Facebook, personuppgifter osv

G

Graendal

Vad är det som folk pratar om egentligen? När jag satt på Facebook här gick en bekant förbi och sa nåt i stil med "du vet att de lagrar vartenda klick du gör på den där sidan?". Jag förstår inte. Lagras inte det mesta man gör på internet? :confused: Och är det något dåligt? Googleannonser t ex anpassas ju efter var de ligger/vem som läser, eller hur? Varför är just Facebook bad guys..?

Förklara för mig, snälla? :p
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

förstår inte heller problemet riktigt.

tror att det mest snackas bara för att snacka.
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

När man accepterar medlemsavtalet så finns där en klasul där det står att allting som laddas upp på facebook, bilder, egna kontaktuppgifter, ja ALLT, lagras av ett amerikanskt företag som har rätt att använda dessa hur som helst.
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

När man accepterar medlemsavtalet så finns där en klasul där det står att allting som laddas upp på facebook, bilder, egna kontaktuppgifter, ja ALLT, lagras av ett amerikanskt företag som har rätt att använda dessa hur som helst.

Men så är det ju med allt. Att facebook har fått bära hundhuvudet är ju bara för att det blivit så stort...
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Åhå. Har det hänt nån gång att de gjort det då?

Eller, om man lägger ut bilder eller så på Facebook där måååånga kan se dem kanske det inte spelar nån roll om de hamnar nån annan stans också. Tycker nog jag.
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

När man accepterar medlemsavtalet så finns där en klasul där det står att allting som laddas upp på facebook, bilder, egna kontaktuppgifter, ja ALLT, lagras av ett amerikanskt företag som har rätt att använda dessa hur som helst.

Men hur är det om man tar ned dem sen?

Dessutom har jag även hört att svensk lagstiftning skall köra över detta när det gäller Facebook, någon som är mer insatt än jag?
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Köra över, va?

Dock så vill ju Skatteverket nu får tillstånd till att samla in information från alla internetleverantörer. Vilka hemsidor vi besöker på internet, hur och när vi surfar, personuppgifter etc. etc. Det tycker jag är skrämmande!
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Nu är jag inte jurist eller så - men hur skulle svensk lagstiftning kunna köra över något som inte är olagligt och som hör till en frivillig internettjänst där du ingår ett tydligt avtal? :confused:

Aiquen: Fungerar det isf som husrannsakningar eller nåt, så att de måste ha tillstånd från domstol, eller ska de kunna gå in och gräva hursomhelst? Varför tycker du att det är skrämmande?
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

klart det lagras, mini-feeden uppdateras ju med allt du gör. det är ju lite av grejjen.

vill du vara anonym så bör du inte vara där.

äh det var inget, läste inte igenom posten :D trodde det var ännu en anti facebook integritet rabiat tråd :D
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

ingen vidare big deal för min del.

vad sjutton, om mina bilder nu är så jäkla intressanta för de väl använda dom, men till vad liksom ? skrämma folk på stan i usa ellor !?
haha. nejnej, om det är usa liksom, som att de pallar åka hit och hitta på hyss med mig för att jag skriver att jag heter Sara Arvidsson !
äh, trams, det får man väl ta när man blir medlem.

kan man få veta hur lätt som helst vem alla är i sverige och vad alla tjänar så struntar väl folk i om bilder lagras om de själva lägger ut dem ;)
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Jag hörde en gång att den biten inte påverkar oss svenskar. men dom har den i usa för att annars skulle usa:arna få för sig att dom kan stämma facebook för att andra folk på facebook kan se deras bilder eller nått sånt.
amerikanarna är ju amerikanare och dom stämmer varandra till höger och vänster... :)
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Aiquen: Fungerar det isf som husrannsakningar eller nåt, så att de måste ha tillstånd från domstol, eller ska de kunna gå in och gräva hursomhelst? Varför tycker du att det är skrämmande?

Nej, som jag har förstått det ska det inte behövas några tillstånd från högre/andra instanser. Om det här ens går igenom.

Varför jag tycker det är skrämmande? Tja, för att jag inte vill att andra människor ska granska vad jag har för mig på Internet. Se vad jag köper, vad jag kanske säljer, vilka tider jag är uppkopplad, vilka hemsidor (domännamn) och bloggar som jag äger etc. etc. Det har ingen annan med att göra. Framförallt eftersom jag inte sysslar med någon olaglig verksamhet.
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Tänkte bara säga att jag har alltid varit emot att lägga ut mig på nätet men nu har jag lagt upp mig på Facebook och det är såååå himla kul kan sitta flera timmar.
Ett råd testa!!!! ni behöver inte lägga ut bild om ni inte vill.;)
 
Sv: Facebook, personuppgifter osv

Nej, som jag har förstått det ska det inte behövas några tillstånd från högre/andra instanser. Om det här ens går igenom.

Haha, där sa jag nog emot mig själv iofs. För att förtydliga så menar jag att det troligtvis (som jag har förstått det) inte måste finnas några enskilda tillstånd, som vid t.ex. husrannsakningar, utan får Skatteverket bara sin vilja igenom (vilket många, däribland flera internetleverantörer, sätter sig emot) så ska de kunna samla in informationen utan att någon annan lägger sig i s.a.s.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 071
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 820
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 120
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp