Bukefalos 28 år!

Diarré och svullna ben och slånbär...

TantEster

Trådstartare
Jisses amalia vad är det som händer!?

Plötsligt har jag inte längre fyra friska kusar utan två med diarré, en med ödem i samtliga fyra ben och en som faktiskt ser oförskämt pigg ut. Vad i himmelens namn kan detta bero på?

(Blodprov liksom träckprov är på analys, höet åker samma väg imorgon men är knallgrönt och luktar prima. Kraftfoder får de stackarna knappt... Ett halvkilo havre får största grabben + morötter. Lite betfor. Mineraler. Lillpjken (2,5) får för tillfället Fibergi, morötter, hö och filmjölk (efter att diarrén satte in alltså).

Tips på orsak till detta elände? De kan ha kommit åt gammal halm, de går i en stor hage med gräs, de äter rötter (slånbär????) med god aptit. Hö 4 ggr per dag, 8 - 11 kg/häst beroende på sizen.

HJÄÄÄLP!
 
Hur länge har detta pågått? När började de äta slånbär?

Jag skulle hägna bort slånbären, ta bort betforn, och om detta inte hjälpte, köpa magtarmbalans- kanske att jag provar psylliumfrön etc först..
 
Vi hade samma sak i vårat stall...förutom att våra ej ätit slånbär..men diaree o svullna ben. Av 11 hästar har 10 hitills fått det. Alla har nu blivit "normala" igen. Varierade lite hur länge var och än var drabbad.
Vet. trodde på ett virus av något slag.
Hon rekomenderade att linda benen över natten och ej rida så länge de var svullna. Och hålla koll på om de fick feber.
 
Om de har kommit över gammal halm kan det ju vara orsaken, men slånbär tvivlar jag på.
Inte äter de väl bären? Inte ens grisen äter bären.
Det är väl inte sprängörtsrötter de äter?
 
Nej, rötterna ser ut att hänga ihop med ett äppelträd... Bären har vi ätit upp själva (eller iallafall skördat och hällt sprit på)!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp