Bukefalos 28 år!

Experten om dressyravslöjandet: ”Tragiskt och fruktansvärt”

Den danske dressyrstjärnan Andreas Helgstrand har stängts av från landslaget efter att han anklagats för systematisk misskötsel och tortyrliknande ridning. SVT Sports expert Gunilla Byström reagerar på bilderna som visats i danska TV2.
– Jag tycker att det är tragiskt och fruktansvärt, säger hon.
 
Då mindes jag inte namnet fel. "Fru" räkna galoppsprång som alltid hyllar dåligt utförda piaffer av hästar som inte bär sig alls och aldrig säger ett ljud om genomfallen stång, gapande munnar eller näsor bakom lod har plötsligt fått ett samvete ???
Tja fått samvete vet jag inte snarare följa med strömmen :meh:
Självklart måste det stämmas in i kören av kritiker nu :meh:
 
Då mindes jag inte namnet fel. "Fru" räkna galoppsprång som alltid hyllar dåligt utförda piaffer av hästar som inte bär sig alls och aldrig säger ett ljud om genomfallen stång, gapande munnar eller näsor bakom lod har plötsligt fått ett "samvete" ???
Nä, skriver man nammet på fb så är det flera som också tycker det är konstigt att hon säger att detta är tragiskt när hon har kommenterat "åh så finaaa" på ryttare som är katastrof 💀
 
Samvete skulle givetvis vara inom " " för tydlighetens skull.
Hon är ju en starkt bidragande orsak till att kulturen får fortsätta med sitt fega kommenterande
Håller med, om hon någon enda gång hade sagt något enda litet om den där ihållande gapande munnen eller de där ettriga kickande sporrarna i piaffen, eller om den där alltförhöga nacken som gör att ryggen låser sig....någonting...någongång..... så hade det kanske kanske funnits ett litet frö av hopp. Men icke.
 
Det är annorlunda tider. Nuförtiden arbetar folk vitt i stallen. Då måste de som rider betala för sig. Finns väl knappt gratis medryttare längre speciellt inte i Stockholmsregionen.
Nej inte i Stockholm kanske. Men sen när ska man börja ha hyr-ryttare på ridskolan. Det bidrar bara till att de som inte har samma ekonomi blir utanför. Tyvärr.
 
Nej inte i Stockholm kanske. Men sen när ska man börja ha hyr-ryttare på ridskolan. Det bidrar bara till att de som inte har samma ekonomi blir utanför. Tyvärr.
Fast när det blir allt dyrare för ridskolan att ens hålla öppet, vad är alternativet? Det kostar ju vad det kostar att hålla anläggning, hästar och personal (allting saker som gått upp i pris sen "förr").
 
Fast när det blir allt dyrare för ridskolan att ens hålla öppet, vad är alternativet? Det kostar ju vad det kostar att hålla anläggning, hästar och personal (allting saker som gått upp i pris sen "förr").
Jo, absolut. Men det är bara så tråkigt att vi gör sporten ohållbar för en del av samhället när vi vill att fler ska öppna ögonen för den här fina sporten.
 
Jo, absolut. Men det är bara så tråkigt att vi gör sporten ohållbar för en del av samhället när vi vill att fler ska öppna ögonen för den här fina sporten.
Jag håller med men tyvärr förstår jag inte hur det ska gå till. För några år sedan gjorde jag en grov beräkning på inkomsterna på den ridskola jag red. Kalkylen var som sagt mycket grov med många uppskattningar men även om man dubblat inkomsterna för ridlektioner så hade det varit Ebberöds bank. Det finns inte en chans att de gick runt på lektionspriset.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under onsdagen ledde ett avslöjande från danska TV2-programmet Operation X till en skandal. Efter anklagelser om tortyrliknande ridning...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand anklagades för tortyr och misskötsel av hästar. Nu kommer beskedet från det danska förbundet. Dressyrstjärnan stängs...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danske dressyrryttaren Andreas Helgstrand har stängts av och polisanmälts efter att systematisk misskötsel av hästar med tortyrliknande...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show närmar sig med stormsteg och SVT:s experter gnuggar händerna av förtjusning – över startfälten i dressyr...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp