Om du är intresserad av import av en äkta camarguehäst så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig om du vill veta mer om kostnader osv. Själv ska jag ta in två nästa sommar.
Camarguehästen går kanske att jämföra lite grann med bashkirhästen eller islandshästen, i det att de är uppfödda vilda och inte "bortskämda" som många av våra hästraser i sverige idag. De har ett mer präglat flockbeteende och är därför väldigt trevliga och lätta att jobba med, dessutom har de ett väldigt starkt och stabilt psyke så de passar både till barn och vuxna. Det är en häst som verkligen ger mycket. De är ju avlade för arbete och boskap och show och det är en av anledningarna till att jag satsar på camarguehästar till western ridning, eftersom ridningen i camargue liknar usas westernridning och det är samma kvaliteter på hästarna där de eftersträvar som på american quarter. Men en camarguehäst passar till alla sorters ridning, från turridning/skogsridning(som de används till i camargue bla) till hoppning och dressyr, boskapsvallning mm mm. Förutom detta så är det i princip ingen veterinärkostnad på dem eftersom de så gott som aldrig blir sjuka, de behöver inte skos (beror sig förstås på på vilket underlag man rider oftast) eller verkas lika mycket som "vanliga" hästar, de behöver jättelite mat eftersom de är uppfödda på i camarguedeltat och vana vid lite näring, de går ute året runt och klarar kyla som värme, osv. Det är alltså en ponny som kostar och kräver väldigt lite i skötsel. Om detär någon som vill veta mer om ifall en camarguehäst skulle passa dig så kontakta mig så ska jag försöka beskriva lite mer.
/Elisabeth