En uppfödares skräck

A

Anonyma_alma

Jag skriver under anonymt nick då jag inte vet om personen detta berör kanske läser på forumet och vill inte bli igenkänd.

För att göra en lång historia så kort som möjligt är jag uppfödare av en aktiv hundras som jag värnar väldigt mycket om. I min första kull såldes en valp till vad jag trodde var ett fantastiskt bra hem. Nu har det visat sig att så inte är fallet, jag blev grundlurad vid försäljningen och valpen används i högst oseriös avel och är endast en penga-generator :cry::cry: Jag känner mig fruktasvärt misslyckad och MÅSTE göra något åt detta! Blev matad med hur många lögner som helst av denna köpare!

Skrivet avtal är ett vanligt köpeavtal. Jag vet att man inte har några rättigheter till en såld hund, men jag vill ändå försöka något. Jag vet att köparen bryter mot en upphovsrättslagen gällande fotografiska bilder, som publiceras i kommerciellt syfte. Jag har bra med bevis och vittnen på att det är så. Eftersom hunden är en god inkomstkälla lär det inte fungera att bara be och få köpa tillbaka den.

Vore jättetacksam för råd och tips, kanske någon varit ute för något liknande eller är väl insatt i lagstiftningen runt detta. Har kontakt med en jurist, men vore ändå tacksam för några hundmänniskors syn på det hela - få jurister är riktigt skickliga på detta område, har jag märkt.
 
Sv: En uppfödares skräck

Problemet är att denna uppfödare inte är SKK ansluten och därför lägger de sig inte i verksamheten, deras regler är ju till för medlemmarna.
 
Sv: En uppfödares skräck

Ang hunden finns nog inget att göra. Såld vara är såld. Den oseriösa aveln går inte att göra något åt. Däremot kan den som äger bilderna som används stämma dom om de inte har lov att använda dom. Vet inte hur säker en sådan stämning är. Men tror inte du kan anmäla för att någon använder någon annans bilder.

Ett tips är glöm detta o gå vidare. En erfarenhet rikare dock. Tyvärr kan man aldrig lita på att männsikor gör som de säger. Är hunden misskött?
 
Sv: En uppfödares skräck

MÅSTE göra något åt detta!

Vad de gör med sin hund är inget du kan göra något åt. Sålt är sålt och du har noll och ingen bestämmanderätt över vad de gör med hunden.

Bilderna däremot är en annan sak och där har du möjlighet att agera.
 
Sv: En uppfödares skräck

Vet inte om hunden är misskött och det beror lite på hur man ser det. I mina ögon har den det inte bra, då den lever 24/7 i hundgård, men vad jag vet bryter de inte mot några djurskyddslagar (rastning mm har jag ingen koll på då det är för långt iväg för att övervaka). Dessutom är det en krävande ras som borde få arbeta, vilket den inte får på något sätt.
Som jag skrev innan så VET jag att "sålt är sålt", men samtidigt är det väldigt svårt att bara släppa och strunta i det. Erfarenheten ger jag inte heller mycket för faktiskt - hur ska man kunna skydda sig mot folks lögner? Bara för en köpare att ljuga upp och ner, väldigt svårt att ta reda på hur det ligger till i förväg ju.
 
Sv: En uppfödares skräck

Hm.. ja bilderna är väl det enda som jag hoppas på nu faktiskt, med tanke på att bevisningen är riktigt bra så borde det väl inte vara omöjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp