Den ständiga foderfrågan

T

Toxicity

Ja, som rubriken lyder...jag blir alldeles kollrig i huvudet av denna foderdjungel. Anser mig kunna iallafall litegrann kommer till hundars näringslära och utfodring, och ändå tycks jag inte kunna hitta ett torrfoder som i mina ögon är tillräckligt "bra".

Min grabb har i flera år ätit Vom og hundemat och mått tiptop. Blank päls, massor med muskler, bra avföring och hull. Efter en incident när han tuggade i sig råttgift i våras och höll på att stryka med, så vill veterinären att vi (förhoppningsvis tillfälligt) sätter honom på ett hyffsat milt torrfoder med inte alltför hög fetthalt. Hon menade på att VoH hade en för hög fetthalt och skulle därigenom inte vara tillräckligt skonsamt för mage/tarm och pankreas.

Nu har han käkat Standardt Original Mild ett tag och visst, han funkar finfint på det. Men på grund av total avsaknad av känslig mage så skulle han förmodligen kunna äta Doggy och ändå må prima av det också.

Dom foder som har varit aktuella är:

Standardt
Gillar den korta innehållsförteckning, men inte att ris att huvudingrediensen. Bäst av dom jag hittat, tror jag.

Arion (lax & ris)
Liknande Standardt, även här ris som största ingrediens.

Orijen
Trevligt med kött som största ingrediens, men blir tveksam till potatisen i. Har hört att det inte är optimalt för hundar att käka mycket potatis. Är heller inte helt förtjust i alla blommor, frön och bär som är i (utfyllnad?).

Acana
Samma som ovan.

Taste of the Wild
Också lite samma som Orijen och Acana.

Carnia Wolf Original
Hyffsat kort innehållsförteckning utan en massa tjafs i, men gillar inte att proteinet är hydrolyserat.

Olivers
Bra kötthalt, men mycket mjölprodukter i.

Ziwi Peak
Det jag förmodligen helst velat ge, men 995 kr för 5 kg?!

Har ni någon input att ge mig i letandet? Förslag på foder jag kanske missat, eller ny synvinkel på någon jag av dom jag redan kikat på? Hjälp!
 
Sv: Den ständiga foderfrågan

Ziwi Peak hade jag inte ens testat.

Jag har visserligen bara testa deras godis men jag har ingen kräsen hund på något sätt, ändå spottade han ut det direkt för att inte ens gå med på att smaka det annars.

Arion (lax & ris)

Hade nog jag testat. Även om ris inte är optimalt så är det otroligt snällt mot magen, och lika så är fisk.

/Camilla
 
Sv: Den ständiga foderfrågan

Nu har jag inte kollat så noga så detta har du säkert redan kollar och förkastat men varför inte ge voH varianten med ris ett tag? Den är vad jag förstått lite magrare...
 
Sv: Den ständiga foderfrågan

Jo, precis som du skriver så har jag kollat upp den varianten också. Men veterinären anser att den fortfarande ligger för högt i fett-% för att vara optimal :( Brukar ändå ge honom det lite då och då bara för att hålla magen van vid VoH.
 
Sv: Den ständiga foderfrågan

Jag ger Standardt och är galet nöjd eftersom jag haft tre hundar som fungerat tokbra på det, många vänner upplever detsamma med sina hundar osv.

Att ris är första ingrediensen tycker jag inte är så jättekonstigt. Nu var det ett tag sen jag kollade ordentligt på andra foder, men då såg det ofta ut såhär i innehållsförteckningen: "Kött och köttbiprodukter (och så rabblades det upp lite olika djur), vete, korn, havre, majs..." M.a.o. slog de ihop ALLT som hade med kött att göra till en grej, och delade upp spannmålet på flera olika saker. På så sätt kunde ju köttet komma först även om det var mest spannmål i fodret. På Standardt delar de ju upp allt och det gillar jag. Hur är det med fodren du tittar på?

Även jag är skeptisk till att ge foder som innehåller potatis, jag hör talas om flera hundar som fungerar bra på det, men föredrar ändå själv att ge ris före potatis och dessutom gillar jag inte foder med ingredienser jag inte förstår mig på. Varför ska man ha i olika blommor osv i fodret? Det känns för mig väldigt konstigt och därför åker Orijen m.fl. bort direkt.

Jag väljer helt enkelt foder såhär:
Jag vill förstå mig på ingredienserna. Jag vill inte ha i andra spannmål än havre. Det ska helst vara svensktillverkat, i andra hand tillverkas i norden, helt enkelt så nära som möjligt. Med tanke på djuren vill jag helst inte ge kyckling och egentligen inte gris heller. Kan jag välja bort hydrolyserat protein så gör jag det. Och ja, det ska passa plånboken också. Hade jag haft en liten hund som knappt äter något så hade priset kanske inte spelat någon roll, men nu har jag aktiva och ganska stora hundar.

Nu säger jag inte att mitt sätt att välja foder på är det bästa, men, jag tror att det kan vara bra att skriva upp någon liknande lista för sig själv. Vilka krav har man på fodret? Vad skulle man gilla om man fick ställa så många krav som möjligt osv. Med en sådan lista nedskriven kanske det blir lite lättare att välja?
 
Sv: Den ständiga foderfrågan

Men hur länge ska du ge milt foder?

Min ena var allvarligt sjuk med njursvikt för ett par år sedan och fick då njurfoder en period (någon variant av RCs veterinärfoder, fyyyy vilket tråkigt foder säger jag bara) men hon började inte återhämta ordentligt sig förrän jag kunde börja fodra med färskfodret igen. Där var man rädd för proteinet, men jag gav Pro Plans Laxfoder en ganska lång period innan jag gick över till färskfoder heöt igen och det funkade väldigt bra på hennes njurvärden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp