Bra dagkräm för väder och vind + torr hy?

hier

Trådstartare
Jag har använt olivolja mot min torra hy i stor utsträckning (extra virgin såklart), och tycker att det funkar toppen, fick t om tummen upp av en hudterapeut av det :up:

Sedan det senaste året jobbar jag dock på en hästgård, dvs man är utomhus största delen av tiden. Regn, snö, kyla, hårda vindar, gassande sol, torra vindar... Ja, ni fattar.

Mitt ansikte såg slitet och flammigt/rödsprängt ut redan i vårvintras och nu ser jag ut som en brunflammigt... ja jag vet inte vad :confused: Jag svettas i solen - sköljer med kallvatten -torkar med tröjärmen, ja det riktigt sviider i kinderna :yuck: Jag är inte rödbränd av solen kan tilläggas utan är bara brun (har inte riktigt pigment för att bli röd i solen).

Nu får jag hosta upp en slant för mitt arma ansikte! Olivolja känns som stekolja i solen nu, men jag måste smörja med något, jag blir så stram annars.
Tips?
 
Jag använder Dermalogica Active Moist. Tvättar (med Ultracalming cleanser) och smörjer på kvällen bara. Min hy gillar det för jag har knappt haft någon akne alls sen jag började med det.
Jag är inte ofta ute i väder och vind så vet inte hur dessa funkar då.

Just ja, har läst att kokosolja ska vara bra också men har aldrig provat ha det på huden.
 
Jag älskar kokosolja, men tänker mig att den smältande/frätande effekten i solen blir densamma som av min olivolja. Men Dermalogica som märke rent allmänt, är det något du rekommenderar? Läste att du blivit kvitt akne av det, men jag har ffa torrheten som problem.
 
Jag har använt olivolja mot min torra hy i stor utsträckning (extra virgin såklart), och tycker att det funkar toppen, fick t om tummen upp av en hudterapeut av det :up:

Sedan det senaste året jobbar jag dock på en hästgård, dvs man är utomhus största delen av tiden. Regn, snö, kyla, hårda vindar, gassande sol, torra vindar... Ja, ni fattar.

Mitt ansikte såg slitet och flammigt/rödsprängt ut redan i vårvintras och nu ser jag ut som en brunflammigt... ja jag vet inte vad :confused: Jag svettas i solen - sköljer med kallvatten -torkar med tröjärmen, ja det riktigt sviider i kinderna :yuck: Jag är inte rödbränd av solen kan tilläggas utan är bara brun (har inte riktigt pigment för att bli röd i solen).

Nu får jag hosta upp en slant för mitt arma ansikte! Olivolja känns som stekolja i solen nu, men jag måste smörja med något, jag blir så stram annars.
Tips?
Använder du någon hatt + solskydd?

Jag tror att religiöst användande av solskydd och mild kräm är det som är bäst.

Till mig själ använder jag Spf 50 (minst) när jag är ute. Paulas choice recovery (om jag minns rätt, men någon mild fet röd créme) ansiktsmask på natten.
 
Jag är lite nördig när det gäller hudvård, men anser att man inte måste köpa det dyraste och inte ha tio olika steg i rengöring och smörj.
I ditt fall hade jag satsat på en återfuktande solskyddskräm för ansiktet med hög spf, en rengöring till kvällen tex Garnier micellar cleansing water och sen fortsatt med olivoljan till natten. Kanske även behövs rengöring på morgonen för att få bort rester av olivoljan.
 
Jag har exakt samma problem. Har prövat alla möjliga märken.
för mig hittade jag tillslut ett märke som funkar- Babor. Dyrt men drygt och det är värt pengarna att må bra.
Sen är det viktigt med andra saker tycker ja. Tex att aldrig duscha på morgonen innan man går hemifrån om det är kallt ute.
 
Jag har provat det mesta men använder sedan ett par år Body Shops Aloe Vera-serie för min paniktorra och känsliga hy, och det har blivit SÅ mycket bättre! Jag använder nattkrämen även som dagkräm men det beror ju på hur torr man är. Använder också rengöringsmoussen samt en svalkande mask.
 
Solskyddsfaktor är ett måste i ansiktskrämen tycker jag. Jag kör en fuktkräm med uv-skydd och sen har jag en lätt färgad dagkräm (bb-cream) med minst spf 30 istället för foundation. Har jag bara dagkrämen blir jag röd och irriterad i ansiktet om jag vistats länge i solen, men kombon funkar bra.
 
Regn, snö, kyla, hårda vindar, gassande sol, torra vindar... Ja, ni fattar.

Mitt ansikte såg slitet och flammigt/rödsprängt ut redan i vårvintras och nu ser jag ut som en brunflammigt... ja jag vet inte vad :confused:
Tips?
Tycker du har fått fina råd!
Jag kör typ @starcraft s upplägg, fast jag har cc-kräm istället. Sitter bra och man ser inte "mejkad ut"..
Jag var helt rödsprängd i ansiktet efter år av misskötsel i vårt hudovänliga klimat. Såg ut som jag hade röda spindelnät på framförallt kinderna och kindbenen. Så jag gick faktiskt och tog bort dem med IPL/laser. Blev så fint att partnern helt plötsligt ville följa med och ta bort sin kråka på kinden med.
Tror jag lade 4000 totalt på det. Fåfängt javisst, men ack så skönt att se ut "som vanligt" igen.
 
Har också tagit bort mina röda spindelnät, men har rosacea i grunden så jag blir lätt torr och blossande röd när jag varit mycket utomhus. Jag använder idag Beauté Pacifiques krämer och min torra hud älskar deras "dry skin fix". Den är inte ens särskilt dyr! :)
 
Bra rengöring morgon och kväll,
en dagkräm med solskyddsfaktor i och
en nattkräm som är läkande och snäll.

Och allt i en och samma serie, så det inte finns verksamma ämnen som krockar eller blir överdoserade (viktigast om man använder anti-aging-krämer).
 
Dermalogica funkar inte alls på min känsliga och extremt yttorra hud.
Maria Åkerberg som många använder och tycker om går också fetbort.
Babor är det enda som funkat hittils!
 
Men Dermalogica som märke rent allmänt, är det något du rekommenderar? Läste att du blivit kvitt akne av det, men jag har ffa torrheten som problem.
Jag har också torr hy, trodde den var fet men var till en hudterapeut som sa att den är torr och då producerar hyn fett för att hålla kvar den lilla fukt som finns = den ser fet ut och man får lättare akne.

Jag har bara provat Ultracalming cleanser och Active moist och de är bra för mig som har känslig hy.

Använder även en fuktmask ibland, som ger mycket fukt:
"skin hydrating masque
Som ett glas vatten för huden! En oljefri fuktmask som ger nytt liv åt trött, fuktfattig hy. Spänsten återställs med en lugnande, återfuktande blandning av fräken, humle och pomerans. Idealisk som svullnadsdämpande ögonmask.

• Återfuktar en stram, fuktfattig hy. Reducerar fina torrhetslinjer och återställer spänst.
• Antioxidanter reparerar skador orsakade av fria radikaler.
• Växtextrakt dämpar och lugnar huden
."

Den fuktmasken kan man även blanda (litegrann) med fuktkrämen för att tillföra mer fukt.
Fick en av deras ögonkrämer som gåva en gång men den var för stark för mig, fick irriterade ögon. :down:
 
Dermalogica funkar inte alls på min känsliga och extremt yttorra hud.
Maria Åkerberg som många använder och tycker om går också fetbort.
Babor är det enda som funkat hittils!

Samma här, Dermalogica fungerade inte alls. Dr Babor fungerade bra, tyckte speciellt om rengöringskrämen på pumpflaska. Olika oljor har jag använt periodvis och de har sina fördelar, men de skyddar mer från uttorkning än tillför fukt. "Dry skin fix" fick jag på order av min hudterapeut när jag skulle ta bort ytliga blodkärl, hon vägrade göra nåt alls på min knastertorra hud, så jag fick använda krämen två veckor innan behandlingen. Och det var ren magi för just min hud.

@Linda8142: Känner igen det där med torr hy som överproducerar fett och blir torr och oljig på samma gång. Min hud vill ha fukt!
 
Samma här, Dermalogica fungerade inte alls. Dr Babor fungerade bra, tyckte speciellt om rengöringskrämen på pumpflaska. Olika oljor har jag använt periodvis och de har sina fördelar, men de skyddar mer från uttorkning än tillför fukt. "Dry skin fix" fick jag på order av min hudterapeut när jag skulle ta bort ytliga blodkärl, hon vägrade göra nåt alls på min knastertorra hud, så jag fick använda krämen två veckor innan behandlingen. Och det var ren magi för just min hud.

@Linda8142: Känner igen det där med torr hy som överproducerar fett och blir torr och oljig på samma gång. Min hud vill ha fukt!

Var köper du den?
 
Min superkänsliga och supertorra hy tycker väldigt mycket om Decleor, inget jag provat har gett någon elak reaktion. Ett billigare alternativ som min hud också tycker är ok är STEAMCREAM, en burk räcker rätt länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp