Det jag tycker är så skönt med att vara med vid boxen när vattnet går är att jag då snabbt kan gå in och känna så att allt ligger rätt. Sen kan stoet få föla i lugn och ro, i den takt hon själv vill. Självklart får hon hjälp mot slutet om jag ser att hon behöver det men jag har faktiskt inte speciellt bråttom att ingripa när allt går som det ska.Hur ofta kollar du? Jag brukar hålla mig helt vaken när det börjar närma sig just för att inte missa. Min "rekordfölunge" tog det 10 min från vattnet gick till den var ute och försökte resa sig. Har sett att många kollar en gång i timmen/halvtimmen och hade jag gjort det förra året med en fölunge som satt fast rejält hade mest troligen både sto och föl dött. Vill inte skrämma upp ngn men det kan gå jättefort och det är onödigt att slösa bort tid om stoet behöver hjälp.
Avskyr känslan att komma till boxen när fölningen redan är i full gång. Jag har då ingen aning om hur länge hon hållt på och det blir inte alls lika lätt att ha is i magen och allt blir inte sådär harmoniskt och lugnt som jag tycker att det ska vara och som jag upplever att mammisarna uppskattar att ha det. Därav ständig koll i kamera när stona är uppenbart redo