Elstängsel

Z

Zeita

Vi har precis tagit över en hage med 3-trådselstängsel och har väldigt lite kunskap om eldragning. Elen är inkopplad till den nedersta tråden och vandrar därifrån ut till resterande trådar.

Gör det något om de tre trådlagren är ihopkopplade på flera ställen eller måste de vara kopplade i en hel slinga?

Vi skulle vilja koppla bort elen ur det nedersta lagret då det hänger mycket gräs och kvistar över den tråden, är det bara att koppla ur elen och sätta den på mellantråden och även klippa de ställen elen förs över till undre tråden?

Hur dåligt är det att tråden är knuten där den har blivit skarvad?

Tacksam för svar!
 
Sv: Elstängsel

Ju fler knutar och skarvar ju sämre ledningsförmåga = risk att det hoppar strömloppor som även bränner av ledarna än mer.

Jag kopplar strömmen på översta tråden oftast. Men vi leder runt. Jag vill inte ha trådar emellan utan när jag vänder/byter håll så blir det ju automatiskt en nivå lägre. Men vi kör oftast bara med två. En övre och undre men allt blir en slinga.

Där vi har tre rep så är det sällan jag har den understa med ström -utom då det är barnens shettisar eller i hingsthagen. För där har vi ström på i alla. Men det krävs relativt kraftiga aggregat om man vill köra ström i allt och inte behöva gå med gräsätaren och hålla rent under staketen... vilket inte vi har tid med iallafall.


Nåt som jag tycker är ajbajja och dessutom urfult är när folk kanske först stängslat med en tråd och sen i samma isolatorer drar ett band eller en tråd till. Där hoppar loppor! Dessutom brukar den ena tråden vara slak och hängig = större skaderisk.

Sen stolpar som lutar år diverse håll :eek:. *s* jag är ju inte heller någon fan av stolpar av plast, men vi använder det temporärt ex. då vi stängslar för att släppa märrar med föl på återväxt på vallarna.


Gira
 
Sv: Elstängsel

Knutar är inget bra alls.

Nu vet jag inte hur ni har det med vildsvin men jag har fått sätta dit en tredje nedre tråd för att få ha sommarbetena ifred. I den ena hagen har jag faktiskt bara ström på de två nedersta trådarna, jag måste numera ha ström på året om dygnet runt för att hålla vildsvinen borta. Mina vuxna hästar har lärt sig vad eltråd betyder och fölungen når ännu inte upp till översta tråden.

Att röja under staketet är ett måste för mig annars kommer vildsvinen som ett brev på posten igen. Det var inte kul alls att se 1 ha bete bli förvandlat till en åker med jord och stenar över en natt.

de****l hade en ganska bra broshyr om stängsling
 
Sv: Elstängsel

Vi har precis tagit över en hage med 3-trådselstängsel och har väldigt lite kunskap om eldragning. Elen är inkopplad till den nedersta tråden och vandrar därifrån ut till resterande trådar.

Gör det något om de tre trådlagren är ihopkopplade på flera ställen eller måste de vara kopplade i en hel slinga?
Svar nej. Dom kan vara sinsemellan kopplade kors och tvärs, hur som helst.

Vi skulle vilja koppla bort elen ur det nedersta lagret då det hänger mycket gräs och kvistar över den tråden, är det bara att koppla ur elen och sätta den på mellantråden och även klippa de ställen elen förs över till undre tråden?
Ja, det går bra. Koppla gärna ledaren till den översta tråden.

Hur dåligt är det att tråden är knuten där den har blivit skarvad?
Behöver inte vara dåligt alls. Det beror helt på hur "knuten" är gjord. Är det en blanktråd du talar om, så ska trådarna först knytas ihop och ändarna därefter tvinnas hårt för att säkerställa max kontakt. Har du rep etc med ledare i, så betraktar du repet respektive ledarna som två olika objekt. Dvs du knyter ihop repändarna till en stark skarv, därefter tar du loss ledarna ur ändarna och tvinnar ihop dom hårt.
Beträffande knutar, googla på knopar och välj en lämplig!


LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp