Ersättning för jobb på helg - övertid

Andorra

Trådstartare
Jobbar heltid som vaktmästare och arbetstiden är förlagd måndag-fredag.
Om man nu får rycka in och jobba en kort stund på helgen pga något akut problem, hur räknas tiden då? Dubbelt ledig mot den tiden man jobbat?

Har hört att man aldrig kan rycka in och jobba utan att få ersättning för minst 3 timmar även om arbetet kanske är avklarat på 1 timme men arbetsledaren hittar inte något om detta. Är detta bara ett rykte eller stämmer det?

De vill att jag ska ha någon typ av snöjour någon helg nu under vintern men eftersom man inte kan planera snöandet så innebär det att jag måste räkna med att jag kanske får rycka ut och skotta snö. Jag kan mao inte åka iväg utan måste hålla mig på orten.
Kan man kräva någon typ av jourersättning för detta?

Vi tillhör kommunal.
 
Sv: Ersättning för jobb på helg - övertid

Det styrs nog helt och hållet av hur just ditt avtal ser ut, skulle jag tro. Vaktmästarna på min arbetsplats turas om att ha jour, de har då en låg fast jourersättning som kompenserar för själva beredskapen (hålla sig nåbar och körbar), och sedan en förstärkt timlön om/när de faktiskt åker på något akut jobb. Det tror jag är en normal grundmodell, sedan varierar summorna säkert.
 
Sv: Ersättning för jobb på helg - övertid

Beror helt på vad avtalet säger.

Ofta är jourersättningen runt 30-60 kr/timme. Vad OB sedan är och om det finns någon minimitid styrs också av avtal och/eller individuella överenskommelser.
 
Sv: Ersättning för jobb på helg - övertid

Jag har en känsla av att du arbetar inom samma område som jag gör. Vi har det så här.

Snöjour var femte helg (de är 5 personer) ger jourersättning 6.00-14.00 lör+sön. Vi utryckning får personen övertidsersättning tiden denna rycker ut + jourersättning resten av tiden. Så om personen rycker ut 6.00-8.30 blir det övertidsersättning då och jourersättning 8.30-14.00. Dessutom är det så att om personen rycker ut ex lördag och hela söndagen så får personen vila på arbetstid dagen efter pga dygnsvilan.
De är INTE skyldiga att rycka ut mellan 14.00-06.00.

Övertidsersättningen hos oss kan man välja mellan att få ut i flex och i ersättning. Flexen blir dubbel tid och ersättning är lite olika beroende på vilken övertid, men vi generellt brukar vi säga att det är dubbel vanlig timlön.

Du bör kolla med ditt fack, för om jag tolkar dig rätt vill de att du ska ha jour varje helg och det är inte okej.
 
Sv: Ersättning för jobb på helg - övertid

Ska ringa till min sektion och kolla.
Varje helg är det inte tal om men en av cheferna hade för sig det för några år sedan och när jag sa att då blir det ju som att jobba varje helg hela vintern så svarade han att det snöar ju inte varje helg..... Kan man misstänka att den här chefen mest sitter vid ett skrivbord .......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp