Måste säga att vissa av svaren som ungdomarna i den här artikeln ger är skrämmande med tanke på konsekvenstänk, till exempel detta
:
Jag tycker att det är bra att man tänker på säkerheten, men man kan sitta säkert om man är flera också. Två personer kan dela säte och det tycker jag funkar lika bra. Jag tycker i alla fall att föraren ska ha bälte. Om de vill sätta in ett krav på bälte så tycker jag inte att det behöver vara för passagerarna för det begränsar hur många kan vara, säger Molly Danielsson.
Hon säger att de flesta förare man ser i dag inte har bälte och hon är tveksam till om epa-åkare faktiskt kommer att följa de nya kraven.
Ja, det är aftonbladet och, ja, de pratade bara med två ungdomar så det kan ju knappast ses som representativt för epa-körande ungdomar i allmänhet. Men jag förstår inte riktigt hur Molly tänker här. Varför skulle inte passagerare behöva bälte (förutom att det tydligen är roligare utan för att man då kan packa in fler personer i bilen)?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw01aX/nya-regler-for-epa-traktorer-sa-tycker-ungdomarna