Foder, vad ska man välja?

Gullan86

Trådstartare
Hej alla!
jag har en 3årig kasterad lågställd jack russel som lätt blir tjock, dock har han mkt muskler eftersom han ganska ofta följer med mig på ridturer.

Han får just nu pedigree adult hoppas det stavades så.
Köper 14 kilos säck så räcker den läääänge.
Men den hinner aldrig bli för gammal.

han äter ca 2-3dl av den uppdelat på 2-3 gånger om dagen.
han får ingenting annat förutom några bitar frollic varje gång han är med när jag rider men det är kanske bara 2-3gånger i veckan.

Fodret börjar ta slut nu så tänkte ev gå över till något annat, är det som med hästar att man måste blanda upp och byta försiktigt?

Jag tycker han verkar rätt tjock man känner ju inte revbenen så tydligt precis han är som sagt lågställd men jag tror han är av den lite grövre typen för han är mkt grövre än högställda och det är inte bara fett. han har som sagt mkt muskler med.

Men han väger nu runt 10 kg vilket jag tycker låter mkt på en så liten hund lr vad säger ni? jag inbillar mig kanske?!

lite bilder:

6775262.jpg
här är han 1år och detta var när jag köpte honom, jättefet och välgödd med massa husse och matte mat + korvar och gud vet vad.

8334555.jpg
han tappade vikt snabbt när han fick följa med och springa med hästen.
8272661.jpg
här vägde han nog runt 7-8kg endå fast han var riktigt smal lr vad tycker ni? är det lagom lr för smalt? han var ju unghund här med och inte lika mkt muskler som nu.
23292043.jpg
här är han 2år
23292048.jpg
hans lårmuskler är inte nådiga.
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

28807110.jpg
detta är i år
dscn1382_39948328.jpg
3år är han nu alltså.
img_3152_47123933.jpg

dscn4736_44248292.jpg


Tycker ni att han ser för tjock ut? hur ska jag göra i så fall?
Han har dock inte gått med så mkt med hästen på senaste då vi har så mkt farliga vägar här han skulle nog bli smalare om han gick med varje gång jag red vilket är ca 5 dagar i veckan...men....vad tycker ni?
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

Om ni undrar är hans pappa strävhårig och hans mamma släthårig så han blev en mix:) han har en man och jag tycker det passar bra när han heter Leo:) så jag har låtit den vara.

Världens snällaste hund är han.
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

jag tycker att han ser för tjock ut på de bilderna längst ner, och 10 kg låter faktist lite väl mycket. Den bilden där med hästen, där han väger 7-8kg, där ser han bra ut! Skulle försöka satsa på den vikten och samtidigt ge honom ett lite mer högvärdigt foder, särskilt eftersom han springer och rör på sig mycket.

När jag har bytt foder (alltså bytt från torrfoder till torrfoder) har jag kunnat ge det nya utan at blanda med det gamla. DÄremot får man se upp om man byter från torrfoder till färskfoder eller BARF.
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

okej kan du rekomendera något speciellt foder? varför tror du att han är för tjock nu?
det känns lite som att fodret är för fett? för mkt näring eller nåt?

tack för din kommentar
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

någon mer? tycker det verkar lite dött här på hundforumet...
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

DÄremot får man se upp om man byter från torrfoder till färskfoder eller BARF.

Nja...Brukar faktiskt inte vara några problem. Alla jag känner, inklusive mig själv, har bytt från torrfoder till BARF över en natt utan några som helst problem.
Så länge man inte börjar ge det mest svårsmälta på en gång utan börjar lite lätt med kyckling och sånt.
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

10kg låter mycket!
Min högställda tik väger 7kg när hon är i normal hull. (vältränad)
Focus4.jpg

Focusaug083.jpg


Hon äter James Wellbelovde kalkon puppy (mindre bitar än vuxenfodret)
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

Jo det var mest det jag menade, om man byter från torrfoder till ett kycklingskrov direkt eller liknande.

TS: När våran dvärgschnauzer vägde 1,5 kg för mycket gav vi James Wellbeloved Senior/Light och det tillsammans med lite mer motion gjorde susen (samtidigt får man se upp med hur mycket och vad man ger utöver det, i from av godsaker och liknande).
Nu äter han samma mat, men får en större portion eftersom han på äldre dar tenderar att väga för lite istället för för mycket som det varit innan.
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

tack för svar....jag tycker det är jättesvårt att gämföra högställda med lågställda för de lågställda verkar mkt grövre och som om de har grövre benstomme, en helt annan hund på något sätt(min moster har haft 3st högställda och 1 lågställd jag gämfört med).
Henns högställda är ju nästan dubbelt så höga(överdriver kanske liiite) men väger hälften så mkt? mkt smalare ben, mindre huvud kort rygg, långa ben, kort hals, en helt annan kroppsbyggnad verkligen inte bara att benen är längre som man kan tro.

och de har vägt runt 5-6kg bara...sen har jag läst att de lågställda ska vara lättare än de högställda eller?

Men 10kg kanske han inte väger men 8-9kg väger han nog iaf ska hem och väga honom så får vi se exakt....kanske lite orättvist att bara jämna av sådär;)

Jag tycker inte man känner revbenen så bra iallafall och tänkte byta till något bra foder nu som inte är så fett/näringsrikt men vet inte om jag gillar light foder precis heller.

känner du revbenen lätt på din hund?
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

Jag känner klart och tydligt revbenen! Däremot syns de inte!
Här är lite att jämföra med...
Lågställd:
GetAttachment.jpg
väger max 6kg
blandning låg/högbent:
GetAttachment1.jpg
överviktig väger 8-9kg
 
Sv: Foder, vad ska man välja?

Jag har en dsg på 40 cm och han väger 10 kg, han är inte smal men heller inte fet.
Nu är han 4,5 år och jag har börjat med seniorfoder på honom då han börjar smått att lägga på sig och dessa hundar har ju en tendens att bli lite fyrkantiga.
Jag ger Jameswellbeloved seniorlight ( samma som min 10 åriga sch blandning) och jag är nöjd med det fodret.
Gav färskfoder innan men det gick han upp i vikt av och det behövs ju inte så mycket innan dom fettar på sig när dom är av en mindre modell.
 

Liknande trådar

Övr. Hund jo det är så att jag för ca 2 månader sedan köpte en lågställd jack russel på 1år(kastrerad hane) som jag snabbt lärde att ha med när...
Svar
10
· Visningar
1 173
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp