Champion/unghundsklass???

Casper

Trådstartare
Hej!
Har en undran vad som är fördel/nackdel med att anmäla sin hund i vilken klass.
Alltså låt oss säga att min landseer -Stor tung ras som inte är klar förrens runt 3 års ålder tagit sina tre cert fram till han bara är 20 månader, vad är fördel för mig/hunden att anmäla han i för klass sen el hur fungerar det?

Satt o tittade på om "jag" skulle anmäla en så ung hund som redan e champion och fick då valen championklass el unghundsklass?

Vad skulle ni valt och framför allt VARFÖR? Ja tänker även att han e unghund och kan kanske ha fördel för det om man skulle välja unghundsklass.. men samtidigt så, väljer man champion så brukar ju oftast det oxå vara en fördel?

Jag är inte såå haj på utst så ni kan väl informera mig lite :laugh:
 
Sv: Champion/unghundsklass???

Med tanke på att hunden måste ha fyllt 2 år för att kunna bli champion så blir det kanske lite svårt att ställa i unghundsklassen ;)

Championklass kan även jag välja när jag anmäler via internet och min grabb har inte ens ett cert än så det är lite mysko det där men hur som helst så måste din ha fått minst ett cert till efter att han har blivit 24 månader för att kunna bli SUCH (om det nu var den titeln du menade ?) :) När han väl är champion så är det bara championklassen som gäller, åtminstone fram tills han är veteran (8 år) och då kan han ställas i veteranklassen om man så vill.
 
Sv: Champion/unghundsklass???

Med tanke på att hunden måste ha fyllt 2 år för att kunna bli champion så blir det kanske lite svårt att ställa i unghundsklassen ;)

Championklass kan även jag välja när jag anmäler via internet och min grabb har inte ens ett cert än så det är lite mysko det där men hur som helst så måste din ha fått minst ett cert till efter att han har blivit 24 månader för att kunna bli SUCH (om det nu var den titeln du menade ?) :) När han väl är champion så är det bara championklassen som gäller, åtminstone fram tills han är veteran (8 år) och då kan han ställas i veteranklassen om man så vill.

AHA ja trodde fakttiskt att tre cert gav titeln such oavsett ålder :o:rofl: när jag skulle anmäla min till ronneby så vill jag minnas att jag bara kunde anmäla till unghund och att det inte fanns fler alternativ men jag kan ha fel då juh =)

tack för svaret nu klarnade allt helt plötsligt!:)
 
Sv: Champion/unghundsklass???

AHA ja trodde fakttiskt att tre cert gav titeln such oavsett ålder :o:rofl: när jag skulle anmäla min till ronneby så vill jag minnas att jag bara kunde anmäla till unghund och att det inte fanns fler alternativ men jag kan ha fel då juh =)

tack för svaret nu klarnade allt helt plötsligt!:)

Jag kommer inte ihåg om chkl fanns med på internetanmälan när min var unghund men det har i alla fall gjort det sedan han började i ökl :)
 
Sv: Champion/unghundsklass???

AHA ja trodde fakttiskt att tre cert gav titeln such oavsett ålder :o:rofl: när jag skulle anmäla min till ronneby så vill jag minnas att jag bara kunde anmäla till unghund och att det inte fanns fler alternativ men jag kan ha fel då juh =)

tack för svaret nu klarnade allt helt plötsligt!:)

Du kan som svarats redan tidigare inte ställa i championklass, men däremot kan du välja mellan unghundsklass och öppenklass. Där beror det på hur färdig din hund är, och med tanke på att du plockat tre cert så kan det vara helt OK att hoppa över unghundsklass och gå direkt upp i Öppen. Dock kan det vara bra att ligga kvar i unghund om det är stora öppenklasser eftersom det är lättare att synas bland ett mindre antal.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur många cert krävs i norge för att hunden skall bli NORSK champion om den är svensk champion? sen en dum fråga, vi försöker betala...
Svar
4
· Visningar
2 540
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp