Sv: Där fick jag
Vad roligt att du frågar, fick faktiskt ett brev hem igår från fodervärdens pappa.
Hej MITTNAMN
Vi har fått ditt brev och bifogade dokument, och beklagar att du och FODERVÄRDENSNAMN inte kommer överens om hur ert mellanhavande skall avslutas. Jag har talat med FODERVÄRDENSNAMN, som blir väldigt upprörd över de, som hon uppfattar, kritiska och felsktiga uppgifter du lämnat. Av det skälet kommer jag nu att redovisa för dig hur jag anser att kostnaderna ska fördelas, efter att ha tagit del av din information samt talat med FODERVÄRDENSNAMN.
Vi står för kostnaden för "Besiktning pga återtag från fodervärd" som KLINIKENSNAMN genomfört. Inklusive kostnaden för den medicin som skrivits ut.
Veterinärkostnad 1300 kr, Medicin 101 kr samt labratorieanalys (Solvalla) 225 kr.
Veterinärkostnad och labratorieanalys betalas mot de fakturor du översänt och medicinen direkt till ditt bankkonto.
Genomgång av den utrustning som du i din specifikation tagit upp.
Transportskydd, 4 st ersätter vi dig för, enkligt vad du angivet, med SUMMA.
Tjockt stalltäcke, är återlämnat. Lades i anslutning till hästens box i samband med återlämningen av hästen.
Senskydd ersätter vi dig för med vad du angivet, SUMMA.
Boots ersätter vi dig för med vad du angivet, SUMMA
Stigläder och stigbyglar satt på sadeln då den återlämnades.
Träns och tyglar. Här har ni återigen olika uppfattning, dessa lades på det tjocka täcket vid boxen. Vi ersätter dig med halva upptagna kostnaden, då jag känner osäkerhet angående spänne och rem, alltså SUMMA.
Hackamore, den rem som du säger är av, kan skaffas separat, vi ersätter dig mig halva av den upptagna kostnaden, alltså SUMMA.
Boot ersätter vi dig för, enligt vad du angivet, med SUMMA
Regntäcket är ni också oense om, men jag väljer att ersätta dig med, enligt vad du angivet, SUMMA.
Summan för ovanstående blir SUMMA.
Tillkommer medicin SUMMA.
Avgår, enligt er överenskommensle, 300 kr för återtransporten.
Totalsumma att inbetala till ditt konto SUMMA (ca hälften av vad jag begärt)
Den bifogade fakturakopian från Distriksveterinärerna lämnar vi utan avseende, då jag uppfattat att FODERVÄRDENSNAMN tydligt meddelat att hon inte hade möjlighet att ta in en veterinärkostnad. Jag ser heller inte anledningen till veterinärbesöket, då det ändå vid återlämningen skulle ske en veterinärbesiktning. Veterinäören beställdes efter det du varit på plats för att inspektera din häst, sedan FODERVÄRDEN påtalat att "något inte stod rätt till". Vare sig du eller senare veterinär påtalade någon misskötsel av hästen, eller upptäckte någon skada utöver det ryggproblem som FODERVÄRDEN och du misstänkte.
Jag beklagar att fodervärdsperioden avslutats på detta sätt, och hoppas att din häst ska få en bra ålderdom tillsammans med dig.
Hälsningar
XXX
Tja... Jag kommer utgå med en ny faktura och kräva in veterinärkostnaden, samt bifoga en sammanställning av sjukdomsförloppet. Varför och hur samt hänvisa till punkten i kontraktet som säger klart och tydligt vem som ansvarar för veterinärvårdskostnader i detta fall. Betalas den kan jag godta ersättningen för utrustningen, annars skickar jag allt till kronofogden.
Kan jag göra så?