Finns det någon tv-bänk som är snygg bakifrån?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Lite tokig rubrik, men så fick det bli! :rofl:

Vardagsrummet i lägenheten vi köpt känns lite svårmöblerat, och det stora kruxet är var vi ska ställa TV:n. Såhär ser det ut:

living_room_1_5ca11ba09606ee69296c084d.png


living_room_2_5ca11ba49606ee694d3f2589.png


Vi vill gärna ha ett matbord vid burspråket, eftersom det är så vi har det i vår nuvarande lägenhet och det är väldigt trevligt att sitta där och äta. Det innebär att soffa + TV kommer att behöva placeras ut i den "första delen" av rummet, alltså närmast ingången, men så har vi ju en eldstad, två element, ett förvaringsskåp och en inbyggd bokhylla att ta hänsyn till...

Den bästa lösningen vi kan komma på just nu är att ha soffan där soffa nr. 1 på bilderna står (alltså den som står med ryggen till ingången), och en TV-bänk som liksom går ut från väggen och står där soffa nr. 2 på bilderna är. Blir det hemskt konstigt tror ni? Finns det någon slags TV-bänk/annan lösning som kan tänkas se okej ut från andra hållet, alltså som man skulle se den när man sitter vid fönstret? Kan vi gömma TV:ns sladdar på något fiffigt vis?

Eller är det synd att avgränsa ett så pass stort och ljust rum så? Har ni några andra förslag? Det känns kanske lättare när vi väl kommit på plats, men jag vill gärna bolla lite idéer redan nu.
 
Min helt spontana tanke var att sätta teven på väggen där tavlan är i nuläget. Jag tror det är lättare att hitta en fristående soffa än en fristående teve.
Aha, och så ha soffan med ryggen till fönstret tänker du? Hmm, ja det var ju en idé förstås... Men det känns lite synd att sitta med ryggen mot fönstret. Eller vilken tavla syftar du på? :o

En kompis har sin TV på väggen ovanför brasan, men det känns som att den hamnar lite för långt upp.
 
Aha, och så ha soffan med ryggen till fönstret tänker du? Hmm, ja det var ju en idé förstås... Men det känns lite synd att sitta med ryggen mot fönstret. Eller vilken tavla syftar du på? :o

En kompis har sin TV på väggen ovanför brasan, men det känns som att den hamnar lite för långt upp.

Ja, precis, ryggen mot fönstret. Jag tänker att man sitter i soffan för att antingen tittat på teve eller in i brasan, d.v.s. vid tider på dygnet när det ändå är mörkt ute. Nu ser jag inte riktigt hur långt rummet är men jag tänker också att soffan oavsett hamnar så långt in i rummet att fönsterspanande blir lite för avlägset.

Men det är givetvis helt tycke och smak :) Man behöver nästan känna av rummet för att veta säkert. Min mor hade under flera år en tevebänk med hjul som hon rullade fram när den användes, annars stod den mot närmsta vägg. Men det var en gammal tjock-teve som stod stadigt på sitt bord, ingen smal och dyrbar smart-tv alltså ;)
 
Jahaja, det ser ut som att vi kanske får överväga det där med väggmonterad TV då! Det verkar onekligen smidigt, och jag gillar det ni säger om att TV:n då får en mindre central roll i rummet.

Vi äger redan både soffa och TV, och hade inte tänkt byta ut någotdera inom den närmsta framtiden, men TV:n vi har kom med ett väggmonteringskit som jag hoppas att vi inte slängt bort :nailbiting: Men annars borde det kunna gå att få tag på hyfsat lätt tänker jag, eftersom det är en relativt ny Samsung-TV.

Tack för era synpunkter! :)
 
Jahaja, det ser ut som att vi kanske får överväga det där med väggmonterad TV då! Det verkar onekligen smidigt, och jag gillar det ni säger om att TV:n då får en mindre central roll i rummet.

Vi äger redan både soffa och TV, och hade inte tänkt byta ut någotdera inom den närmsta framtiden, men TV:n vi har kom med ett väggmonteringskit som jag hoppas att vi inte slängt bort :nailbiting: Men annars borde det kunna gå att få tag på hyfsat lätt tänker jag, eftersom det är en relativt ny Samsung-TV.

Tack för era synpunkter! :)

Borde gå lätt att hitta ett fäste. Vi har en lite äldre samsung TV hängandes på väggen i vardagsrummet med ett fäste som gör att den sitter jättenära väggen. Superskönt att slippa tv-möbel i vardagsrummet. Är Tv:n på så ser man den annars tänker vi inte ens på att den är där eftersom den också hänger på en svart vägg.
 
Borde gå lätt att hitta ett fäste. Vi har en lite äldre samsung TV hängandes på väggen i vardagsrummet med ett fäste som gör att den sitter jättenära väggen. Superskönt att slippa tv-möbel i vardagsrummet. Är Tv:n på så ser man den annars tänker vi inte ens på att den är där eftersom den också hänger på en svart vägg.
Ja, jag är mer och mer sugen på den idén faktiskt. Har aldrig reflekterat över att en TV-bänk tar upp så värst mycket plats, men nu har jag till och med börjat störa mig på den lilla vi har just nu :laugh:
 
Sent på bollen, men tänker att även med TV bänk så är TVn kanske inte så snygg på baksidan?
Då får man kanske ha bänk som står mot en hylla, om man nu vill ha en rumsavdelare?
 
Sent på bollen, men tänker att även med TV bänk så är TVn kanske inte så snygg på baksidan?
Då får man kanske ha bänk som står mot en hylla, om man nu vill ha en rumsavdelare?
Mm, jag kom också att tänka på det sen... Det blir nog väggmontering, såvida vi inte kommer på någon superlösning när vi väl står där med soffan på plats och allt! :p
 
Mm, jag kom också att tänka på det sen... Det blir nog väggmontering, såvida vi inte kommer på någon superlösning när vi väl står där med soffan på plats och allt! :p
Ja det gör man ju ibland när man väl står där. Jag ska ha upp stringbokhyllan till sommaren och då tänkte jag ha en TVn på ett hyllplan och böcker, någon mindre tavla och kanske någon växt på hyllorna runtikring. Känner som du att jag vill att det ska smälta in lite bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp