bomlös sadel?

Nu vet jag inte ekaxt vad du vill ha svar på men jag försöker iaf :)

Eftersom en bomlös sadel är just bomlös så finns inget som kan störa eller hindra hästen i rörelserna. Dessutom passar de alla hästar, fast det lär väl finnas nåt undantag.

De är även bekväma att rida i + att stiglädera sitter längre bak så man får en bättre sist sas automatiskt.

Det som är negativt är att man måste sitta upp från en pall för att sadeln inte ska glida runt. Och om man inte har en speciell typ av padd så bildas ingen kanal för ryggraden.

Blev det ett bra svar på din fråga?
 
ojj.. nu måste jag kommentera lite.. :crazy:

Man måste INTE sitta upp från en pall, det går alldeles utmärkt att använda stiglädren..

Sen finns det bomlösa sadlar som är stoppade så att det bildas en kanal för ryggraden, har hästen väldigt markerad ryggrad och hög manke kan en spec. padd behövas. Dessutom rekommenderar jag en padd till lite tyngre ryttare, så att tyngden fördelas bättre (detta gäller vissa modeller)

Den bomlösa sadeln följer hästens rörelser mycket fint, och hindrar inte som en bomsadel (som sagt ovan) man får dessutom en väldigt fin kontakt med hästens ryggmuskler så man känner hur hästen rör dem (om han fuskar eller inte)... PM:a gärna om du vill ha mer info!
 
Det enda jag kan lägga till föregående är att man också kommer närmare hästen.
 
Jag vill påstå att man rider bättre i en bomlös. Man får automatiskt en naturlig och avslappad sits utan spänningar. Dessutom får man bättre balans.

När man väl har vant sig är det lättare att hålla balansen i en bomlös, tro det eller ej. Det gäller konstigt nog även när hästen slänger sig tvärs över vägen av rädsla för dikesmonster. Beror förmodligen på att man sitter på hela innanlåren istället för att vingla enbart på sittbenen.

Man kan väl säga att det är samma skillnad som mellan sneakers och pumps. Jag förstår att bomlöst används mycket av distansryttare, det måste vara pest att rida 16 mil i en bomsadel, i alla fall de engelska modellerna.

Däremot kan det knappast vara någon hit att hoppa i. Inte för att jag har prövat. Det kanske finns någon annan som har.
 
det jag ville veta :)
Hur mycket kostar en sådan då? Nån här som har en sådan? Lätta att få tag på?
 
Våran kostade ganska precis 7000 inklusive ullpadd och frakt. Det är en Torsion standard. Det finns dyrare varianter oxå. De har en bra hemsida, sök på ex altavista.

På en höste med mer manke kan det nog funka att sitta upp utan pall men på våran som är modell rund som en boll funkar det inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har en gammal sadel. Med märkning. Vet inget om den. Men verkar vara helt komplett. Märkning: En krona, o bokstäver O B
Svar
4
· Visningar
547
Senast: Myrten
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
726
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda märkningen på denna sadel? Bommvidd? Tillverkingsår? Mm? Det är en Jeffries Falcon 18 tum
Svar
2
· Visningar
404
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp