FB Excell MW - sadlar med liknande bom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

caballus

Trådstartare
Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused:

Hade med mig en Kieffer Inn dit som inte alls satt som den skulle. Bomvidden var absolut ok och den låg an bra på hästen, MEN ortspetsarna gick ner rätt i ryggen, så jag behöver en sadel med en mer öppen bomkonstruktion.

Vi kom slutligen hem med en sprillans ny KenTaur Apollon hoppsadel, bomvidd 3 (32 cm) som var den enda sadeln som både hästen och jag gillade (och som vi hade råd med också :o )
Men det känns som om den inte ligger an helt, baktill.
Eftersom det är en sprillans ny sadel så ska jag ge det lite tid för stoppningen att sätta sig, så får vi se om den ligger bättre sedan.

Nu vill jag dock köpa en begagnad dressyrsadel, men vet inte riktigt vad jag ska kika på?
Vi provade just Frank Baines Excell MW - en avskalad bom bara, och den satt PERFEKT på hästen. Hur är de andra FB i sina bommar? Skiljer det mellan modellerna?

De sadlar vi provade var:
Globus Turner dressyr 34" (som hästen rörde sig absolut bäst i, men som jag inte kunde sitta i för fem öre! :eek: )
Passier Grand Gilbert (kommer ej ihåg bomvidden :smirk:, som var skön att sitta i och också satt helt ok på hästen, men det exemplar de hade var för dyr)
Morris & Nolan dressyr (samma problem med ortspetsarna där)
Hubertus Flexline Flair (jag satt prima, men hästen hatade den :( )
Harry Dabbs True Brit dressyr (låg ej an hela vägen, för bananformad)
Kentaur Medea Dressyr (var för bred i sitsen för mig, fick ont i höften direkt)
HdR Rivelette flatback 32" (halkade omkring och låg inte still en endaste sekund :mad: )

Skulle en Albion K2 eller någon annan av deras modeller kunna passa på denna rygg, vilken bomvidd isf?
Passier - har de samma bommodell i alla sadlar eller skiljer det sig? Vilken storlek bör jag kika på då isf?
Crown/Ideal - skulle de passa?

Planen var att få tag på en begagnad sadel i dressyrutförande som kan tänkas passa, och ta med den till sadelutprovaren nästa gång vi ska dit.
Jag behöver en sadel som hjälper till att sätta mig korrekt, då jag har kass sits och gärna faller framstupa titt som tätt.
Har inga färska bilder på hästens rygg än, men det kommer förhoppningsvis i eftermiddag.

Några tips & ideer?
 
Sv: FB Excell MW - sadlar med liknande bom?

Arabian Saddles från Arabian Saddle Company
 
Sv: FB Excell MW - sadlar med liknande bom?

Kentauren ser ut att vara för böjd, och din häst har en väldigt rak rygg, så det är inte så konstigt. Kentaur är bättre för lite överbyggda hästar. Men om hästen gillar den och inte visar några tecken på obehag så är det ju bra.

Tycker du ska prova FB (vilken dressyrsadel som helst av deras nyare modeller), Clincher (finns endast hos www.ingdams.com), L&R / Arabian (www.landrsaddles.com och www.arabiansaddles.com - svenska ÅF jobbar inte mer, så kontakta www.mustang.dk den danska ÅF. De förstår svenska, så det är inga problem att kontakta dom både på telefon eller mail), Albion, Crown / Ideal...

Om ortspetsarna går ner i ryggen på hästen - prova en bredare bomvidd. Sen så kan jag inte tänka mig att Passier passar om en sadel som FB passar. Passier är mkt smalare i sig.

Bomviddsförslag:
Albion MW-W
FB MW-W
Crown 32-33
Clincher 32
Arabian / L&R ca 100 grader

Lycka till.
 
Sv: FB Excell MW - sadlar med liknande bom?

Kentauren ser ut att vara för böjd, och din häst har en väldigt rak rygg, så det är inte så konstigt. Kentaur är bättre för lite överbyggda hästar. Men om hästen gillar den och inte visar några tecken på obehag så är det ju bra.

Om ortspetsarna går ner i ryggen på hästen - prova en bredare bomvidd. Sen så kan jag inte tänka mig att Passier passar om en sadel som FB passar. Passier är mkt smalare i sig.

Passieren låg ungefär lika bra som kentauren: bra, men inte heeelt perfekt. Det är precis som jag anade, att kentauren är rak, men inte tillräckligt. Blir nog till att kika vidare på sadlar, både hopp & dressyr. Den där perfekta sadeln måste ju dyka upp nån stans?
Tack för tipsen!

//Caballus
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Buck
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
1 928
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 771
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp