Bukefalos 28 år!

Extrem scenskräck (utan social fobi)

DeCloe

Trådstartare
Hallihallå alla kloka bukefalister!

Jag har ett problem som jag tänkte ventilera med er. Det är så att jag har vad jag skulle benämna som extrem scenskräck. Vad jag förstått är det ofta, men inte alltid, en följd av social fobi - vilket jag garanterat inte har. Det gör det hela lite mer svårt faktiskt (naturligtvis är det skönt att slippa det men ändå) eftersom det gör det svårare att få hjälp med problemet och svårare att gå till botten med orsaker o.s.v.

Det som händer när jag ska tala (i formella sammanhang bör tilläggas, inte i informella sammanhang), eller ja det räcker med att jag ska säga ett ord eller mitt namn så får jag panikångest. Jag har haft panikångest i andra sammanhang också, men "nu för tiden" händer det nästan enbart i sådana sammanhang och då slår det till med rejäl kraft med allt vad det innebär med stamning, kallsvett, darrning, yrsel o.s.v. Grejen är att jag har fått hjälp med det här genom kurser och diverse annat. Sen har jag försökt träna genom att inte undvika sådana situationer (går till exempel en utbildning och jobbar på ett jobb där det ingår seminarier, stormöten o.s.v.) men det märkliga är att det inte har hjälpt utan nästan tvärtom; d.v.s. blivit värre.

Vad som nämnas bör, och som gör det ännu mer udda, är att jag älskade att hålla föredrag under hela grundskolan och gymnasiet. Jag har heller inte föräldrar som har någon scenskräck så jag vet inte varifrån det hela kommer. Det är också så att när jag berättar detta för folk så blir de nästan alltid förvånade och menar på att det är svårt att se mig som en person med scenskräck. Är det någon som har några tips till mig eller känner igen sig?
 
Puttar lite på tråden. Är det verkligen ingen här som har/har haft scenskräck som har några tips eller liknande? :)
 
Det verkar ju ändå som att du vet vad du behöver och ungefär hur du ska göra.

Jag har inte samma problem, men flera vänner har det (kanske inte i lika stor utsträckning, men ändå). Några tips ändå:

Fokusera på det som du ska vara eller hända, inte på det du INTE vill ska hända eller vara.
Jämför "I dag ska jag säga det här och komma ihåg att ta pauser så att jag hinner andas" med "I dag ska jag säga det här och måste se till att jag inte darrar på rösten, inte stammar, inte svimmar och absolut inte kissar på mig." Att byta fokus till det konstruktiva och till det som man vill ha eller uppnå är viktigt att komma ihåg, det är så lätt att fokusera på det läskiga eller det som är fel. Hjärnan behöver tränas på rätt sätt :)

Kom ihåg att ingen kommer vara dum mot dig. Ingen kommer att dö. Ingen kommer att kasta ruttna tomater. Säg att du är nervös eller att det är jobbigt, då släpper i princip alla krav från gruppen eller publiken och då har du redan blottat din hemlis – så det är bara att köra på. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp