Bukefalos 28 år!

Farlig tråd fällde häst

Sv: Farlig tråd fällde häst

Huu! :eek:

Hatar gammal metalltråd!
När de väl börjar rosta, och ligger/hänger kvar i naturen, så är det stört omöjligt att se den!

*sänder en tanke till alla vilda djur som säkerligen går en död till mötes efter att ha trasslat in sig i metall och-eller tagg-tråd*
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Än värre är att tråden legat kvar i minst 2 år.
Jag och min pålle blev också nästan drabbade av den, dock lyfte han bara lite fint på tassarna och traskade vidare.
Men jag minns väl hur jag tänkte hur illa det skulle gå.
Tycker det är f*jvligt att en tråd ska få ligga kvar sådär länge, jag tror till och med vilka som ska hållas ansvariga..det var nämligen en teleledning det handlar om som de reparerade för ÖVER 2 år sedan.
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Än värre är att tråden legat kvar i minst 2 år.
Jag och min pålle blev också nästan drabbade av den, dock lyfte han bara lite fint på tassarna och traskade vidare.
Men jag minns väl hur jag tänkte hur illa det skulle gå.
Tycker det är f*jvligt att en tråd ska få ligga kvar sådär länge, jag tror till och med vilka som ska hållas ansvariga..det var nämligen en teleledning det handlar om som de reparerade för ÖVER 2 år sedan.

Gammal tråd/ stängsel får inte ligga kvar i marker. Markägaren är skyldig att ta bort sådant.
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Än värre är att tråden legat kvar i minst 2 år.
Jag och min pålle blev också nästan drabbade av den, dock lyfte han bara lite fint på tassarna och traskade vidare.
Men jag minns väl hur jag tänkte hur illa det skulle gå.
Tycker det är f*jvligt att en tråd ska få ligga kvar sådär länge, jag tror till och med vilka som ska hållas ansvariga..det var nämligen en teleledning det handlar om som de reparerade för ÖVER 2 år sedan.

Om du vet att det ligger gammal metalltråd, så förstår inte jag varför du inte tagit bort den alternativt påtalat för markägaren att den låg där? Helt enkelt sett till att den inte låg kvar, för den är farlig både för dig själv/andra ryttare och övriga vilda djur som rör sig inom området.
Men även om markägaren är skyldig att ta bort den, så kan h*n ha glömt bort den eller inte ens sett den.

/Camilla
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Än värre är att tråden legat kvar i minst 2 år.
Jag och min pålle blev också nästan drabbade av den, dock lyfte han bara lite fint på tassarna och traskade vidare.
Men jag minns väl hur jag tänkte hur illa det skulle gå.
Tycker det är f*jvligt att en tråd ska få ligga kvar sådär länge, jag tror till och med vilka som ska hållas ansvariga..det var nämligen en teleledning det handlar om som de reparerade för ÖVER 2 år sedan.

Varför tog du inte bort den/påtalade tråden för mark ägaren:confused:
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Svarar till alla:

För att jag helt enkelt tänkte att det skulle de som jobbade med teleledningen göra! Sådant tar man ju för givet.

Jag red förbi där då de höll på med detta, sedan efter detta red vi inte där igen.
Vi står ej heller i samma stall längre.
Så jag tycker det är jättesvårt för mig att veta att den har legat kvar i typ 2 års tid.
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

huuu :( läbbigt sånt man är rädd för när man är ute i terrängen. Påmminer mig om ett snöre som ligger på en skogsstig här borta som jag måste ta bort.. Jag har fastnat och snubblat på det, hoppas ingen häst gör det. Verkar inte som att ngn märkt det... Vi har haft nog med olyckor här! Inge tagtråd iaf..
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Fy, riktigt obehagligt!

Har råkat ut för samma sak själv. Som tur var har jag en häst som snarare blir paralyserad av skräck än springer iväg.
Han hoppade bara iväg några meter innan han stod helt stilla. Då kunde jag lugnt sitta av och trassla upp ståltråden. Han var så intrasslad att jag var tvungen att lyfta benen på honom för att få loss all tråd. Som tur var gjorde han inte illa sig. Och tur i oturen, kan man ju tänka, att det inte var någon annan häst med lite mer "flykt begär" som drabbades. För då kunde det gått illa.
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Usch dessa metalltrådar! Totalt livsfarligt och ja markägare är lata, har ofta setts att det lämnas kvar och sedan växer de över. I ett stall där vi stod förut fanns det gammal tråd som delvis var övervuxen och delvis synlig i öglor över gräset, jäntan till dom som ägde stallet var där och red på vintern, helt otroligt att de inte prickade någon då när de var å hoppade små terränghinder precis där. Olyckan var dock framme för ett annat ekipage när vi var i stallet och fodrade våra hästar. Hästen fick tråden om bakbene, ryttaren ramlade av och fastnade i vad som visades sig vara en hel hög av tråd som låg under marken och släpades med in i skogen innan hästen till slut kom lös. Vi hjälpte henne att fånga in hästen och tog in dom i "vårat" stall för att spola benen på hästen, hade fått skärsår men tacka gudarna för att hästen hade skydd den dagen, de var INTE vackra :crazy: Sedan blev jag och syrran så jädrans less så vi försökte få bort det mesta så ingen annan skulle göra sig illa. Inget lätt göra men skönt att det är borta nu!
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Ett tips till alla om ni ser taggtråd/ metalltråd/ rep ring miljökontoret i er kommun och tala om var de finns.
Markägaren är skyldig att bort stängsel när hagarna inte längre används.
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Huu! :eek:

Hatar gammal metalltråd!
När de väl börjar rosta, och ligger/hänger kvar i naturen, så är det stört omöjligt att se den!

*sänder en tanke till alla vilda djur som säkerligen går en död till mötes efter att ha trasslat in sig i metall och-eller tagg-tråd*

Det värsta är ju om dom stackars djuren typ bara sitter fast och tråden skär in och dom får typ en förgiftning och sedan typ svälter ihjäl och lider som fan!! Det är ju det värsta.. :cry:
Men så klart också sånnahär olyckor.. fy fan för metalltrådar!! :cry:
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Ush, liknande hände min mamma när hon och jag var ute och red, men då var det taggtråd som gällde. :/ Det låg taggtråd "gömt" under massa löv och Doris, som hästen hette, fastnade och föll omkull två gånger och mor föll av bredvid ett träd och Doris stapplade runt trädet med taggtråd i bakbenen och surrade fast mor i trädet.. :/ Fy fan vad hemskt det var, jag stod bara bredvid och grät, jag borde ju såklart ha gjort nåt men min hjärna slutade funka .. Både mor och Doris klarade sig med några mindre sår. Men fy fan vad arg jag blir på sådana personer som låter massa bröte och skräp ligga ute i naturen. Det var ett rent under att Doris ben inte förstördes helt.
 
Sv: Farlig tråd fällde häst

Man måste verkligen akta sig nu när man är ute till häst , vad som helst kan ju hända .. :confused: hoppas dom klarade sig lindrigt iaf!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp