Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men att hon blev rädd för det lät högt är väl inget konstigt? Det gör ju en häst. Precis som en själv.
Är hon lugn på liten yta? och när du annars promenerar så tycker jag personligen inte man behöver ge en häst lugnande för hon hoppade till.
Fast om hästen har överskottsenergi kommer den kanske reagera större och oftare än den normalt hade gjort och det kan bli ett problem. Som beskriver här att hästen blev rädd och det slutar med att den går omkull och skadan förvärras (värmeökning). Det är väldigt onödigt att riskera sånt om man märker att överskottsenergin börjar öka.
 
Fast om hästen har överskottsenergi kommer den kanske reagera större och oftare än den normalt hade gjort och det kan bli ett problem. Som beskriver här att hästen blev rädd och det slutar med att den går omkull och skadan förvärras (värmeökning). Det är väldigt onödigt att riskera sånt om man märker att överskottsenergin börjar öka.
Jo men om hästen inte flänger omkring i hagen och ändå trots lite energi håller sig någorlunda på mattan vid promenad så tycker jag det är onödigt. Man får väl hålla promenaderna hemmavid om det finns möjlighet? . Är väl bara fråga sin veterinär vad denne anser? 🙂
 
Jo men om hästen inte flänger omkring i hagen och ändå trots lite energi håller sig någorlunda på mattan vid promenad så tycker jag det är onödigt. Man får väl hålla promenaderna hemmavid om det finns möjlighet? . Är väl bara fråga sin veterinär vad denne anser? 🙂
Men vad har hagen med saken att göra? Vad spelar det för roll om den är lugn i hage om den exploderar där den blir rädd på promenad?
Veterinärerna brukar tycka att man ska ge lugnande för att inte riskera att någon blir skadad eller att hästen belastar för mycket. Ingen vinner på att man inte kan rehaba som tänkt pga överskottsenergi.
 
Men vad har hagen med saken att göra? Vad spelar det för roll om den är lugn i hage om den exploderar där den blir rädd på promenad?
Veterinärerna brukar tycka att man ska ge lugnande för att inte riskera att någon blir skadad eller att hästen belastar för mycket. Ingen vinner på att man inte kan rehaba som tänkt pga överskottsenergi.
Jag antar hästen är ute i en hage om dagarna? Självklart om den är svår att gå med varje gång och inte för ett ljud som dök upp plötsligt som alla hästar hade regerat på.. Fast jag tycker väl en veterinär kan bedöma det bättre.
 
Men att den blev rädd för det lät högt är väl inget konstigt? Det gör ju en häst. Precis som en själv.
Är den lugn på liten yta? och när du annars promenerar så tycker jag personligen inte man behöver ge en häst lugnande för den hoppade till sv rädsla för ett ljud.🙂

Fast jag har inte skrivit att det behövs nu heller?
Skrev att om hon kommer stå litet länge till efter måndag så kanske det får bli någon sådan lösning som MiniLi föreslår.
 
Fast jag har inte skrivit att det behövs nu heller?
Skrev att om hon kommer stå litet länge till efter måndag så kanske det får bli någon sådan lösning som MiniLi föreslår.
Nej det jag också upplevde det verka varit en engångsföreteelse. ☺️ Fråga din veterinär i stället . 🙂
 
Gör det! För bådas skull. Inte värt att riskera varken din säkerhet eller hennes tillfrisknande när man kan göra något så enkelt som att ge en klick lugnande i munnen innan😊

Jag upplevde tex att Nellys överben reagerade negativt om hon stegrade sig, tror det var att det blev hårt islag typ. Och även dagar då hon bara småtravade trots att det var skritt som gällde..

Ah du märkte skillnad på sånt du med att hon fick ökad värme av typ att stegra osv? De känns ju lite "bättre" jag kände typ i måndags att de va kört igen typ och att allt hade gått upp men kanske inte är så illa då :)
 
Jag antar hästen är ute i en hage om dagarna? Självklart om den är svår att gå med varje gång och inte för ett ljud som dök upp plötsligt som alla hästar hade regerat på.. Fast jag tycker väl en veterinär kan bedöma det bättre.
Jag skrev ju att hon skulle fråga veterinären om recept. Jag skrev inte att hon skulle köpa lugnande på svarta marknaden och ge utan veterinärs godkännande😉

När min häst skadat sig så har det varit bland det första veterinären tar upp när vi diskuterar rehab. ”Behöver ni lugnande för promenaderna/igångsättningen?”
Det är inte en så stor sak.
 
Ah du märkte skillnad på sånt du med att hon fick ökad värme av typ att stegra osv? De känns ju lite "bättre" jag kände typ i måndags att de va kört igen typ och att allt hade gått upp men kanske inte är så illa då :)
Ja absolut! Det lär inte vara kört, men ibland för vår del så drog det ut på processen eftersom det tillfälligt blev lite värre igen.
 
Jag skrev ju att hon skulle fråga veterinären om recept. Jag skrev inte att hon skulle köpa lugnande på svarta marknaden och ge utan veterinärs godkännande😉

När min häst skadat sig så har det varit bland det första veterinären tar upp när vi diskuterar rehab. ”Behöver ni lugnande för promenaderna/igångsättningen?”
Det är inte en så stor sak
Varför skulle man köpa på svarta marknaden? Inte direkt svårt få utskrivet.. ☺️Upplever man hästen hysterisk så finns det ju ingen anledning till att veterinären skulle neka. Man kanske själv också kan ta lite så blir det extra lugnt? 😄
 
@MiniLi Hur går det för er med galoppen? En favoritövning jag har är en variant på den som din tränare hade. Men att du håller dig i samma varv, travar genom kortsidan och galopperar på långsidorna. De flesta hästar fattar snabbt att de ska galoppera ur hörnet och med en sån som din är det bara att uppmuntra ett sånt initiativ och så blir det mycket beröm i det läget. Massa pepp och kämpa på!
 
@MiniLi Hur går det för er med galoppen? En favoritövning jag har är en variant på den som din tränare hade. Men att du håller dig i samma varv, travar genom kortsidan och galopperar på långsidorna. De flesta hästar fattar snabbt att de ska galoppera ur hörnet och med en sån som din är det bara att uppmuntra ett sånt initiativ och så blir det mycket beröm i det läget. Massa pepp och kämpa på!
Upp och ner kan man väl säga 😅
Hade några pass där galoppen gick superbra, i förrgår var det katastrof igen🙈
Jag brukar fatta på samma ställen och framförallt ur hörnen, när hon väl är med så funkar det jättebra och är hjälpsamt för henne att det är lika. På hennes dåliga dagar är det dock tvärstopp så fort man ens tänker galopp eller om hon tror att jag ska fatta galopp..
Nu tänker jag ta några dagar där jag skippar galopp om hon inte fattar självmant. Vi hade total melt-down i förrgår pga galoppen så behöver nog pausa och skapa lite bättre förutsättningar..

Det har ju varit såhär länge nu, galoppen går superbra en kort period för att typ dagen efter inte funka alls. Sen jobbar vi på, det går bra igen och så repeat..
 
Tävlingen jag hade tänkt rida nästa söndag (Breeders-kval) blev inställd så nu får vi försöka träna på det svårare programmet istället 😬. Planen var att rida samma program (Inledande) lördag och söndag men på olika tävlingsplatser, nu blir det väl lördagens båda dagarna. Försöker tänka positivt att det brukar gå bra där, har vinster med 3 olika hästar i dressyrklasser och Pärlans storebror gjorde sitt kval till FT-Breeders där. 😅

Sen sista kvalhelgen ska vi iväg med släkten. Men jag tänker att om vi inte skulle kvala tar vi paus i dressyrtävlandet ett tag och försöker komma ut på lite mer hopp- och terrängträningar.

Hur går det för er @Mirtai , ska ni starta fler kval?
 
Igår blev Nelly för första gången (iaf sedan hon kom till mig som 3-åring) riden utomhus i oväder. Jag är sjukt bekväm, låter henne hellre vila än att rida i regn eller blåst🙈
Igår blev det dock premiär! Vi har ju två ridhus, var hoppträning i det ena och dressyrlektion i det andra. Hade kunnat samsas med dressyrlektionen men utifrån hur det gick i förrgår så kändes det som att vi troligen skulle vara i vägen en del om det blev tvärstopp ibland😆

Ut i paddocken i regn och stormvindar alltså! Är väldigt glad över hur hon hanterade det. Just starka vindar har hon blivit helt koko av tidigare men hon var duktig💖
Höll oss till skritt och trav, några stopp där hon blev istadig och var svår att få fram. Testade att rygga henne ur det och det funkade rätt bra. När hon väl kom igång så travade hon på jättefint. Red lite skänkelvikningar (duktig!) och mycket tempoväxlingar. Är väldigt nöjd med hur fint hon svarar på skänkeln. Är bara de stunderna när hon har ett meltdown som hon går emot skänkel, i övrigt lyssnar hon jättefint på små lätta hjälper och rullar på med fin bjudning i det tempo jag lagt henne utan att jag behöver underhålla hela tiden. Nöjd att jag lyckats på den fronten iaf😁😬
 
Tävlingen jag hade tänkt rida nästa söndag (Breeders-kval) blev inställd så nu får vi försöka träna på det svårare programmet istället 😬. Planen var att rida samma program (Inledande) lördag och söndag men på olika tävlingsplatser, nu blir det väl lördagens båda dagarna. Försöker tänka positivt att det brukar gå bra där, har vinster med 3 olika hästar i dressyrklasser och Pärlans storebror gjorde sitt kval till FT-Breeders där. 😅

Sen sista kvalhelgen ska vi iväg med släkten. Men jag tänker att om vi inte skulle kvala tar vi paus i dressyrtävlandet ett tag och försöker komma ut på lite mer hopp- och terrängträningar.

Hur går det för er @Mirtai , ska ni starta fler kval?

Jag bestämde mig för att inte rida fler kval. Gjorde två ganska dåliga kvalförsök för någon vecka sedan, efter det fick han sadla om till hopphäst 😂

Skulle ridit två kvalklasser i helgen, men ändrade till LA:3 istället. Han är ändå inte redo för att åka till breeders så då kan jag lika gärna rida vanliga klasser :)
 
Tävlingen jag hade tänkt rida nästa söndag (Breeders-kval) blev inställd så nu får vi försöka träna på det svårare programmet istället 😬. Planen var att rida samma program (Inledande) lördag och söndag men på olika tävlingsplatser, nu blir det väl lördagens båda dagarna. Försöker tänka positivt att det brukar gå bra där, har vinster med 3 olika hästar i dressyrklasser och Pärlans storebror gjorde sitt kval till FT-Breeders där. 😅

Sen sista kvalhelgen ska vi iväg med släkten. Men jag tänker att om vi inte skulle kvala tar vi paus i dressyrtävlandet ett tag och försöker komma ut på lite mer hopp- och terrängträningar.

Hur går det för er @Mirtai , ska ni starta fler kval?
Håller tummarna! :)
 
Idag red vi LA:3 och det kändes mkt bättre än förra starten! Fortfarande tappar vi lite bjudning inne på banan men det känns mer än det syns. Vi fick 66% och vann! Nu laddar vi om för en ny start imorgon :D
5AEAF90D-584F-41D1-BA4A-50258D35F6A6.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 180
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 800
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 614
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 972
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp