Bukefalos 28 år!

Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

F

Flash

Hej! Jag funderar på att bygga en inomhusvoljär till mina två - snart fyra - nymfparakiter (eller nymfkakaduor, för den som hellre vill det :angel: ). Nu undrar jag om någon vet hur stor voljär parakiter behöver för att verkligen kunna sträcka på vingarna? Så stor som möjligt, naturligtvis, men ni förstår kanske hur jag menar? Kanske finns här någon som byggt något liknande själv och kan ge byggtips och kanske t.o.m. har bild att lägga in på det "arkitekt-ritade" mästerverket? Eller har länktips till vettiga sidor på nätet, som kan vara till hjälp innan bygget drar igång - allt är av intresse!
Tack på förhand :bow: :bow: , MVH "Flash".
 
Sv: Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

2 m lång, 1m djup och 2m hög kanske?
Minst 1,2m lång, 0,7m djup och 0,8m hög i alla fall.

Jag ska bygga en bur med de förstnämnda måtten till min amazonpapegoja. Kommer bygga den i sektioner (träramar med nät) som jag sedan skruvar ihop med vagnsbultar.

www.nymfparakit.net finns det en hel del bilder på burar och även många trådar om just burbygge. Även på www.papegojprat.se finns det mkt bur trådar :)
 
Sv: Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

Okej, tack för tipset! Hur har du tänkt göra med "sandlåda" i botten? Buren ska ju vara hyfsat lättstädad, och en så här stor bur kan man ju gå in i och städa... om man har en liten dörr i ena sidan, vill säga :idea: ! Jag ska kolla in de länkar du skrev och se vad jag kan hitta på! Tack så länge! Och lycka till med ditt burbygge :) !
 
Sv: Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

Jag kommer bara ha en behandlad skiva (sån som är gul på en sida och brun på andra) som botten på buren, ej fastspikad utan bara lagd mellan burramarna och golvet. Eftersom min bur blir stor så är det lätt att gå in i buren och städa. Användertidningspapper, det är lättstädat och billigt..

(sand ska man inte ha till papegojfåglar)
 
Sv: Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

feste_047.gif
Lite tidigt men jag ska lägga mej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

En dum fråga kanske :o men varför ska man inte ha sand till papegojor? Jag har haft min Chicko i 14år (var fem när han flyttade hit) och han har haft fin s.k. blästringssand på bottnen i buren hela tiden. Nymfparakit nr.2; Oscar övertog jag när min nästkusin visade sig vara allergisk, för tio år sedan. Han hade tidningspapper i sin bur, och han som är lutiono (heter det så = vit nymfare med gul tofs... :confused: ) var svart av trycksvärta på stjärt och buk :crazy: . (Oscar bestämde sig snart att bli sambo med Chicko efersom han helt sonika gick in i hans bur och vägrade flytta ut utan våld :rofl: !) Jag har också haft undulater sedan jag var liten - alla på sand.

Jag tycker just sand är så bra, eftersom jag har finkornig sådan som går att sila i en finmaskad sil. Rent och snyggt blir det ;) !

Eftersom jag misstänker att du fyller år :angel: så grattis på födelsedagen :) !
 
Sv: Flygvänlig bur (typ voljär) till parakiter.

Ainon skrev:
2 m lång, 1m djup och 2m hög kanske?
Minst 1,2m lång, 0,7m djup och 0,8m hög i alla fall.

Jag har gått runt och mätt lite, och jag har två alternativ; 1. en voljär i storleken 1,60 lång x 1,15 bred x 2,0 hög i ett rum som jag är mycket i, och alternativ 2. 2,10 x 1,10 x 2,0 i en del av huset som sällan används. Så av alternativen väljer jag ettan, trots att det blir mindre utrymme. Jag vill ju kunna umgås med mina fåglar :love: !! Så nu blir det att bygga! ... Ska bara få in höet först :D !!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp