Bukefalos 28 år!

Dubbel skolavgift för egen häst

(SR Halland) Skolinspektionen har beslutat att granska hur avgifter för att stalla upp egen häst vid Plönningegymnasiet utanför Halmstad går ihop med kravet på avgiftsfri gymnasieskola. En förälder i Kungsbacka kommun till en elev på ridsportlinjen påpekar i sin anmälan att eleverna på...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dubbel skolavgift för egen häst

Måste man verkligen ha egen häst med sig dit?

Och vem tycker "förälder" ska stå för stallkostnaden? Det lär ju inte vara billigt att hålla alla skolhästar, ska de börja sponsra folks privata hästar också? :confused:


Det är ju givetvis däremot inte okej om hästarna inte får vara kvar på loven och det är så att man ändå måste betala full stallhyra.
 
Sv: Dubbel skolavgift för egen häst

Tydligen är det NIU, inte vanlig gymnasielinje och man ska ha egen häst med.

Intressant fråga som ställs!
 
Sv: Dubbel skolavgift för egen häst

Jag går i den klassen dock inte min förälder som anmält utan en annan i klassens...
Man måste ha med sig egen häst i NIU utbildningen då man har något som kallas ekipagebedömning, alltså man bedöms med sin häst på hur mycket man har utvecklas...
Skolan har egna hästar ja. Dem rider vi på en gång i veckan.. Men vi är garanterade tre lektioner i veckan och de andra två rider vi på våra egna.
 
Sv: Dubbel skolavgift för egen häst

Okej då är jag med. Googlade lite för att få lite mer under fötterna, men hittade ingen speciell info om hur det går till med uppstallning osv.

Har man hästen uppstallad på anläggningen? Låter lyxigt isf och känns inte som att det är något att klaga på. ^^
På min skola fick de som hade hästar ha dem i ett kollektivstall ett par km från skolan där det varken fanns ridbana eller ridhus eller bussförbindelse för den delen. :D (Fast där var man inte tvungen att ha egen häst, man red på skolans hästar 1-5 dgr/vecka)

Tycker det känns lite skumt och dubbelmoraliskt att låta sitt barn gå i den klassen och sen gnälla över något som borde vara självklart.
Det är ju liksom ingen som tvingar dem att välja just den linjen, man kan ju lika gärna gå en mer allmän hästlinje och träna på fritiden...
 
Sv: Dubbel skolavgift för egen häst

Ja man har hästen på anläggningen nu i ettan, i tvåan kommer vi antagligen stå i ett stall som ligger 200 m från anläggningen... Så är inga långa avstånd och ganska lyxigt faktiskt. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Hallands Nyheter) Dottern måste ha egen häst med till utbildningen, men måste betala för stallplatsen. Nu anmäler en förälder...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp