Sv: Där fick jag
En juridisk fråga, och nu målar jag förhoppningsvis fan på väggen. Om hästen är dräktig, vad kan jag kräva henne på för kostnader? Alla kostnader runt dräktighet och föl? Uppstallning av hästen? Och framförallt, vad gäller med avkomman? Min första tanke var ju att fv/(klapp)hingstägaren får ta hand om fölungen, men det insåg jag ju var det mest elaka jag kan göra. Det är ju inte en eventuell avkommas fel att den kommit till världen. Kan fv/(klapp)hingstägaren hävda äganderätt?
Jag har hört om fall (men aldrig sett papper) som sagt att hingstägaren fått stå för alla omkostnader som blir extra utöver om stoet inte skulel varit dräktig, men det har varit då stoet stått hos ägaren, eller hos fv som inte agerat som din och med vilja låtit stoet stå med hingsten.
Frågan är också om du kan kräva ersättning för ev uteblivna arbetsdagar som du måste ta ledigt när du ska vaka för fölning, samt om du kan begära att fv ska stå för en fölvakt/kamera. Fast den får du ju då återlämna till henne när fölet har kommit.
Hur länge du kan kräva henne på utgifterna vet jag inte, kan ju knappast vara hela fölets liv.
Men under dräktighet och avvänjning borde du kunna få för extrautgifterna.
Som hingstägare har du strikt ansvar för om din hingst hoppar ur hagen och betäcker ett sto, alt så är det stallägaren om denna har undermåliga hagar och hingstägaren påpekat om detta.
Grannens hingst kom lös för några år sedan och var till gården jag hade stoet på. Han rev stänglset in men valackerna i samma hage beskyddade mitt sto och jagade hingsten. (det var faktist deras brud!)
Men hingstägaren betalade ändå för konsekvenserna (som inte vart något). Vet.räkning, arbetet runt omkring (att vara där när vet kom) mm tog hingstägaren hand om. (jag själv arbetade då och kunde inte komma ut).
(och jag är tacksam att hingsten inte kom så långt in som till nästa hage, där min egen hingst stod).
När det kommer till ditt fall så är det både hingstägaren och fv som är ansvarig på sitt eget sätt.
Fv har ju valt att ha stoet med k.hingsten. Så det blir nog denna som får ta den ekonomiska smällen.
Om du dessutom kan hänvisa till att du ville träna/tävla (om det är ngt du skulle velat) så kan det tom vara så att fv får betala ännumer (ex allt foder och uppstallning) iom att du inte kan använda hästen på en hel säsong, det är ju knappast möjligt att dra runt på tävlingar med henne om hon har föl vid sidan.
Och nej, jag håller med dig. Att du inte ska överlämna stoet till fv. Vilket hemskt liv det skulle bli för den lilla.
Iom ditt stos rumpproblem så skulle jag be vet kolla extra noga efter skador från upphoppet. Ston som blivit upphoppade på kan få skador på rumpan av hingstens hovar, är han skodd blir det änvärre.
Jag har sett bild på hingsten (tror jag det var?) och han var ju ingen lättviktare...
Nu ska jag skynda mig iväg till skolan och fortsätta klä om en (ny) fåtölj, men skicka gärna det där PMet du försökte skicka innan.
Håller tummarna för dig att hon inte är dräktig.