Görel
Moderator
Jag har sett alla slags reaktioner och jag köper inte alls den i tråden nämnda att "det är de skyldiga som blir upprörda".
Jag får hålla med här. Att tro att alla handläggare alltid gör rätt och vill väl är att tro att just specifikt det yrket är skyddat från idioter.. och så funkar inte mänskligheten. Det finns idioter bland alla områden. Och områden med någon form av makt tenderar att dra till sig en liten skopa extra, misstänker jag.
Och jag hade blivit skogstokig om någon anmält, inte kunnat sova, övervägt att ta sonen och sjappa till Thailand permanent och gud vet vad. Och då är jag en hönsmamma som skulle strypa den som krökte ett hår på hans lilla huvud. Men jag litar inte särskilt på myndigheter överlag och definitivt inte på kuratorer som jag anser brukar vara kassa, särskilt de på skolor- jag borde veta, jag har pratat med ett gäng och de vettiga tycker jag har varit i minoritet. Mina föräldrar var båda lärare och har haft många historier om hur det skvallrats på fikarasterna om barnen och deras familjer. Blir spyfärdig bara jag tänker på det.
Tråkigt att du använder något som jag har skrivit för att argumentera mot något som jag inte har skrivit.
Min uppfattning är att de som blir mest upprörda är de som vet minst om hur socialtjänsten fungerar och arbetar. Över huvud taget är begreppet skyldig fel i detta sammanhang, det är som att man tror att socialtjänsten är en straffande instans.
Att basera sin uppfattning om en hel yrkesgrupp på vad man hört sina föräldrar berätta när man växte upp verkar väldigt snävt.