Bukefalos 28 år!

bomlös Skolsadel

P

prinzen

Varför inte sy en själv??? :idea:
Jag sydde en till Kamilla när hon åkte till Carina Eriksson i Danmark på praktiken, sadeln fungerade jättebra så tom BB rekommenderade den till en annan elev som han hade där på praktik, den ger dig Barbackakänslan och stärker din sits plus att du känner hästens kropp och rörelser bättre.Denna sadel anv man bara till skolor på mark :angel:
Något att knåpa ihop istället för dyra sadlar?? ;)
Inte svårt heller och man måste inte vara speciellt händig, en vojlock eller scabrack, lite tyg och nylonremmar..
Kan fixa en bild när kamilla rider i den, tror jag har tagit ngt kort. :devil:
 
:p

Med min händighet vad det gäller att sy och knåpa så känner jag mig säkrare med att köpa en. :angel:
 
Jag har faktiskt funderat på det där också..
Har en del skisser liggandes hemma men sen kom jag aldrig längre,
tiden räcker inte till som det är nu.
Har du några foton på den du sytt så hade de varit skoj att se! :bow:
 
Det förutsätter ju inte bara sykunskap, utan också bra kännedom om hästens anatomi. Hästens ryggrad/tornutskott måste gå fri och ev stigbygelfäste får inte ge punkttryck på hästen. Ska man ge sig på att sy nåt själv så ska man nog iallafall undvika stigläder/stigbyglar, för att inte orsaka tryck på hästen.
 
man kan lösa avlastning och tryck med att anv breda nylonband och fästa ett smalare där stiglädret skall sitta, på så sätt belastar du en större yta och man kan naturligtvis anv ett schabrack under, sedan när man provar så ser man om det uppkommer tryck någstans, man får prova ut den ordentligt, det kräver tid och noggranhet men funkar ;)
 
Alltså, med tanke på att många av de bomlösa modellerna och barbackapaddarna som finns på marknaden idag har en mkt dålig konstruktion med dålig viktfördelning, vad får dig att tro att en vanlig person med ringa kunskap i sadelmakeri och hantverk ska kunna knåpa ihop ngt vettigt? Dem är inte många skulle jag tro...
 
Hm fördelen är om man bygger själv är att man hela tiden har hästen nära och kan göra nödvändliga usteringar.
Och eftersom man själv gjort konstruktionen så kan mam lätt gå in och ändra.

Hästen själv blir referens eftersom man märker ofall den trivs eller ej med sadeln.
/KT
 
Jepp, det tycker jag oxå, vi rider och ser hästen och går igenom den varje ridpass och justerar om det behövs. Just nu anv jag den till tinkern Pallas athena hon skall sättas igång efter fölning och vila ett år, ska bara markarbeta henne först så hon går rent och sätter lite muskler så skall jag börja med barbackasadeln på henne.
Nä jag tror det funkar väldigt bra om man bara vågar och är observant på sin häst, lycka till ps kommer kort ikväll :bump:
 
Här finns en länk till min bomlösa skapelse;
http://www.ridkonst.se/forum/index.php?showtopic=90&st=0&

Tyvärr har den väl varit väldigt mycket utlånad sen den blev klar, men sist den var hemma passade jag på att rida i den och då tyckte jag att den kändes till och med bättre än jag mindes sen sist.
Reaktionen från övriga är blandade, men vissa gillar ju rida bomlöst andra inte det verkar inte ha så mycket med just denna konstruktionen att göra.

Underlaget i min sadel är kraftigt läder och sen har jag alltid en yllefilt under när jag rider och detta verkar tryckfördela väldigt bra. Min häst är dessutom ganska välmusklad över ryggen så ryggraden ligger lägre än musklerna.
/Malin
 
Du verkar mycket händig i sy-kunskap enl. mina ögon. Vad för slags tyg(och tjocklek) har du ytterst?
 
Nu svarade du nog på fel inlägg. :D
Tror det var Mega du menade..
 
Ursäkta alla men jag har letat efter korten så tydligen har dom blivit
raderade i och med datakrasch, men lovar att ta ett nytt på bara sadeln och
skall oxå skriva hur jag gjorde den och den är helt i tyg, ha lite tålamod
så lägger jag in allt så fort som möjligt :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp