Bränt mig i solen

Aslan

Trådstartare
Jag har lyckats bränna mig omedvetet i solen (ej solat medvetet alltså) och funderar nu på hur jag bäst skyddar mig. Jag har använt solskyddsfaktor, dock inte så hög som jag kanske skulle behövt då latheten tog över och jag inte orkade köra fyra mil tur och retur för att inhandla detta. DUMT! Jag har nu köpt hög solskyddsfaktor då jag även idag kommer behöva vistas i solen. Att klä på mig heltäckande är väl det bästa antar jag men då kommer jag smälta bort.. Att jobba i långbyxor och långärmat lär bli tufft! Keps kan jag leva med dock. Hur gör ni? Är det bara vackert att klä på sig eller hjälper det att smörja med hög solskyddsfaktor?
 
Solhatt, inte keps. Jag bränner ofelbart stora blåsor på öronen om jag inte skyddar dem ordentligt. Tokont och fult.

Viktigast är att skydda överkroppen har jag lärt mig. Det är den som utsätts för mest sol och att bara ha en t-shirt gör stor skillnad mot t.ex linne om man inte kan ha heltäckande.

T-shirt, solhatt, lämpliga byxor säger jag. Och solkräm på delar som syns.
 
Om man inte kan eller vill ha heltäckande kläder bör man iallafall vara noga att använda HÖG solskyddsfaktor och smörja in sig mycket och ofta. Man ska inte smörja som en lotion som ska försvinna och torka in/bli osynlig på en gång, utan kan gott kleta på ett rejält lager. Och upprepa regelbundet under dagen.
 
Lössittande kläder är bra. Tycker att det känns svalare med t ex en långärmad lös linneskjorta än en tajt t-shirt. Detsamma med byxor.
 
Jag har lyckats bränna mig omedvetet i solen (ej solat medvetet alltså) och funderar nu på hur jag bäst skyddar mig. Jag har använt solskyddsfaktor, dock inte så hög som jag kanske skulle behövt då latheten tog över och jag inte orkade köra fyra mil tur och retur för att inhandla detta. DUMT! Jag har nu köpt hög solskyddsfaktor då jag även idag kommer behöva vistas i solen. Att klä på mig heltäckande är väl det bästa antar jag men då kommer jag smälta bort.. Att jobba i långbyxor och långärmat lär bli tufft! Keps kan jag leva med dock. Hur gör ni? Är det bara vackert att klä på sig eller hjälper det att smörja med hög solskyddsfaktor?


Jag använder en stor solhatt från hm, långärmade byxor och långärmad t-shirt. Samt Spf 50 i ansiktet, på halsen och händerna, dvs där det finns en risk att solen kan bränna. Detta är till vardags om det är soligt och jag ska jobba. Hatten är dock nästan alltid på vid sol.

Har du bränt dig så är det bara att klä på sig. Så dumt att riskera något.
 
Jag har bränt mig illa vid några tillfällen. En av de värsta gångerna var när jag hade solkräm på mig... Jag sjuk i två dar efteråt.
Jag har nämligen väldigt ljus hud och brukar därför hålla mig undan solen, solkrämen gav mig en falsk trygghet...

Men man kommer väldigt långt med kläder och att hålla sig i skuggan! Gå på skuggsidan av gatan, sätt dig under ett parasoll eller träd osv Jag tänker sällan ens på att jag gör det.
 
Tänk på att sollotion ofta innehåller massa skit som är långt i från hälsosamt. Efter att jag upptäckt att många solskyddsfaktorer fräter bort nagellack har jag valt helt nya produkter, som täcker och man blir vit, men jag har inte bränt mig.
Har du känslig hud kan det vara bra att veta.
 
Finns ju lösa och tunna kläder som kan kännas skönt ute även när det är varmt. Tex en tunn och ljus skjorta eller blus.
Annars är ju t-shirt bättre än linne och hatt/keps är toppen.
Solcreme får man komma ihåg att smörja flera gånger med, man svettas ju bort det efter ett tag!
 
Tänk på att sollotion ofta innehåller massa skit som är långt i från hälsosamt. Efter att jag upptäckt att många solskyddsfaktorer fräter bort nagellack har jag valt helt nya produkter, som täcker och man blir vit, men jag har inte bränt mig.
Har du känslig hud kan det vara bra att veta.
Eco cosmetics har en kräm som jag fått för mig bör vara bättre. Upplever den som dryg också. Nu har vi bara den för barn så den borde ju vara rätt okej.
 
Eco cosmetics har en kräm som jag fått för mig bör vara bättre. Upplever den som dryg också. Nu har vi bara den för barn så den borde ju vara rätt okej.
Jag har från Maria Åkerberg, men Eco Cosmetics är också utan nanopartiklar och någon slags kemikalie som är ohälsosam.
De är ju lite dyrare, men värt det för mig.
 
Jag har lyckats bränna mig omedvetet i solen (ej solat medvetet alltså) och funderar nu på hur jag bäst skyddar mig. Jag har använt solskyddsfaktor, dock inte så hög som jag kanske skulle behövt då latheten tog över och jag inte orkade köra fyra mil tur och retur för att inhandla detta. DUMT! Jag har nu köpt hög solskyddsfaktor då jag även idag kommer behöva vistas i solen. Att klä på mig heltäckande är väl det bästa antar jag men då kommer jag smälta bort.. Att jobba i långbyxor och långärmat lär bli tufft! Keps kan jag leva med dock. Hur gör ni? Är det bara vackert att klä på sig eller hjälper det att smörja med hög solskyddsfaktor?


Solskyddsfaktor med hög faktor fungerar för mig. Då bränner jag mig inte, får ingen färg alls faktiskt.
Har jag bränt mig så kör jag med tunna lätta kläder. För tjocka står jag inte ut i om det är för varmt.
 
Jag har hud som snabbt blir bränd.
De hudytor som visas för solen, får 50 solskyddsfaktor men jag tar inte av mig i kortärmat eller shorts. Jag har som regel keps på mig (förutom att skydda skallen så ger det ju lite avlastning för synen).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 222
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp