Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då har jag nog inte med aura, jag har ibland sett blixtar men det har varit under själva anfallet.
Så då borde jag få äta mina vanliga Ppiller?
Kan jag gå tillbaka och säga det?
Man ska inte använda p-ringen om man har eller har haft bröstcancer, underlivscancer, leversjukdom, eller blödningar från underlivet som man inte vet orsaken till. Man ska heller inte använda p-ringen om man har migrän med aura eller om man har en sjukdom som påverkar blodets förmåga att levra sig.
Migrän med aura, p-pilleranvändning och rökning är alla riskfaktorer för slaganfall (stroke). Kvinnor som har migrän med aura – särskilt de som röker – bör därför använda en annan preventivmetod än kombinerade p-piller.
Jag tycker att din dotter ska ta ett snack med sin gynekolog.
Hade hon lika mycket migrän innan hon började med ringen? Det är vanligare att man blir sämre i sin migrän av de hormoner som ingår i p-piller/p-ring. Enligt en (visserligen lite äldre) studie blir 10-15 procent bättre i sin migrän av p-piller, 40 proc blir sämre, resten märker ingen skillnad.
Så det kanske inte bara är så att din dotter inte bör använda ringen, hon kanske dessutom skulle bli bättre utan den.
Em-pirre: ja, det kanske är lite konstigt att barnmorskor i Sverige har förskrivningsrätt för p-medel.
Jag fattar inte varför bm får skriva ut mediciner? Uppenbarligen har de inte så stor koll...
Hennes migrän har varken blivit bättre eller sämre oberoende av vad hon har haft för hormonellt preventivmedel men ingen har ens frågat om hon har migrän! De har inte heller brytt sig om att hennes morfar har högt blodtryck och att min morfar dog i hjärtinfarkt liksom min farfar. Fast det har de visserligen inte brytt sig om när jag har fått hormonella preventivmedel heller.
EDIT: Det var en grej i nån kvällstidning för ett tag sedan. En ung tjej som fått propp, antagligen p.g.a. piller. Hittar inget nu då jag googlar.
Nej kanske inte vid 65 men min pappa har haft högt blodtryck sedan jag var barn. Han hade också så mycket oregelbundna hjärtslag att de fick stanna och starta om hans hjärta (jag minns inte vad det heter nu) när han var runt 55 och då tycker jag att det kan ju iallafall vara bra att kolla blodtrycket men inte ens det har de gjort på varken mig eller på min dotter. Frågat om rökning har de inte heller gjort. Några frågor om migrän har vi inte fått heller.