dräcktig skogskatt

raggarn

Trådstartare
Hej jag har en dräcktig norskskogskatt som väntas få ungar nu runt den 7 aprill om jag räknat rätt:o hon är i alla fall som en tunna och jag har kännt ungarna nu runt 2 veckor hon värkar inte vilja ha mina bo plattser har gjort 2 varav 1 i en garderob hon varit och tittat mkt i.
Hur ser man att det närmar sig?
hon är värkligen som en tunna och fiser typ hela tiden har inte rört sig så mkt sista 2 veckorna går en bit lägger sig osv mkt kelen
Har haft kattungar för många år sedan så minnet sviker lite och då var det bonnkatter något annorlunda med skogskatter?
Mamman är ren skogskatt pappan skogis annan raskatt vet ej namnet men en stor grov korthårig katt med grön/gula ögon, brun päls svarta markeringar?
 
Sv: dräcktig skogskatt

Bondkatter nu med. Har katten inte KAF stamtalva (eller annat godkänt kattförbund) är det en bondkatt/huskatt.

Det heter dessutom Norsk Skogkatt - alltså utan s:et.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Läs på ordentligt om kattförlossningar så att du är väl förberedd när det sätter igång och förstår när du behöver hjälpa till eller ta honan till veterinär. Ett akut kejsarsnitt kan kosta 15.000 kronor, så se till att du även är förberedd ekonomiskt.

Mjölkersättning för katter, nappflaska eller munspruta bör du också skaffa så att du kan mata kattungarna varannan timme dygnet runt om diandet inte fungerar. För att hålla koll på att alla kattungar går upp i vikt som de ska måste du ha en hushållsvåg för att kunna väga dem.

Du bör också förbereda dig mentalt på att du kan vara tvungen att snabbt och effektivt slå ihjäl eventuellt missbildade kattungar för att förkorta deras lidande.

Om förlossningen går bra hoppas jag att du vet om att kattungar enligt djurskyddslagen inte får skiljas från sin mamma före 12 veckors ålder. För att de ska få de bästa förutsättningarna till ett bra liv bör de även vara vaccinerade två gånger, id-märkta och veterinärbesiktigade före försäljning. Helst även kastrerade.

Angående raserna heter det som tidigare sagt Norsk skogkatt (utan s) om katten har stamtavla. Om även pappa-katten bär på långhårsanlag finns möjligheten att det blir långhåriga ungar, men de kommer att vara långhåriga huskatter och inget annat.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Mmm Jag är mkt med veten om att de blir bonnkatter(raslösa)!
Vet att -s inte ska stå där blev fel skrev fort!
Jag är inte helt ovetande i detta jobbar med djut(djurskötare) och har daglig kontakt med veterinär!
Jag vet att jag kan komma att behöva ta bort ev sjuka dåliga kattunge vid behov..är det för kattens bästa(den lider) är det inga problem. får även göra detta på jobbet i bland!
Satt och velade om jag skulle fråga här för jag vet att man blir på hoppad och inte förstår nå så fort det handlar om bonnkatter(raslösa)! för mig är alla katter lika värda!
De kommer att skötas som vilken renras som hällst dvs vacc,avmaskas vet besikt mm. bara för att dessa blir bonnkatter så kan man väll ta hand om dem!!
Tänker häller inte sälja dem till vemsom hällst!! tar god tid på mig och behåller hällre en katt än att lämna den till hem som inte känns 100% vet att de inte får säljas innan de är 12 v(vilket jag tycker är bra!)
Jag har alltså haft kattungar förut men var länge sedan!
Detta är även en kull som jag längtat efter och honan kommer att stereliseras sedan även om hon är inne!!
Ville bara ha lite tipps(uppdatera minnet) nu inför hennes förlossning!
Hon är ju där vilken dag som hällst!
 
Sv: dräcktig skogskatt

Om du tycker att alla katter har lika värde ska du vara stolt över dina kommande huskattungar och inte blanda in eventuella rasinlag när du beskriver dem. Det enda som skiljer raskatter från huskatter är att raskatter har stamtavla.

Jag tycker att huskattavel är ansvarslöst när det redan finns ett enormt överskott på dem, men det skrev jag inte. Det enda jag skrev var råd om vad du bör vara beredd på, för att du inte ska stå oförberedd om läget blir akut och för att inte ungarna ska skänkas bort ovaccinerade och omärkta före 12 veckors ålder som de flesta andra huskattungar. Eller säljas dyrt (ovaccinerade, omärkta etc. ) endast p.g.a. det påstådda rasinslaget.

Nu för tiden kastrerar man både honkatter och hankatter. Att sterilisera är ett annant ingrepp som innebär att katten har könsdriften kvar, fortsätter att löpa, men ej kan bli dräktig.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Vad tycker din honkatts uppfödare om att du använder din hona i huskattsavel?
Jag föder upp norska skogkatter och skulle bli både arg och fruktansvärt besviken på mina kattungeköpare om dom gjorde som du.
Huskatter finns det tillräckligt av utan att man med vilja behöver avla fram dom.
Förstår inte alls varför man ska sätta djur till livet när det är större tillgång än efterfrågan. Gäller alla raser och huskatter.

Någon större överblick om födsel och uppväxt av en kull kan man knappast ge via ett forum, det är alldeles för mkt att tänka på. Jag rekomenderar att du skaffar en bok. Snarast. Tex den man kan köpa via sverak. Den inehåller det mesta.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Vad tycker din honkatts uppfödare om att du använder din hona i huskattsavel?
Jag föder upp norska skogkatter och skulle bli både arg och fruktansvärt besviken på mina kattungeköpare om dom gjorde som du.
Huskatter finns det tillräckligt av utan att man med vilja behöver avla fram dom.
Förstår inte alls varför man ska sätta djur till livet när det är större tillgång än efterfrågan. Gäller alla raser och huskatter.

Någon större överblick om födsel och uppväxt av en kull kan man knappast ge via ett forum, det är alldeles för mkt att tänka på. Jag rekomenderar att du skaffar en bok. Snarast. Tex den man kan köpa via sverak. Den inehåller det mesta.

Borde man föda upp (ras)katter alls med detta resonemang?
 
Sv: dräcktig skogskatt

Det är väl just så ALLA borde tänka som avlar???
Om alla skulle massproducera kattungar så blir det ett överflöd, efterfrågan är inte tillräcklig. Gynnar det katterna tycker du?
Jag kollar ju läget runt omkring bland uppfödare hur lätt/svårt det är att sälja och hur många kullar som är på g runt omkring innan jag parar!
Det gynnar väl ingen att bli sittande med en kull som inte får egna hem?
Varför ska man se till att medvetet ta en kull huskattet när det redan är överflöd av dom, det finns massvis som behöver ett hem!
 
Sv: dräcktig skogskatt

Borde man föda upp (ras)katter alls med detta resonemang?

Ja, varför skulle man inte göra det menar du? Visst, finns det en tydlig obalans mellan tillgång och efterfrågan på vissa raser så bör man förstås anpassa sig, men hittills verkar det inte finnas några direkta problem att sälja raskatter så då finns det ju ingen anledning till att inte avla fram sådana?
 
Sv: dräcktig skogskatt

Ja, varför skulle man inte göra det menar du? Visst, finns det en tydlig obalans mellan tillgång och efterfrågan på vissa raser så bör man förstås anpassa sig, men hittills verkar det inte finnas några direkta problem att sälja raskatter så då finns det ju ingen anledning till att inte avla fram sådana?

Jag kan säga att jag inte har något emot raskattsavel i sig men faktum är att många raskatter tar upp hem som annars skulle givits till hemlösa huskatter. Det finns förståeligt nog en del kattägare som vill ha rasspecifika drag (utseende, temperament etc) på sina katter och aldrig skulle skaffa en huskatt oavsett - men jag gissar att det finns en hel del som skulle välja en huskatt över ingen katt alls om det inte fanns tillgång till några raskatter över huvud taget.
Som sagt tar jag inte ställning i frågan om raskattsavel i sig men jag förstod mig inte på Sharks resonemang innan h*n specifierade sig.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Kan ju tillägga att jag tror knappast en obefintlig avel på raskatter skulle lösa de hemlösa huskatternas situation, där finns det en rad andra lösningar som t.ex. att föra in den seriösa aveln (kontroll av föräldradjur, screening av ärftliga sjukdomar etc) bland huskatterna.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Kanske är det så, men ska man då minska på den seriösa aveln? För det kommer knappast minska på huskattaveln. För att få bukt på katternas situation krävs en minskad huskattavel. Det handlar inte bara om att ge de hemlösa katterna hem nu, det handlar ju också om att se till att situationen inte fortsätter vara så här. Och de enda som faktiskt kan ändra på situationen är de som avlar på huskatter.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Men om man ska tänka som du att man inte ska avla seriöst, hur ska man då få upp värdet på katterna?
De flesta huskatter lämpar sig heller inte för ett lägenhetsliv.
Jag tror inte på att raskatterna tar huskatternas hem. Då får man ju isf säga det samma om hundar, sluta med renras och folk får nöja sig att ha och arbeta med blandraser.
Man väljer raskatt efter hur ens liv och boende ser ut.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Men om man ska tänka som du att man inte ska avla seriöst, hur ska man då få upp värdet på katterna?

Que? Se nedan:

Kan ju tillägga att jag tror knappast en obefintlig avel på raskatter skulle lösa de hemlösa huskatternas situation, där finns det en rad andra lösningar som t.ex. att föra in den seriösa aveln (kontroll av föräldradjur, screening av ärftliga sjukdomar etc) bland huskatterna.

De flesta huskatter lämpar sig heller inte för ett lägenhetsliv.

Här håller jag inte med dig. Det har passerat mängder av katter hos mig genom att jag fungerat som jourhem och som trivts ypperligt i vår lägenhet. Sedan är det så klart lättare att hitta en individ som vill vara inne om man tittar på en lugnare ras men det finns olika individer även inom raserna. Vissa av hemlösingarna vill aldrig gå ut igen även om de får möjligheten.

Jag tror inte på att raskatterna tar huskatternas hem. Då får man ju isf säga det samma om hundar, sluta med renras och folk får nöja sig att ha och arbeta med blandraser.

Det tror jag de gör, till en viss del, dock inte alls i närheten av alla fall. Återigen, jag har aldrig förespråkat att man ska sluta med raskattavel.

Man väljer raskatt efter hur ens liv och boende ser ut.

I de bästa av världar gäller det alla katter. De hus- och raskatter som jag hjälpt till att placera om väljs ut av människor som vill ha de egenskaper de besitter och går inte bara på utseende. Tyvärr finns det också de som väljer raskatt efter hur "häftiga" de ser ut och kanske inte tänker på om de skaffar sig en högaktiv ras som kräver mer än de kan ge.
 
Sv: dräcktig skogskatt

Jag ser inget fel i det du gør! Vad jag vet ær det inget øverskott på huskatter som føds upp riktigt ordentligt sådær som du tænker gøra. Att det ær några rasrena katter som ligger bak gør att det ær lættare att hitta nya hem till ungarna. Min 18-åriga kattant Såfin ær efter en Skogkatthona som jag haft. Hon ær semilånghår som sin mor, men har ungarnas far inte anlag før långhår så blir alla korthåriga.

Det ær hemskt vanligt att honan væljer plats sjælv, och ofta inte dær ægaren har tænkt sig. Lika bra att låta henne føda dær och sedan flytta famlijen. (Om det inte ær i någon sæng, då kan det ju bli jobbigt...) Inte sækert att hon væcker någon av er om hon får værkar på natten, men antagligen gør hon det. Jag har bara varit med om att få en missbildad unge. Den kom flera timmar efter de andra. Jag trodde allt var klart så jag var inte med och dærfør såg jag inte att moderkakan inte kom ut. Såfin fick livmoderinflammation och fick antibiotika och efter ett tag blev hon kastrerad. Jag fick stødmata ungarna med spruta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp