Fast jag är rätt övertygad om att förskolan anpassar utflykterna efter barnens ålder och förmåga?
På mina barns förskola är det Skogsmulleverksamhet en gång i veckan. Vilket innebär att de klockan 9.00 går till skogen för lek och picknick. 9.00 är också tiden då man lämnar ifall man är föräldraledig med syskon. Instruktionen har varit "se till att vara på plats till 9.00 på tisdag för vi går till skogen då. Det har aldrig varit ett problem.
Jag tänker nog också att sannolikheten att det finns luft i schemat är rätt stor. De säger att de går 9.00 och kommunicerar det. Och så finns det egentligen utrymmer för blöjbyten eller försening eller vad det kan vara. Men om de kommunicerar att man ska vara på plats 9.00 för att gå 9.10 så kommer det vara ett gäng som inte kommer förrän 9.10.
Men de allra minsta barnen (1-2 år) följer inte med till skogen. De har egna enklare och kortare utflykter som anpassas efter dem. Ibland bara en promenad runt kvarteret som avslutas med picknick hemma på gården igen. Just för att de i den åldern är lite lätt oberäkneliga vad gäller ork och humör och blöjbyten och sånt.