Bukefalos 28 år!

Desperat.. förstoppning never ending

Hmm sitter typ framåtlutad å chillar. Märket att de trycker på mer när man ligger ned!
Anorectal-Angle-sitting-versus-squatting-how-to-poop-series-by-Mama-Natural.jpg


Testa variera mellan att sitta med benen högt och så räta på dig så kan det komma igång?
 
Nee, visste inte ens att man kan sjukskriva sig från skolan? Är mest orolig för att kugga tentorna, går basår så måste klara 100 % för att få studiemedel.

Det gick när jag pluggade. En student kan ju bli sjuk som vilken annan person som helst. Se till att kolla upp det, det kan ju minska stressen. Stress är aldrig bra för magbesvär.
 
Har pratat med dom och dom säger bara att jag ska åka in till akuten, å det tänker jag inte göra.

Är även lite "rädd" för starkare lavemang pga att jag lider av ätstörningar, är rädd å fastna.

Med tanke på dina besvär (både förstoppningen och den ev sjukdom du ska utredas för) förstår jag att de rekommnderade att du åker till akuten. Givetvis ditt val men du behöver ju hjälp.
 
Med tanke på dina besvär (både förstoppningen och den ev sjukdom du ska utredas för) förstår jag att de rekommnderade att du åker till akuten. Givetvis ditt val men du behöver ju hjälp.

Sa inget till sjukvårdsupplysning om ätstörningar, för mig hör det inte ihop, och så vill jag hålla det.
Dom tyckte akuten om inte microlax hjälpte..
 
Om du är rekommenderad att åka till akuten, gör det. Jag tror dom kör tarmsköljning, det gjorde dom på en anhörig till mig. Hen sa efteråt att det var det skönaste hen gjort (alltså att förstoppningen släppte i samband...).
 
Om du är rekommenderad att åka till akuten, gör det. Jag tror dom kör tarmsköljning, det gjorde dom på en anhörig till mig. Hen sa efteråt att det var det skönaste hen gjort (alltså att förstoppningen släppte i samband...).

Fast min uppfattning om sjukvårdsupplysningen är att dom ofta säger akuten för att det är svårt att veta hur illa det är.
Förstoppning är ju inte ens farligt liksom, så länge det inte blir tarmvred lr så men magen bubblar som fan.
 
Det gick när jag pluggade. En student kan ju bli sjuk som vilken annan person som helst. Se till att kolla upp det, det kan ju minska stressen. Stress är aldrig bra för magbesvär.

Ne jag har blivit bollad mellan psyk å vc med min sömn och stress, ingen tycks vilja ta tag i det tyvärr.
Har lessnat på att ringa å tjata :/ Ska kolla upp hur det ligger till.
 
Du kan prova köpa barnmatsburkar med katrinplommonpuré samt päronpuré båda är lösgörande. Annars kan du ju knata till apoteket och köpa laxermedel som man dricker. Det har vi fast på recept till några brukare, fungerar fint, vet att de är receptfria annars.
I värsta fall får du dricka en skvätt ricinolja -får fart på alla magar ;)
 
Inget har någonsin hjälpt mig så bra att få ut just såna tvärstopp som du verkar ha, som vanliga jäkla magnesiumbrustabletter man kan köpa på mataffär... Tror jag tagit tre st på en gång, en halvtimme senare har toaletten varit min permanenta bostad ett bra tag framåt. Effektivt, men inte så bekvämt kanske (det tar ett tag för det att ge sig, oavsett att proppen redan är borta) - har dock alltid funkat för mig, till skillnad från diverse apoteksgrejer, husk, torkad frukt, puréer, osv.
 
Finns ju även laxermedel i flytande form, man häller några droppar i ett glas med vatten. Det har funkat för mig när min mage strejkar :)
 
Sa inget till sjukvårdsupplysning om ätstörningar, för mig hör det inte ihop, och så vill jag hålla det.
Dom tyckte akuten om inte microlax hjälpte..

Desto större anledning att åka in.

Är det något jag lärt mig genom mina sjukdomar och diverse vändor inom vården är det att man får inte rätt hjälp om man inte är helt ärlig med sin läkare. Min diagnos blev försenad 6 mån pga att jag inte berättade allt för min läkare.

Och jo, ätstörningar ÄR relevant när det gäller magproblem. Den Crohns jag har blev med största sannolikhet triggad av min misshandel av min egen kropp (anorektiker sedan många år).
 
Inget har någonsin hjälpt mig så bra att få ut just såna tvärstopp som du verkar ha, som vanliga jäkla magnesiumbrustabletter man kan köpa på mataffär... Tror jag tagit tre st på en gång, en halvtimme senare har toaletten varit min permanenta bostad ett bra tag framåt. Effektivt, men inte så bekvämt kanske (det tar ett tag för det att ge sig, oavsett att proppen redan är borta) - har dock alltid funkat för mig, till skillnad från diverse apoteksgrejer, husk, torkad frukt, puréer, osv.

Magnesium är ett klassiskt laxermedel. I engelsktalande länder är "milk of magnesia" dvs magnesiumhydroxid upplöst i vatten vanligt.
 
Jag är ärlig med mina läkare, men jag tänkte inte ens tanken att dra upp andra problem när jag ringer sjukvårdsupplysningen för att fråga om råd vid förstoppning. Nu är vi lite ot dock.
Väntar på att koloskopikliniken ska ringa när som helst!
 
Parrafinolja uppifrån o Klyx nerifrån.
Parrafinolja absorberas inte av magtarmsystemet o verkar enbart som smörjmedel.
När du tar Klyx skall du ligga på rygg o sedan vända dig o ligga på vänster sida så att medlet rinner in i tjocktarmen, knip så länge du kan o sen rejsa till toan.

Se till att alltid ha supp Xyloproct hemma samt xylokain 0,5 % salva, samt naturligtvis gummihandskar o bearbeta din analfobi, ibland kan man bli tvungen att "plocka" sig själv.
 
Dom var inte mycket till hjälp, jag kunde testa andra receptfria medel och jag ska få ett starkare medel på måndag då jag ska ha min rensning. Hon tyckte dock att sprit var värt ett försök så det ska jag testa ikväll! Annars ska jag skriva ner vilka läkemedel ni skrivit och fråga apoteket om råd vad dom tror passar bäst. Fan, nu fick jag ett äckligare medel på måndag.. laxabon istället för citrafleet tror va dom heter. Det är inte öppet köp på läkemedel va? :idea:

Kan inte sluta reflektera över vilken skillnad det är..
Sjukvårdsupplysningen - akuten
Koloskopikliniken - funkar inte receptfritt får jag gå med förstoppning till måndag
/förvirrad
 
Alltså det var ju mitt förslag och hon sa kör på det om du vill, inget som ställer till problem för koloskopin som t ex fibrer eller bär.

Och det verkar som om olika kliniker har sina egna idéer om vad som är ok och inte inför en koloskopi. Nu säger jag absolut inte att du inte ska lyda de instruktioner du fått men de är inte direkt samma som jag fått.

Rådet gällande spriten var det vansinnigaste jag någonsin hört sjukvårdspersonal komma med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp