Erfarenheter, gaffelbandsskada

Snurrfia

Trådstartare
Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i hagen = trauma.

Ska ringa tillbaka till veterinären imorgon för att få höra en gång till vilka hålltider och prognos för just min häst men tankarna spinner iväg: Finns det någon här som haft en liknande skada? Hur gick det sen? Finns det någon som är mitt i konvalescensen/processen?

Hittade någon metastudie från SLU och vet just nu inte om jag ska vara glad att 70% av ridhästar med gaffelbandsskada blir återställd eller bedrövad att min lilla guldgosse skulle kunna vara bland de 30% som det går dåligt för 😖
 
Min häst tänjde ut gaffelbandet förra vintern. Det hände i slutet av december och hon var helt friskförklarad och igångsatt i typ august/september om jag minns rätt. Då hade vi gjort en långsam igångsättning så jag var ändå igång och red skapligt ganska snabbt.
 
Min häst tänjde ut gaffelbandet förra vintern. Det hände i slutet av december och hon var helt friskförklarad och igångsatt i typ august/september om jag minns rätt. Då hade vi gjort en långsam igångsättning så jag var ändå igång och red skapligt ganska snabbt.
Har ni fått några restriktioner/”men” efteråt eller är allt sig likt innan skadan? Kommer du ihåg hur tätt inpå ni började rehaba/sätta igång lite smått?
 
Har ni fått några restriktioner/”men” efteråt eller är allt sig likt innan skadan? Kommer du ihåg hur tätt inpå ni började rehaba/sätta igång lite smått?
Hmm, minns inte exakt när vi kom igång.. jag promenerade först, sen skrittade jag uppsuttet en period innan vi började lägga in lite trav. Kanske att vi började med första traven typ i feb/mars?

Inga restriktioner efteråt mer än att tänka på uppvärmningen och helst inte typ göra jättesnäva svängar på djupa underlag.
 
Hmm, minns inte exakt när vi kom igång.. jag promenerade först, sen skrittade jag uppsuttet en period innan vi började lägga in lite trav. Kanske att vi började med första traven typ i feb/mars?

Inga restriktioner efteråt mer än att tänka på uppvärmningen och helst inte typ göra jättesnäva svängar på djupa underlag.
Tack för att du delar! Ger lite hopp i allt, snäva räsersvängar på djupa underlag skulle jag lätt kunna klara mig utan 🙈🤞
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp