Donera hår? Läs här!

Jag letade upp inlägget i gruppen och personen skrev att ”perukshoppen” höjt till 36 000 kr för en i naturhår. Hittade en sida som verkar stämma men de har bara syntetperuker i sin webbshop vad jag kan se. De har salonger också.
Du kan alltid länka sidan som verkade stämma. Jag hittar ingen information om några priser åt det hållet.
 
Lite halvt knapplån sådär men säger man bara till frisören när man kommer om man vill donera eller bör man säga till i förväg?

Förut när jag kollade hittade jag bara en eller två som tog emot hår och bägge skrev att de inte behövde mer just nu.
Det beror på. Om du skickar håret själv så kan vem som helst klippa av det. Men det är ju ett extra steg innan den vanliga klippningen som tar ett par extra minuter. Det är nog bäst att säga till i förväg och ta med sig måttband, plastpåse och gummiband. Vissa organisationer vill att frisören skriver under ett formulär (antar att det är för att bevisa att man inte tvingats att klippa av sig håret?).
 
Det fanns några gamla trådar, den senaste från 2019, men detta är mer en tråd för motsatsen. Donera inte ditt hår, de som behöver det får betala dyrt för det även om du ger bort det.

Jag har länge funderat på att donera hår till medicinska peruker men så läste jag i en grupp på Facebook vad en person med alopeci berättat.

De får 4000 i bidrag (lite oklart om det är per år, det framgick inte) men det räcker inte ens till en syntetperuk.
En peruk i naturhår kostar 36 000!!! Trettiosextusen kronor!

Så, behåll ditt hår, det är bara ”välbärgade” sjuka som har råd med naturperuk och de behöver sannolikt inte donationer.

Synpunkter på det?
Nu verkar ju din källa inte vara helt trovärdig men har du någon aning om hur mycket jobb det är att göra en peruk i naturhår? Bara den lilla detaljen att alla strån måste ligga åt samma håll annars trasslar håret ihop sig? Att hårstråna fästs för hand? Självklart kostar peruker mycket pengar, eller du kanske anser att perukmakare ska arbeta gratis?
 
Nu verkar ju din källa inte vara helt trovärdig men har du någon aning om hur mycket jobb det är att göra en peruk i naturhår? Bara den lilla detaljen att alla strån måste ligga åt samma håll annars trasslar håret ihop sig? Att hårstråna fästs för hand? Självklart kostar peruker mycket pengar, eller du kanske anser att perukmakare ska arbeta gratis?

Det var min tanke också.
Det kan omöjligt bara ta 36 timmar att göra en peruk (jag vet dock inte eftersom jag inte gjort något sådant jobb) men rent timkostnadsmässigt skulle jag säga att 36.000 borde vara rimligt för en peruk, kanske t.o.m mer.
 
Nu har jag själv aldrig hamnat i sitsen att jag kunde donera hår eftersom jag är min frisörs värsta mardrömskund och kommer in alldeles för sällan för att enbart klippa topparna. Men jag förstår inte hur det skulle kunna bli ett så stort statement för mig om jag skulle klippa så mycket att det vore aktuellt, att jag skulle vägra donera hår för att det är dyrt med en peruk av äkta hår? Gynnar det någon att bara kasta håret i soparna? Missgynnar det mig personligen om mitt avklippta hår går till något vettigt istället för ner i soptunnan?

Allt som kostar pengar gynnar ju alltid de som i första hand är rika. De som har pengar kommer alltid kunna prova vägar som andra inte kan göra av ekonomiska skäl. Orättvist, ja, men inget jag orkar dra in min eventuella vilja att donera hår i.
 
Jag tror att grunden för den här diskussionen är att det var på mode att donera hår i USA för några år sedan (och också lägga upp på sociala media tror jag) och det blev väldigt hård press på alla som hade långt hår att de borde donera. Så personer med långt hår fick mycket press om att de borde klippa av det och donera det, att det var själviskt att ha det långa håret kvar. Dock visade det sig senare att organisationerna som tog emot donerat hår ofta var tvungna att slänga mycket av det för att det var för slitet osv och det var också något problem med hur de gav bort perukerna, eller inte, minns inte. Så det kom en stark varning om att man inte ska donera sitt hår, i USA (utan låta det sitta kvar på huvudet om man ville ha det där).

Eftersom Sverige ofta smittas av händelser i USA utan att det egentligen faktiskt är samma villkor här så har hela den diskussionen nog kommit hit. Trots att vi sannolikt inte skammat personer med långt hår att de måste klippa av det och donera. Där har de ju också problemet med att det är viktigare med välgörenhet och att få en peruk, eftersom de inte har speciellt bra sjukvård och att man gärna vill att ens barn ska synas donera saker på sociala media. Så gissningsvis, utan att veta ngt om debatten i Sverige, måste det ju vara rimligt att om man ändå klipper av håret också ge bort det om man vill.

Det senaste jag hörde på jobbet om peruker och äkta hår var att den personen i alla fall skulle ha varit tvungen att betala 10 000 eller så för att få äkta hår på peruken istället för syntet. Och syntethåret oavsett var ursnyggt. :)
 
Senast ändrad:
Jag tror att grunden för den här diskussionen är att det var på mode att donera hår i USA för några år sedan (och också lägga upp på sociala media tror jag) och det blev väldigt hård press på alla som hade långt hår att de borde donera. Så personer med långt hår fick mycket press om att de borde klippa av det och donera det, att det var själviskt att ha det långa håret kvar. Dock visade det sig senare att organisationerna som tog emot donerat hår ofta var tvungna att slänga mycket av det för att det var för slitet osv och det var också något problem med hur de gav bort perukerna, eller inte, minns inte. Så det kom en stark varning om att man inte ska donera sitt hår, i USA (utan låta det sitta kvar på huvudet om man ville ha det där).

Åh, men det här minns jag! Men mest av allt minns jag att folk elakt kommenterade att de som klippte av sitt långa hår hade "förstört sitt utseende" för att sedan komma med "at least I hope they donated it".

Jag kan inte hitta prisuppgifter på vår sjukhusfrisör som gör peruker i äkta hår, mer än att det kan finnas landstingsbidrag att få, hur stor summan är beroende på ålder och huruvida behovet är permanent eller temporärt. Det högsta bidraget går till de under 20 år i permanent behov av peruk, 12 000:- per år. Detta gäller både vid cancerbehandling och alocepia.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som har donerat hår? Hur funkar det? Finns det olika typer av donationer? Är det något särskilt att tänka på? Det jag läst...
Svar
10
· Visningar
1 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp