Bukefalos 28 år!

B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Lena Furberg

Trådstartare
Efter att ha avslutat en 20 dagars antibiotikakur mot Borrelia till min hund (som fotfarande inte är sig helt lik, suck...) vill jag INTE ha tillbaka eländet. Fästinghalsband vill jag av olika skäl inte ha på honom. Just nu använder vi ett nytt fästingmedel som verkar fungera, men som luktar så ohyggligt att alla i huset får huvudvärk inom tio minuter!
Jag såg nyss Squarepants´ fina vovve på en bild här på Hund, och han hade bärnstenshalsband på! Min Vette säger att det INTE fungerar, men, vad säger ni? Har någon här nån erfarenhet??? Min hund tillbringar alltså timmar varje dag i fästingtät skog!
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Stavar som en kratta!!! Bärnstenshalsband ska det ju stå i rubriken!!! Suck...
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Min erfarenhet är NEJ!!!

Men så har jag bott där det varit gott om fästingar...och bor nu där de är ännu fler :mad:

För mej har Frontline spot on i kombination med Frontline spray varit det som fungerar bäst. (Använder INTE scalibour!)

/Swat
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Jag tycker att det funkar jättebra på min hund, jag har tagit 5-6 fästingar på hela sommaren, och alla dessa har satt sig i samband med att han varit i vatten. Vi har inte så extremt mycket fästingar här, men det är ändå så man får plocka krypande från kläderna när man varit ute några timmar.

Så, jag är starkt för bärnstenshalsband, och har flera i min omgivning som gillar det med. Men jag tror att Zippers päls är i strävaste laget för att det ska funka, han har ju ungefär labbe-päls. Två tollare vi känner som också har halsband har inte plockat någon på hela sommaren, inte heller en bekants fyra border collies har haft något. Om det beror på att vi helt enkelt inte har mycket fästingar vet jag inte, jag tror iaf på halsbanden ;) Jag har i perioder när hunden badat som mest kompletterat med örthalsband, då bärnstenarna inte funkar för ens hunden är torr.

Edit: På den första sidan som kommer upp när man googlar "bärnstenshalsband hund" får man dessutom skicka tillbaka produkten och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd :)
 
Senast ändrad:
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Jag har provat det för första gången i år på min Jack Russel Terrier. Han har haft två fästingar sedan jag satte på honom det. Tycker det funkar bra. Det är ju tyvärr svårt att slippa dom helt. :cool:
En tjej i mitt stall har även hon positiva erfarenheter. Hon har två hundar med halsband, och hon märkte stor skillnad på antal fästingar när den ena hunden tappade sitt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Har haft bärnstenshalsband på min hund hela sommaren och antalet fästingar går att räkna på ena handen, sen om det beror på att det inte varit mkt fästingar här nere i sydsverige i år eller inte är ju svårt att säga - man kan ju aldrig få reda på hur det hade varit om han inte haft halsbandet på sig!

Dem vita fästinghalsbanden borde förbjudas! Min hund hade på sig ett sånt i några timmar och det utlöste hans kvalsterallergi som han nu kommer ha hela livet vilket gör att han inte får paras (som det var tänkt, men allergin är ärftlig) och jag får ge honom sprutor en gång i månaden! :mad:
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Jag har provat det på vår rottis och Rhodesian Ridgeback och tyckte inte att det fungerade.
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Nja, skulle jag säga. Men det är inte mycket som biter på min hund. Har scalibor nu (frontline funkar inte alls och expot funkar lika bra/dåligt som scalibor men pälsen blir fet och äcklig) och jag plockar ändå någon/några fästingar varje vecka.

Jag hade bärnsten innan, och han hade i alla fall färre fästingar än utan och han hade färre fästingar när han var riktigt korthårig än när han är lurvig som nu. Men sedan har ju våra hundar inte samma pälskvalitet heller. Min hunds päls blir inte elektrisk så lätt, inte ens efter han har haft fleecetäcke på sig.

Men det är ju snyggt! Väldigt populärt bland pensionärerna på vårt jobb ;)
27281856.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Dem vita fästinghalsbanden borde förbjudas! Min hund hade på sig ett sånt i några timmar och det utlöste hans kvalsterallergi som han nu kommer ha hela livet vilket gör att han inte får paras (som det var tänkt, men allergin är ärftlig) och jag får ge honom sprutor en gång i månaden! :mad:


Då var han antagligen redan allergisk från början? Det är ju knappast scaliborhalsbandets fel att han är allergisk. Möjligtvis att är det halsbandets fel att han visar allergin. Kanske tur att det kom fram istället för att han skulle föra över det till sina avkommor?
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Mina damer får väldigt lite fästingar oavsett om vi har halsband på eller inte.
Men, under tiden jag haft bärnstenshalsband på har jag inte plockat en enda som suttit fast, annat än när det varit blött ute (dvs. hundarna blev blöta).
Vissa har krupit upp på hundarna, men ingen har satt sig.
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Då var han antagligen redan allergisk från början? Det är ju knappast scaliborhalsbandets fel att han är allergisk. Möjligtvis att är det halsbandets fel att han visar allergin. Kanske tur att det kom fram istället för att han skulle föra över det till sina avkommor?

Håller med.
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Jag har använt bärstenshalsband till min hund i två veckor nu och jag tycker att antalet fästingar på honom har minskat. Känner en till som använder det och hennes hund har inte haft några fästingar alls sen hon började med det. Men det verkar vara olika för flera tycker det är helt värdelöst.
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Då var han antagligen redan allergisk från början? Det är ju knappast scaliborhalsbandets fel att han är allergisk. Möjligtvis att är det halsbandets fel att han visar allergin. Kanske tur att det kom fram istället för att han skulle föra över det till sina avkommor?

Jag skrev att det var halsbandet som UTLÖSTE hans allergi!
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Jag har bara träffat en hund med bärnstenshalsband, en liten strävhårig blandrastik. På henne fungerade det utmärkt, men vad jag har hört är det väldigt individuellt.

På min stackars islandshund fungerar ingenting ordentligt. Vi har provat det mesta men han har ändå lyckats få både borrelia och erlichias.:( Dvärgpudeln har haft Frontline för andra året och det fungerar bra.
 
Sv: B'rmstenshalsband mot fästingar, funkar det???

Jag är helnöjd med våra halsband.
Är inne på andra året med bärnstenshalsbanden. Första året tog jag ett fåtal fästingar och i år har jag hittills inte tagit en enda! (peppar peppar...) Medans vänner och bekanta som kör med "starkare" grejer av varierande sort får plocka några då och då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp