Bukefalos 28 år!

Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Förlåt för att jag nu kommer låna din tråd TS och kapa den!!:angel:

Jag började dra pulka med min hund nu i vintras för att prova på lite. Han tycker det är riktigt roligt!
Men jag är ju helt grön på dragselar hur dom ska sitta osv. När jag var iväg och köpte selen så fick jag ingen större hjälp i affärn, dom verkade inte ha någon koll alls på hur dragselar ska sitta.
Jag har försökt söka & kollat runt på nätet men inte hittat nån bra beskrivning eller bild på hur en sele som sitter perfekt ska sitta. Jag känner ingen heller som håller på och drar med sin(a) hund(ar) som jag kan fråga.
Men jag vet att ni har bra koll på sånt! Bilden nedanför är selen jag köpte. (Billig variant, Snål? Ja..:grin:) Dom hade bara två varianter på min djuraffärn, den andra varianten, Non-stop(?) tror jag det va kostade 899kr. Denna kostade bara 249kr. Ville inte köpa någon jätte dyr innan jag visste att hunden tyckte om att dra.
Kanske inte jätte bra bild(Han vägrade stå stilla:mad:)
, men tänkte höra vad ni säger? Är den för lång/kort?



Jag har inte provat att dra speciellt tungt med honom ännu. Jag vågade inte chansa om det nu är så att selen ligger helt åt skogen.:angel:


Förlåt TS för att jag lånade din tråd. :angel:
Mvh Sorelli
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Är det en nomesele? Isf är den ALLDELES för stor. Den ska sitta tight runt halsen och sluta framför svansroten.
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Är det en nomesele? Isf är den ALLDELES för stor. Den ska sitta tight runt halsen och sluta framför svansroten.

Det vet jag inte. :o Jag vet att det är en kombisele iallafall. :idea: Det fick jag fram när jag googlade.
Den sitter tight runt halsen och ligger helt stilla framtill. Jag provade en storlek mindre men då tyckte jag den hamnade för högt upp och tryckte på strupen. Jag har ju ingen koll, men ska dom göra det? :confused:

Ursäkta för dumma frågor, men jag har verkligen ingen koll...

Mvh Sorelli
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Håller med migo att den är alldeles för stor. Lilla hundens sele får jag kämpa för att få av eftersom den är så tight vid halsen.

Tittar man på bilderna ser det dessutom ut som att remmarna som går upp från magen nästan är bak vid ljumskarna. De ska befinna sig vid sista revbenen ungefär. Se sedan hur en nome ska sitta

nomesele.gif
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Det va en bra bild på hur dom ska sitta, Tack!
Då åker jag till djuraffärn imorgon och kollar efter en ny dragsele.

Tack för hjälpen!

Mvh Sorelli
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

åhh jag blir nästan sugen på att lära mig åka skidor

Det är det här som är den stora poängen tycker jag. Min hund drar ju inte så värst, men tack vare att jag ville komma igång med drag har jag åkt skidor som aldrig förr. Använde gamla barnskidor som stod och skräpade ute i ladan, de är för korta och helt repiga men vad gör det? Det behöver inte gå fort, vi är ju under utbildning båda två, och med skidor kommer jag ut på ställen där jag annars skulle bli helt slut av att pulsa i snön.

Det är ju på skoj alltsammans, det behöver inte "bli något".
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Men ååååååhhhhh..... Vill ocksåååååååå....*Riktigt pilutta!!!*
Hade jag haft hund så hade jag lätt kommit, fyfan vad kul det hade varit.

Glöm inte att filma/fota spektaklet!
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Jag måste också höja ett tveksamhetens finger, efter dagens hundtur i skogen så är Boss lite stel i ett framben. Utan honom kan jag nog inte styra spannet:p:o
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Ja, beklagar, jag får utebli imorgon. Alldeles för darrig på benen. Hoppas att ni andra kan träffas och att ni får en fin tur. Hoppas det blir någon mer gång.
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Jag måste också dra mig ur. Står just nu och löser ut Sam från djurkliniken efter att han halkat vid inhopp i bilen och slagit runt på rygg med ena benet fast mellan kofångare och dragkrok. Han är inte direkt i form för drag.
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Står just nu och löser ut Sam från djurkliniken efter att han halkat vid inhopp i bilen och slagit runt på rygg med ena benet fast mellan kofångare och dragkrok.

AJ!!!! Hoppas det inte är något som är riktigt sönder :(
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Ånej vad tråkigt med en olycka!!

Boss är fortfarande stel i ena fram så jag kan inte heller imorgon. Vi får göra ett nytt försök senare med andra ord!

(Lagom till Esco har hunnit prova på skidor?;))
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Han är röntgad och kollad och allt verkar vara helt men stackaren har mycket ont. Det blir smärtstillande och koppel för honom en tid framöver.

Och jag får nog också avstå från atletisk övningar. I paniken grabbade han tag i min arm så den är svullen och blå med ett hål i.
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Den började väldigt bra i varje fall. Vi var ute och åkte snowracer och hade jättemysigt, vovvar och jag. Men lite annat avslut på dagen än det var tänkt.
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Hur går det med Sam?

Jag kommer köra spåret (hela slingan!) imorgon vid 15-tiden. Planerar att ta med mig thremos med kaffe och ta en fika halvvägs. Hoppas på att snitta runt 17 km/h. Nån som vill haka på?
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

VILL men tyvärr kommer jag sitta på jobbet när du sitter på snowracern :) Hoppas solen lyser och det blir en toppentur!
 
Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Sam tycker själv att han är frisk men det är ordinerat koppel i två veckor (hur nu det ska gå) så jag vågar inte köra honom. Tar han i och belastar kan det förvärras. Trist för jag var taggad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp