Emma överklagar avstängning

Sv: Emma överklagar avstängning

Detta kan ju liknas ett fall inom travet. Man hittade en förbjuden substans hos en travare som vann lopp. Det visade sig att hästen troligtvis hade fått i sig den förbjudna substansen via beröring, då medhjälparen selade ut hästen före loppet med sina iprensalvainsmorda händer. Någon oaktsamhet har dock inte lagts på tränaren. Däremot kunde hästens tränare inte undgå det strikta tränaransvaret för det som hänt. Det blev böter o avstängning i 3 månader.

Det ska väl dömas liknande även inom ridsporten. DET STRIKTA TRÄNARANSVARET
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Låter som lika hysteriskt s*it-snack som vanligt när doping avslöjas. Hon hävdar ett ett "korn" av det hon själv ätit kan ha kommit i hästen. Jag läser till läkare, och guess what- människor får inte små bitar medicin när de är sjuka. Och vad är risken att en ryttare knallar omkring med en tablett hängandes från fingrarna som man stoppar i hästens mun?

Jag tror jag dör. Känns som att hon borde ta sitt straff & skämmas, hur medicinen nu än kom dit, som ovanstående skrev- det är hennes ansvar! Att skylla på annat sänker henne bara ännu mer, enligt mig.

Men nu lär jag väl bli hatad av alla som tycker att det är huuur lätt som helst att råka trycka i hästen piller av misstag :smirk:
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Inte nödvändigtvis, eftersom trav och ridsport inte har samma huvudorganisationer. Travet är, såvitt jag vet, inte anslutet till Riksidrottsförbundet och FEI, inte med i den olympiska organisationen osv. Det som är gemensamt är väl djurskyddslagstiftnig och dessutom har man ett samarbete, men är riksidrottsförbundet (som väl är slutlig instans för överklaganden för ridsporten) bundet att följa samma påföljder som travet?

Med strikt tränaransvar skulle väl Emma gå fri, hon är i så fall "kusk" och ev hästägare. Vem som är tränare är rätt luddigt i ridsport....

Mycket tro och gissningar här, är jag helt ute och cyklar räknar jag med en snabb och strid ström av protester och rättningar ;)
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Jag håller helt med dig. Regler är regler och håller man inte på dom så är vi snart illa ute vad gäller dopingens utbredning. Att tro att man ska komma undan för att man heter Emanuelsson är oerhört pinsamt och patetiskt och jag hoppas verkligen att disciplinnämnden inte fegar ur nu, för det finns inget att fega ur för. Hästen hade otillåten substans i kroppen, sedan kan man tro på jungfrufödsel och julomten hur mycket man vill, men avstängd ska man bli!
 
Sv: Emma överklagar avstängning

monchestre skrev:
Jag håller helt med dig. Regler är regler och håller man inte på dom så är vi snart illa ute vad gäller dopingens utbredning. Att tro att man ska komma undan för att man heter Emanuelsson är oerhört pinsamt och patetiskt och jag hoppas verkligen att disciplinnämnden inte fegar ur nu, för det finns inget att fega ur för. Hästen hade otillåten substans i kroppen, sedan kan man tro på jungfrufödsel och julomten hur mycket man vill, men avstängd ska man bli!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Knapplån!
Intressant är kanske att Ridsportförbundet i det här fallet verkar höra till de troendes skara eftersom de anser det klarlagt att det handlar om ett misstag och inte ett medvetet försök att påverka hästens prestationer? Självfallet håller jag med om att den som har en dopad häst ska straffas, men det låter nästan som ni anser att sraffet ska vara för avsiktlig doping, med avstängning 3-48 månader och kanske också böter.

Det är väl snarare så att kunskaperna om hur lite substanser det behövs för att ge utslag inte är så väl kända i ridsportleden. Hur många stall har rutiner för hur man öppnar, blandar medicinpåsar i foder, hur foderhinkarna separeras tex och hur många funderar funderar på att byta box om boxgrannen står på medicin?
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Det har väl hittils varit så att alla våra dopingfall inom ridsporten i Sverige tros vara misstag...
Jag dömer ingt Emma, men en eller annan lär ju stoppa i sin häst otillåtna saker, allt kan ju inte vara misstag?
 
Sv: Emma överklagar avstängning

I så fall är det många hästar som är dopade! Till och från eftersom det alltid är nån som går på butta. Eller liknande substanser.
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Tror tyvärr inte att detta är ett misstag. Dom borde testa fler hästar och oftare.
Nä, här måste Ridsportförbundet stå på sig och visa för resten av hästsverige att man inte kommer undan trots att man rider i eliten.
Om det verkligen är ett misstag så är det ju hemskt tråkigt men annars borde det bli en rejält tilltagen avstängning.
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Lena_B skrev:
Det är väl snarare så att kunskaperna om hur lite substanser det behövs för att ge utslag inte är så väl kända i ridsportleden. Hur många stall har rutiner för hur man öppnar, blandar medicinpåsar i foder, hur foderhinkarna separeras tex och hur många funderar funderar på att byta box om boxgrannen står på medicin?

Tyvärr alldeles för få vet om hur noggrann man ska vara med sånt och att av t ex Finadyn kan ett dammkorn av detta påvisa ett positivt dopingresultat om det hamnar i fel foderhink. Ja, det stämmer faktiskt, finns dokumenterade bevis av dopingforskare och experter ang detta om det nu är någon som säger att så lite kan ju inte visa nåt resultat.
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Håller med, men hästar som tävlar på den nivån är ju motsvarigheten till elitidrottsmän/kvinnor och hur noggranna är inte dom med vad dom stoppar i sig? Alla som tävlar på den nivån och har ansvaret för hästen måste väl vara minst lika nogranna med vad den får i sig.
 
Sv: Emma överklagar avstängning

Fridan skrev:
Håller med, men hästar som tävlar på den nivån är ju motsvarigheten till elitidrottsmän/kvinnor och hur noggranna är inte dom med vad dom stoppar i sig? Alla som tävlar på den nivån och har ansvaret för hästen måste väl vara minst lika nogranna med vad den får i sig.


Ja, fast när det gäller sig själv så kan man alltid kontrollera själv vad man får i sig. För där kan ingen komma och mata mig själv med sånt jag inte vill äta, när det gäller hästar så kan man tyvärr inte hålla samma koll på dom 24 timmar om dygnet. Det räcker med att några som går förbi utanför dina hästars hagar och kanske matar den med nåt olämpligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För över två år sedan stängde FEI av den amerikanske hoppryttaren Andrew Kocher, då han blev påkommen med att använda sporrar som gav...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Morces
·
  • Artikel
Hästnyheter På lördagen hoppade Emma Emanuelsson hem de båda finalerna i ATG Riders League, med sina två bästa hästar Chaploon och Joyful. Hemma i...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare och en hästägare har överklagat domen om avstängning efter att ha tävlat med en häst som kunde ha varit smittbärare av...
Svar
1
· Visningar
950
Senast: BobberiBoo
·
  • Artikel
Hästnyheter Fabrice Souloy dömdes till ett års avstängning. En dom som tränaren inte kommer överklaga. I stället flyttas hästarna nu till svågern...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp