Bra jobb för någon som är sjuk

kolblakkur

Trådstartare
Jag är sugen på att utbilda mig! Jag har visserligen redan en utbildning och mycket arbetslivserfarenhet, men känner att jobbet jag har just nu känns lite "hotat" av diverse verksamhetsförändringar (mina arbetsuppgifter kan ändras åt, enligt mig, det sämre samt att min yrkesroll blir "överflödig"). Kan visserligen arbeta inom samma fält, men egentligen så skulle jag vilja arbeta inom något annat. Har velat bli sjuksköterska hur länge som helst, men där finns ett krux när det gäller mig: jag är sjuk.
Jag kan t.ex. närsomhelst få enorma buksmärtor vilket gör att jag inte kan röra mig 1 mm för då hugger det så pass att svetten börjar rinna och det börjar svartna framför ögonen. En sådan sjuksköterska vill man nog inte bli stucken av ;) Det kan givetvis också bli besvärligt om man arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst och inom det som jag arbetar nu: LSS. Det hindrar mig även från att ta körkort, då jag hade varit helt livsfarlig på vägarna med dessa huggande buksmärtor.
Har tidigare gått på en tuff medicinsk behandling som innebar mycket ledvärk, extrem trötthet, sömnstörningar, glömskhet och dylikt, och det är inte omöjligt att jag kommer behöva gå på den igen, vilket gör att yrken där människors liv står på spel INTE är att rekommendera :angel:

Det jag söker är helt enkelt ett arbete där man får ha sin kropp ifred ;) dvs. jag kan frysa till den stunden (allt från några sekunder till några minuter) jag behöver tills obehaget/smärtan går över, utan att det går ut över någon annan. Där jag kan vara sjuk 1-2 gånger i månaden utan att det blir kaos. Jag har en del ledvärk, så ett skonsamt jobb vore det bästa för kroppen. Jag kan även vara pigg och glad på morgonen och sedan ett par timmar senare så är jag så dålig att jag måste gå hem omgående, så jag kan inte ha ett yrke där jag måste vänta in en kollega och lämna över till denne.

Har funderat på medicinsk sekreterare hur länge som helst, men vet inte hur det ser ut med arbete i framtiden, inbillar mig att allt kommer tas över av datorer snart :laugh:

Vad tror ni, kan det finnas ett yrke som fungerar för mig? :)

Min nuvarande arbetsplats är fullt införstådd med min sjukdom och jag har högriskskydd så att jag slipper karensdagar de gånger jag är sjuk (1-2 gånger månaden). Kan anpassa mina uppgifter lite beroende på dagsform, kan gå hem med kort varsel, har förstående kollegor, kan vara sjuk utan att det blir kris osv. Borde jag kanske vara nöjd med det...? :confused: :crazy: Hur har ni andra med kroniska sjukdomar det på er arbetsplats?
 
Jag läser till medicinsk sekreterare och visst kommer yrket att förändras en del i och med att taligenkänningen kommer men det är så enormt mkt administrativt i vården och det är stor brist på sekreterare. Nu så görs en del av det som borde ligga på sekreterare av USK, SSK och läkarna. När diktaten blir färre med taligenkänningen så är jag säker på att det finns andra saker som behövs göras. Dessutom ligger väldigt många enormt back med sina diktat och ändå hinner sekreterarna inte skriva så mkt pga andra arbetsuppgifter. YH har dessutom fått lov att starta nya utbildningar för 2 år framåt och de får inte starta om inte behovet finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp