Bukefalos 28 år!

Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Tettte

Trådstartare
Jag könner mig ganska löjlig för jag gick och köpte en clicker för någon dag sedan. Trodde aldrig jag skulle göra de! Men men nu är det gjort och dyr var den inte heller.

Att jag gjorde de beror på att ena hunden lyssnar mer på ljud än på rösten och är nyfiken på ljud, fast jag är av den åsikten att hästar&hundar ska lyssna till rösten. Den andra hunden är det inga problem med, det räcker med att man säger godis glatt och stoppar handen i fickan så kommer han:D

Okej, den andra är inte särskillt smart alla dar, jag tycker att hon påminner om Skratch (ekorren i Ica Age) både intelligensen och kroppspårket, vissa dar:angel:

Sen är inte rasen (Sibiren Husky) den mest lämpade för dressyr. Men jag tycker att alla hundar ska lyssna till; sitt, ligg, stanna, hit etc, inne som ute. Utomhus är det lite problimatiskt för det är mer intressant och roligare med att jaga fåglar och katter och springa fram och hälsa på andra hundar än att lyssna på mig! Det är något jag också vill träna bort, men det kanske inte går med en clicker.

Snabb fakta:
Ras: Sibrien Husky
Kön: Tik
Ålder: 4 år
Bakrund: Omplaseringshund. Hon är osäker på frammande karlar så förmodligen har någon karl gjort henne illa eller iaf inte varit snäll mot henne. Pojkvännen köpte henne när hon va ca 2 år, jag kom in i bilden i sommaras.

Träning: Hon ledsnar och tappar koncentrationen väldigt snabbt! Jag har provat några ggr med "agillity" på en lekplats men de funkar ett par minuter och sen ledsnar hon och börjar spana och tycker omgivningen är mer intressan och man får inte tillbaka hennes koncentration heller.

Kom med alla Tips&Idéer ni har:laugh:
Tack på förhand:)
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

För det första förstår jag inte alls varför du ursäktar dig för att du köpt en klicker? Vadå fånigt? Förstår absolut ingenting..:confused:

För det andra måste du klicka in hunden, går en kurs eller köp en bok om ämnet så att du vet säkert att du gör rätt...fundera sen på om det är shaping eller klicker som hjälpredskap du vill ha den till.
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

För det första förstår jag inte alls varför du ursäktar dig för att du köpt en klicker? Vadå fånigt? Förstår absolut ingenting..

För det andra måste du klicka in hunden, går en kurs eller köp en bok om ämnet så att du vet säkert att du gör rätt...fundera sen på om det är shaping eller klicker som hjälpredskap du vill ha den till.

Håller helt med MrsScabtree i detta, varför anser du det vara löjligt med klicker?

Håller även med i att du bör gå en kurs i vad klickerträning är, för av ditt inlägg så tycker jag inte att det verkar som att du förstått (eller är medveten om) grundprinciperna i denna inlärningsmetod, utan att du verkar vilja ha klickern som en uppmärksamhetssignal? Visst går det att använda klickern som en sådan, men då kommer den ENDAST kunna användas som det, och då faller ju hela meningen med att jobba med klicker.

Som sagt, gå en kurs eller läs en bok om klickerträning så du vet vad du gör. T.ex Canis har (eller har iaf haft) gratis e-mailkurser om grunderna i klickerträning.
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Jo jag vet mamma tyclte inte heller de va löjligt men de va bara en känsla jag hade innan jag skaffade den. Dock har jag inte varit hemma på en vecka snart så de har inte blivit nån träning alls:(
Ska sätta igång from nästa vecka:)

Jag vet nog inte vad jag är ute efter egentligen om jag ska va ärlig.
Men det jag vill är att hon ska börja lyda mig/oss när hon är lös ute, dvs inte jaga katter&fåglar samt inte springa fram och hälsa på andra hundar.

Men tänkte börja med clicker och se om de kan få henne lydig på rösten så småningom.
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Kan talaom att Canis fortfarande har gratis mailkurser:)
Så jag tackar för tipset:)
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Min hund ar "inclickad" pa en clicker trots att jag nastan aldrig anvant den. Mest for att jag inte kommer ihag att ta med clickern... Jag skulle dock valdigt latt kunna ta till den igen om jag ville. Min tjej ar valdigt responsive till rosten sa jag kan lika garna anvanda min rost som "marker" istallet for clickern.
Om man ar intreserad av att trana sin hund ar det en jatte bra kunskap att ha med i bagaget. Jag anvander det bara ibland darfor att det finns andra metoder som fungerar battre for mig och min hund. Varje nytt satt man lar sig att trana ger dock ocksa bra kunskap i hur hunden fungerar och gor all traning lattare och battre.
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Men en klicker gör inte din hund lydig per automatik, det är inget mirakelredskap utan ett verktyg man använder för att markera korrekt beteende. Fördelen med klicker (tycker jag) är att det är samma tonläge hela tiden. Markerar man med rösten kan tonlägena variera.
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Klicker är jättebra! (för mig :) ) Om du googlar lite så hittar du massa bra tips! Min stressade och nervösa hund fullkomligt äälskar när jag plockar fram klickern, då anstränger hon sig som sjutton, man riktigt ser hur lyckan sprudlar så fort klickern åker fram.

Tränar inte ALLT med klicker, men mycket :)
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Men en klicker gör inte din hund lydig per automatik, det är inget mirakelredskap utan ett verktyg

Jag vet, men tänkte börja med att prova med klicker då hon tycker ljud är mer intressant än rösten. Mitt mål så småningom (bra långt in i framtiden!!) är att hon ska lyssna på rösten och jag tänkte prova mig fram och tyckte klicker verkade bra som ett första försök. Men sen jag vet att de kommer o ta långtid innan hon lär sig, eller jag tror de eftersom man bara kan träna henne korta korta stunder eftersom hon ledsnar efter ett tag.

Efter att jag startade denna tråd (typ nån timme senare) så kom jag på att man kanske hittar massa när man söker på google:idea:
VIlket jag gjort, okej jag har inte läst allt jag sett o hittat, men märkte ju att de nästen hur mkt som helstpå nätet:)
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Men klicker används ju inte för att få uppmärksamhet (dvs inte istället för "kom") utan som beröm (dvs istället för "bra", för att markera i rätt ögonblick VAD det är hunden gör som är rätt och så kommer belöningen efterpå).
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Men klicker används ju inte för att få uppmärksamhet (dvs inte istället för "kom") utan som beröm (dvs istället för "bra", för att markera i rätt ögonblick VAD det är hunden gör som är rätt och så kommer belöningen efterpå).

Att den inte används för att få uppmärksamhet håller jag med om. Däremot är klickern inte ett beröm. Klicket betyder "rätt- du är berättigad till belöning" Sen kommer belöningen.
Om jag t ex ska lära min hund att backa så klickar jag för att den antyder att backa. Men mitt "bra" sparar jag tills det är bra, dvs först när jag tycker att det backar så jag är nöjd.
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Låner tråden lite...

Jag använder klicker flitigt på min hund och för oss fungerar det suveränt.

Men nu till frågan, jag skall snart hämta en ny valp och vill gärna klicka honom också, men hur löser man det när man har två hundar?

Kan man köpa två olika klicker med olika ljud eller hur löser man det enklast?
 
Sv: Clicker träning; Tips&Idéer?!?

Fast jag skulle nog säga att klickern är ett beröm, eller en belöning. När du klickar kickar hjärnans belöningssystem in så att det faktiskt blir en belöning. Sen måste det ju följas med den "riktiga" belöningen så som godis. Så det är ju iofs en definitionsfråga :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp