Bubblor under hellimmad gummimatta

P

Pollux

Jag har nyligen införskaffat en begagnad hästtransport som har en hellimmad gummimatta på plyfagolv (Böckmann).

På två ställen under mattan är det stora bulor. Den största under mellanväggen och den andra på ett ställe där hästen inte bör komma åt. Jag ser inga direkta hål i mattan men det har stått broddad häst däri så helt otänkbart är det väl inte att det har gått hål.

Jag har undersökt golvet underifrån och det ser jättefint ut, kan inte se att det är någon röta.

Hur mycket panik bör jag ha av detta och byta matta? Släpet har använts i drygt tre år. På ett sätt känns det tryggast att riva ut mattan och lägga in en lös så att jag lättare kan hålla koll på golvets skick, men det kanske är onödigt?

Någon som har något klokt råd att komma med?
 
Sv: Bubblor under hellimmad gummimatta

Jag har nyligen införskaffat en begagnad hästtransport som har en hellimmad gummimatta på plyfagolv (Böckmann).

På två ställen under mattan är det stora bulor. Den största under mellanväggen och den andra på ett ställe där hästen inte bör komma åt. Jag ser inga direkta hål i mattan men det har stått broddad häst däri så helt otänkbart är det väl inte att det har gått hål.

Jag har undersökt golvet underifrån och det ser jättefint ut, kan inte se att det är någon röta.

Hur mycket panik bör jag ha av detta och byta matta? Släpet har använts i drygt tre år. På ett sätt känns det tryggast att riva ut mattan och lägga in en lös så att jag lättare kan hålla koll på golvets skick, men det kanske är onödigt?

Någon som har något klokt råd att komma med?


Att slita ut en matta som är hellimmad tycker jag verkar som en dålig idé.
Ett golv med hillimmad matta på håller mycket mycket längre än ett golv där du har en lös matta.

Med lös matta har man nästan alltid lite fukt under mattan.
Bubblorna kan man åtgärda så till vida att man skär bort det som bullat upp sig, gör rent ordentligt, tar en ny bit matta som man har skaffat hos en ÅF, som passar exakt i hålet, dit med ett lim som är avsett för detta, trycke dit biten och lägg en tyngd på och gärna med plastfolie över så limmet härdar om man använder ett 2 komponentslim. Se till så att allt blir tätt efteråt på kanterna.

Blir inte bubblorna fler och större så låt dom vara. Annars får du åtgärda dom på något sätt.
Jag säger ofta till folk att skruva bort broddarna innan man ställer in hästen i transporten, tar inte många minuter. skall man tvunget köra en häst som är broddad så lägg in en lös matta i transporten ovanpå den limmade mattan.
 
Sv: Bubblor under hellimmad gummimatta

Tack för svar! Det verkar ju vara en enkel åtgärd, så jag börjar med det.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en christ concord-07 vars golv (trä) behöver bytas, visar sig att gummimattan är gjuten och är på något vis fastlimmad i...
Svar
4
· Visningar
1 894
Senast: Marrsan
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp