför sig illa och tror att världen är till för dem. EPA, A-traktor och mopedbilarna tar mycket mindre plats och är lättare att passera än vuxna idioter i cykelkläder som tränar i grupp, blockerar korsningar, har tävlingar på allmän väg, stannar i grupper på vägkrön mm. Det är hopplöst att passera ett lämmeltåg på 50 pers på kurviga vägar.

En enskild cyklist är inget problem, lika lite som en EPA är det och jag vill kunna göra säkra omkörningar av cyklister.
 
De djävla cyklister jag syftar på är de här klungorna av självmordskandidater som skiter totalt i allt vad trafikregler heter. De är rena pesten ute där jag bor, är i vägen, uppför sig illa och tror att världen är till för dem. EPA, A-traktor och mopedbilarna tar mycket mindre plats och är lättare att passera än vuxna idioter i cykelkläder som tränar i grupp, blockerar korsningar, har tävlingar på allmän väg, stannar i grupper på vägkrön mm. Det är hopplöst att passera ett lämmeltåg på 50 pers på kurviga vägar.

En enskild cyklist är inget problem, lika lite som en EPA är det och jag vill kunna göra säkra omkörningar av cyklister.
Jo vissa cyklister är inte jättehänsynsfulla faktiskt, det finns saker som kunde bättras lite i cyklisternas träningskultur kanske.

Men bilförare brukar vara jätteelaka mot vanliga cyklister också och även enstaka långvägscyklister. Köra in i för att straffa osv.
 
Då kan de väl lika gärna bara ta körkort för vanliga bilar i slutänden eller?

Då försvinner ju delar av problemet med dem rakt av.

(i alla fall om det tex skulle leda till att de höll hastigheterna och var försiktiga med cyklande barn också)

Jag menar de är ju ändå ute i trafiken så...
Menar du att ungdomar ska få köra vanlig bil redan från 15 år eller att åldersgränsen för körkortet ska höjas till 18år?

Jag tycker att det räcker med att införa de förslagen i mitt inlägg.. Tycker inte ungdomar ska få framföra fordon i en högre hastighet än 40km/h. 40km/h ger bättre flyt i trafiken men är en "tillräckligt" låg hastighet för att minska risken för svåra olyckor.

Jag tycker inte heller att man ska dra alla över en kam, alla ungdomar kör inte vårdslöst och alla vuxna kör inte säkert. Det finns idioter i alla former, men vi ska inte låta dom få personerna krympa frihet och möjligheter för andra.
 
Menar du att ungdomar ska få köra vanlig bil redan från 15 år eller att åldersgränsen för körkortet ska höjas till 18år?

Jag tycker att det räcker med att införa de förslagen i mitt inlägg.. Tycker inte ungdomar ska få framföra fordon i en högre hastighet än 40km/h. 40km/h ger bättre flyt i trafiken men är en "tillräckligt" låg hastighet för att minska risken för svåra olyckor.

Jag tycker inte heller att man ska dra alla över en kam, alla ungdomar kör inte vårdslöst och alla vuxna kör inte säkert. Det finns idioter i alla former, men vi ska inte låta dom få personerna krympa frihet och möjligheter för andra.
Endera? (beroende på vad forskningen säger om hjärnans förmåga att framföra fordon vid 16)

40 km i timman är ju kanske tillräckligt långsamt för att inte råka skada en bilist i en krock mellan två bilar. Men väl fullt tillräckligt snabbt för att meja ner en 11 åring på cykel. Så ska regeln vara för att skydda bara de "viktiga" trafikanterna som kör bil? Inte de dåliga trafikanterna som går eller cyklar? Som tex Epaägarens lillasyster.

Åldersgränsen för vanligt körkort är väl 18 år så jag förstod inte frågan om höja åldern för körkort dit.

Men jag diskuterar väl helt enkelt och slänger ut en fråga. Om man är tillräckligt mogen för att köra 50 i stan med oskyddade trafikanter runt omkring. -som folk argumenterar i tråden. Varför kan man då inte bara ta körkort från 16? Som i USA.

Folk med körkort 18+ säger att de har mycket stora problem att kunna köra i stan i 50 och inte köra över cyklister och gångtrafikanter och folk som inte har väldigt bra reflexer osv. De vill ofta att cyklister och gångtrafikanter ska bort och hatar dem. Så om man anser att det är väldigt tryggt att en 16 åring ska köra där, varför inte också på motorvägen i 120?

Jag tycker inte heller att man ska dra alla över en kam, alla ungdomar kör inte vårdslöst och alla vuxna kör inte säkert. Det finns idioter i alla former, men vi ska inte låta dom få personerna krympa frihet och möjligheter för andra.

Precis, så en riktig körkortsutbildning och ett riktigt körkort. Som du ser tycker jag inte ungdomar kör vårdslöst och vuxna kör säkert, jag föreslår att de har samma villkor och utbildning och säkerhet på fordon.
 
Men vad är egentligen orsaken till att man inte kan ta körkort från 16? Om de inte klarar uppmärksamheten i trafiken för att inte köra över tex gångtrafikanter och barn så borde de inte köra 30 heller. Men om de klarar det alldeles utmärkt kan de väl lika gärna köra bil?

Dvs jag fikar lite efter forskningen som säger att de inte är redo att köra i 120 helt enkelt. Med tanke på att Eporna ändå till och från trimmas upp.
Hastigheter över 30km/h är inget som vår hjärna egentligen klarar av. Där måste vi förlita oss på omdöme och erfarenhet.
Det där med att bli fartblind t.ex.
Så därför är det lämpligt med en hastighetsbegränsning.
50 är lagom för det stör inte trafiken i tätbebyggda områden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp