Byta sadelgjordsstroppar

shlubberdubb

Trådstartare
Tjoho, då har man äntligen skaffat en sadel som passar hästen. Men det har uppstått ett problem. Stropparna är i stort behov av att bytas ut. (köpt sadeln osedd begagnad). Dom är fortfarande användbara men frågan är hur länge till de håller.

Nu är jag inte helt tappat bakom en vagn vad gäller att sy i läder och har sytt grimmor själv. Hållbara och så populära att de stals. Funderar alltså på om jag ska ge mig på att byta stropparna själv. De sitter fastsydda i nylonvävband. Handlar alltså om att sprätta upp en söm och sy dit en ny.

Nästa grej är ju den att sadeln är syntet men jag funderar på att sy på läderstroppar. Jag litar mer på läderstroppar än syntet, av någon anledning.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Byta sadelgjordsstroppar

Jag lämnade in min sadel för stroppbyte, gick på bara någon hundralapp... Betydligt enklare än att sy själv ;)
 
Sv: Byta sadelgjordsstroppar

Vad jag vet har jag ingen sadelmakare i närheten som kan göra det över disk, så att säga. Är i stort behov av sadeln och kan inte avvara den en vecka eller två för att skicka den någonstans.
 
Sv: Byta sadelgjordsstroppar

Då de är fastsydda i nylonband borde det ju vara ganska enkelt, men man vill ju vara helt säker på att man har sytt bra då...

Jag hade nog satsat på läder, håller ofta väldigt länge. Syntet har ju som en tendens att gå sönder vid hålen som används mest (alltså det yttersta lagret spricker).
 
Sv: Byta sadelgjordsstroppar

Ja precis, de har spruckit och innermaterialet fnasat sig.

Gäller att få tag i bra läder till detta. Har ingen gammal trasig sadel jag kan slakta. Men kanske ett par gamla stigläder.
 
Sv: Byta sadelgjordsstroppar

Hej! Eftersom du fortfarande inte kommit till backgården och inteberättat vart du bor så vet jag ju inte hur långt du har till min stad:devil::D Utanför falköping bor en jätteduktig sadelmakare och hon byter stroppar. Är inte speciellt dyr heller. Hon är en nära vän till mig så Pm:a om du vill ha nummret:laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp