"bråkande katter", vad göra *ger upp snart*

N

Nozer

\"bråkande katter\", vad göra *ger upp snart*

Har en kastrerad hankatt som e ca 4år, en honkatt som e ca 2år, och sen det senaste tillskottet som e en hona på snart ett halvår som vi haft sen hon släpptes från modern.

Hanen och den 2år gamla honan har gått hur bra som helst tillsammans under den tiden vi bara hade dom, men sen den lilla katten kom med i bilden har det brakat käpprätt åt helv*te, med besked, katterna bråkar i princip hela tiden...vekrar som dom mer eller mindre gaddat ihop sig mot den 2åriga honan, hanen e på henne o är verkligen elak, han slänger sig på henne och biter o river som faaaaan så fort han får tillfälle, likaså är den lilla katten på 2åringen titt som tätt, jagar under henne under soffor o likn, för att sedan flyga på henne o riva o bita så fort det går när hon visar sig.

Har den nya lilla honan tagit över 2åringens "plats i flocken" så att säga, eller är det ngt annat som gör att hon kommer utanför?
Har alltid hört att flera honor ska vara lugnt =(

Vid matskålen osv e det aldrig ngra problem...utan det kan ibland gå flera dagar då katterna är lugna o snälla, men så ibland kan 2åringen komma lunkande o sen flyger hanen eller den lilla helt besinningslöst på henne helt utan annledning.

vet snart inte vad jag ska göra, då jag upprepade ggr stängt in den katt som man för tillfället misstänkt vara "uppviglaren" i ett separat rum ett par timmar, visst, då har det varit lugnt ett tag, sen brakar skiten loss igen.

Det sista jag vill är att behöva avliva eller lämna bort ngn av katterna, o problemet är att jag vet heller inte vilken av dom som är orsaken till allt skit heller *suckar*.
Men som det är nu är det ohållbart, MÅSTE få ett stop på det här då det stundtals e rena krigsfältet här hemma =(

Hjälp, tips och råd tas mer än välkommet emot!

Mvh /Tobbe
 
Re: \"bråkande katter\", vad göra *ger upp snart*

Här är två förslag som båda kan fungera:

1, Stirra stint på den katten som bråkar och morra, det brukar få dom på andra tankar om chefs katten i familjen alltså du inte gillar deras beteende och säger det på ett sätt som dom lätt förstår.

2, Fyll et tomt c-vitaminrör med småskruv och kasta den i golvet (aldrig på dom) när dom börgar bråka, dom ska helst inte se att någon kastar det utan det ska vara en obehaglig händelse som dom förknippar med slagsmål.

Lycka till :)
 
Re: \"bråkande katter\", vad göra *ger upp snart*

Hej!

Det finns nå´t som heter Feliway, ett spray eller som amn sätter i kontakten hemma.....har aldrig själv behövt men en vän hade en "irriterad" hona som hade svårt att acceptera de andra kisarna......funkade jättebra hos henne :)

Feliway ska tydligen verka lugnande på kisarna......det är värt att prova iaf...

Lycka till med kisarna!

Mvh C + Gänget
 

Liknande trådar

Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 978
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 899
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 611
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp