Här säljaren gjort utfästelser är säljaren bunden till dessa, oavsett konsumentköp- eller köplag. Säljaren har slarvat, hon har varit modig och intygat något hon inte kontrollerat. Detta ger köparen klart övertag i situationen.
Sedan hade jag personligen inte köpt ett dräktigt sto utan att konstatera dräktigheten, om det varit väsentligt för mig att hästen är dräktig. Men det är en annan sak.
---
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
---
https://lagen.nu/1990:931
Jag tycker bägge parter handlat oerhört oproffsigt, men det är säljaren som får betala notan.