Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så tolkar jag din argumentation. Gång på gång så påpekar du att har man bara buffert nog så klarar man sig. Och visst stämmer det, frågan är bara vad som är rimlig nivå.
Du säger inte med ord att personen är urusel, men hela din attityd i diskussion osar förakt mot de som misslyckas.
En slarvig besiktning, då finns det ju en besiktningsman som ska vara försäkrad.
I utopiska värld så hade försäkringen täckt, nu var det konkurser och annat skit inblandat (läs folk som tog betalt för försäkring som inte existerade) så det blev ingen ersättning alls.
Du ger dig aldrig, det finns gånger då man hamnar i klistret utan att ha varit slarvig och du verkar till varje pris vilja döma folk. Även om man missar saker så är det mänskligt att fela. Ibland går det helt enkelt snett även om man försökt så gott man kan.
När man kalkylerar på till exempel ett husköp, så MÅSTE man ta med i kalkylen att räntan kan höjas till låt oss säga, 8%. Lägg därtill på att man bli långtidssjukskriven. Du har två alternativ:
1) du väljer ett hus som du egentligen inte har råd med i ovan givna exempel. Vid räntehöjning och eller vid sjukskrivning så klarar du inte förutsättningarna och enda lösningen är att sälja! Kanske till underpris.
2) du väljer ett hus som du har råd med att fortsätta leva i med en räntehöjning och eller en sjukskrivning.
Valet är enkelt. Valet är varje husköpares eget val. Vissa väljer alternativ 1 och hoppas på det bästa. Vissa väljer alternativ 2 och har inga större problem vid inkomstbortfall. Ingen tvingar människor att välja val 1, förrutom att man vill leva i bättre standard än man har råd med. Görs val 1 är man själv skyldig till problemen som uppstår. Eget ansvar, anser jag. Vem är annars ansvaret?
Vadå ger mig? Jag måste väl få fråga?
Det finns många oseriösa aktörer på alla marknader, knepet är att försöka undvika dem. Vare sig det är hästhandlare, bilförsäljare eller konsulter.
Folk i allmänhet är helt uppenbart mer riskbenägna än vad jag är. Jag tycker inte om att gambla med min trygghet och min ekonomi. Andra känner annorlunda och tar gärna en chansning trots att det är mycket pengar på spel.
Upp till var och en att avgöra hur man vill leva.
Och därför bör man undanta dessa få och ändå sälja häst till den? Oavsett anledning bör man väl avstå att dra på sig nya långtgående ekonomiska åtaganden när man redan har problem med ekonomin?
nä nu får du ge dig, jag har inget förakt, jag för en saklig diskussion utan emissionella inslag om uppkomsten till skulderna hos somliga människor. JAG HAR INGET FÖRAKT.
Jag har suttit och tröstat människor som samma dag fått besked från banken om att deras verksamhet är försatt i konkurs. Jag kan också utifrån se att företaget innan hade alldeles för mycket personal, för stora lager och för lite kundunderlag. Det var ganska enkelt att se vart det skulle barka hän. Därför höll jag min försäljning nere på denna kund. Kunden själv var mycket medveten om varför verksamheten gått åt fanders men kunde inte förmå sig att jobba mer. Tyckte om att ha semester, men var väldigt ångerfull när katastrofen var ett faktum. Det är dyrt att vara efterklok...
Bara för att man definierar var ansvaret ligger uttalar man inget förakt. Väldigt få människor vill leva med obetalda skulder. Många kan dock inte "hålla sig" utan sätter sig i situationer där det inte finns möjlighet att reda ut sin ekonomi. Ett sansat lån/utgiftsläge är väl ändå eftersträvansvärt?!
Varför är det så provoserande för dig att människor har ansvar för sina skulder?
Ja det finns ju faktiskt ett mkt sevärt program på tv som heter fuskbyggarna där borde ju de flesta få upp ögonen för att detta inte är ett så ovanligt problem
Fast det det har väl INGEN i denna tråden sagt eller??
Inte jag iaf. MEN det jag mfl opponerat mig emot är er attityd mot de som har anmärkningar att de skulle vara sämre personer oavsett hur denna anmärkning uppkommit och att det alltid skulle vara deras egen lathet,lättja och överkonsumtions fel!!
Inte jag iaf. MEN det jag mfl opponerat mig emot är er attityd mot de som har anmärkningar att de skulle vara sämre personer oavsett hur denna anmärkning uppkommit och att det alltid skulle vara deras egen lathet,lättja och överkonsumtions fel!!
Det kan visa sig att du drabbas av "helvetet" i morgon och inser att dina buffertar är uppätna på nolltid.