Försiktig träning. Hur försiktig?

T

Trollis

Jag har i sommar blivit ägare till en 19-årig fjordvalack, vars viktigaste syssla hemma hos oss är att hålla min heta kallblodstravare sällskap och ingjuta lite lugn i honom. Det fungerar över förväntan! :love: Min son har tagit på sig rollen som "försteskötare" och har även varit ute på några skritt-turer barbacka.

Fjordingen var liksom ställd på "undantag" när vi köpte honom (för att uttrycka sig diplomatiskt). Hans hovar var inte verkade på läääänge, anknäbbar runt om och eftersom han är en i grunden matfrisk och rätt lat kille så hade han skapligt med övervikt - hängfläsk, stora "handtag" på ryggen, gropar i låren, valk ovanför svansroten osv. :eek:
En stor del av fläsket har försvunnit bara genom att hans hovar blev omskötta och att han har gått i stor hage med kallblodet som är ranghögst och gärna motionerar sin nya vän när han tröttnar på att beta. En del muskler börjar skymta i fjordingens framdel och om man är riktigt snäll kan man nog säga att han kanske börjar få lårmuskler också.

Till saken; Min gule vän är helt klart körd mycket i sitt tidigare liv och det skulle jag vilja utnyttja då jag aldrig skulle våga rida honom själv innan han hunnit sätta mer muskler och fått lite kondis, men vad är en rimlig träningsnivå att börja på?
Jag har: En tjock fjording, en passande loksele, en gummihjulsvagn (fyrhjulig) med litet flak.
Vi var ute på premiärtur i söndags och skrittade ca 1 km efter byvägen - en kraftig uppförsbacke o en kraftig utförsbacke, resten 'platt'. Han fick trava ca 100 m mest för att jag ville se hans reaktion.
Kan ni ge mig några tips om ett mjukt och försiktigt träningsprogram? Jag vill alltså hjälpa min häst att få bort lite övervikt - bygga lite muskler, men är rädd att gå för fort fram med en "farbror" som inte har gjort något annat än ätit på - jag vet inte hur länge.

Alla tips och råd mottages tacksamt :bow: :bow:
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Ingen som har några idéer?
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Kör på i lungt tempo bare. Var rädd om din nye vän. Jag tyck att du gott kan köre 6 km lit lungt så han kommer igång.
Vad hämskt med folk som int kan sköte sine häster. Tur att han kom till dig.
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Tack för svaret! :bow:
Jag har själv spånat i att börja med enbart skritt och att köra åt "andra hållet" än i söndags för att slippa den branta backen i början. Låter det för mycket att köra varannan dag till att börja med och sedan öka på? Tänkte på ev träningsvärk... Jag kommer varje dag på nya saker jag inte har ställts inför tidigare eftersom min första häst har varit relativt vältränad (med mina skogsmullemått mätt) under hela den tid jag haft honom - fd travare, som rör sig otroligt mycket på egen hand i hagen.
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Hej!

Det beror ju lite på hur mycket motion han får i hagen men det verkar ju bli lite där också :D.
Men att skritta en till två timmar första månaderna är nog lagom. Eller en kortare skrittrunda och lite travpass ;).
Varannan dag är bra och om du bara skrittar kan du gott göra det varje dag om det rör sig om timmen.
Det som gäller är ju främst mycket skritt och inte såå långa pass i början. Sen kanske du märker om han går lite raskare eller verkar pigg.

Måste också skriva att trots att han är så fet bör han få ordentligt med grovfoder! Jag har för mig att en grovfodergiva på 2 kg/ 100 kg häst är lagom. Kraftfodret däremot bör uteslutas för det är bättre och mycket nyttigare att han äter hö!! 10 kg hö om det innehåller 7 MJ energi/kg ger lika energi som 3 kg havre (11,5 MJ/kg) och 5 kg hö (7 MJ/kg)!!

Mvh Lisa (som också har en rund äldre fjording :) )
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

_L_ skrev:
Hej!

Det beror ju lite på hur mycket motion han får i hagen men det verkar ju bli lite där också :D.
Men att skritta en till två timmar första månaderna är nog lagom. Eller en kortare skrittrunda och lite travpass ;).
Varannan dag är bra och om du bara skrittar kan du gott göra det varje dag om det rör sig om timmen.
Det som gäller är ju främst mycket skritt och inte såå långa pass i början. Sen kanske du märker om han går lite raskare eller verkar pigg.

Måste också skriva att trots att han är så fet bör han få ordentligt med grovfoder! Jag har för mig att en grovfodergiva på 2 kg/ 100 kg häst är lagom. Kraftfodret däremot bör uteslutas för det är bättre och mycket nyttigare att han äter hö!! 10 kg hö om det innehåller 7 MJ energi/kg ger lika energi som 3 kg havre (11,5 MJ/kg) och 5 kg hö (7 MJ/kg)!!

Mvh Lisa (som också har en rund äldre fjording :) )
2kg/100 kg häst?
Göta petter då sulle allt Kotte bli bra rund om umpan.
Med ett bra hö så får han 1.5kg/kg häst. Det har jag läst här på buke någonstans. tror det kan ha varet foder.Men är int säker. :o
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Det beror ju lite på hur lång uppförsbacken är, om du ska utesluta den eller inte? Jag skulle nog välja backen, är själv ledsen för att vi nästan inga har i den del av Uppland där jag bor :(
Tänk dig själv motsvarande träning, att du skulle gå en timme och dra en barnvagn med en unge på 20 kg t.ex. Låter inte jättejobbigt!

Tycker också att du fått bra svar av ovanstående!

Lycka till!
Lotta
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

_L_ skrev:
Måste också skriva att trots att han är så fet bör han få ordentligt med grovfoder!

Just nu är det fri tillgång som gäller dagtid, då båda hästarna går ute i beteshage hela dagarna (har lagt ut hö för att kolla om det är för lite bete kvar, men det har de inte rört). Till kvällen får de ca 5 kg hö var.
Jag har inte fått "tummen ur" och skickat iväg nåt hö för analys än, men skall göra det så jag vet vad jag skall komplettera med i vinter. Det blir troligen fri tillgång ute då också. I kraftfoderväg är det mest krubbskrammel som gäller för båda hästarna; ca 1/2 kg havre, 300 g kli, 300 g krafft grund och 1/2 kg potatis per dag (uppdelat på två givor) för kallblodet och hälften av allt till fjordingen. Dessutom vitaminer till båda.

Jag resonerar som så att; en mätt häst är en glad häst, så jag lägger hellre energi på att motionera dem i form :p

Fia-Lina skrev:
Det beror ju lite på hur lång uppförsbacken är, om du ska utesluta den eller inte?

Ja, först är det utför ca 200 m och sen uppför lika långt. Uppför är det såpass brant att det är jobbigt att gå med barnvagn... och ändå hade jag rent bra kondis på den tiden jag gjorde det :D
Problemet blir ju att jag måste passera backen på hemvägen också, men jag kanske vågar köra där när vi jobbat ett tag :idea:

Tack för era svar!
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Hej!

Minsta grovfodergivan är 1 kg ts/100 kg häst och det är exakt 1,16 kg hö! :D (84% ts = 1 kg hö. 100%-84%=16%. 1 kgx16%=0,16 kg. 1 kg ts = 1,16 kg hö!)
Men fri tillgång är det bästa! En häst är gjort för att äta (och äter gärna!) 16-18 timmar om dygnet!
Visst hästarna äter lite mer än dom behöver första veckorna (rädd att fodret tar slut, som det brukar :crazy: ) men sen brukar de reglera intaget så att dom äter det dom behöver.

1/2 kg havre, 300 g kli, 300 g krafft grund och 1/2 kg potatis per dag (uppdelat på två givor) för kallblodet och hälften av allt till fjordingen. Dessutom vitaminer till båda.
Kallblodet får altså 1/2 kg havre, 300 g kli, 300 g krafft grund och 1/2 kg potatis per dag. Fjordingen får 1/4 kg havre, 150 g kli, 150 g krafft grund och 1/4 kg potatis om jag fattat rätt?
Varför ger du potatis? Vad gör den för nytta för en häst?

Nu är det väl lite mycket foder här jag får ursäkta att jag tog upp det! :o

Mvh Lisa
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Jag ger potatis mest för att hästarna skall få lite mer att tugga på vid varje giva och för att de gillar det, brukar stoppa med någon morot, äpple, apelsin, päron åxå - dessa varierar dock med vad som är billigt för tillfället, potatisen har jag jämt eftersom den finns gratis hemma. Innehållet är jag egentligen inte så hemma på, men enligt FreeFarm har potatis följande värden:
MJ=3,6
Protein=11 (tror att det är smbrp som menas)
Kalcium=0,4
Fosfor=0,3
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Trollis skrev:
Jag ger potatis mest för att hästarna skall få lite mer att tugga på vid varje giva och för att de gillar det, brukar stoppa med någon morot, äpple, apelsin, päron åxå - dessa varierar dock med vad som är billigt för tillfället, potatisen har jag jämt eftersom den finns gratis hemma. Innehållet är jag egentligen inte så hemma på, men enligt FreeFarm har potatis följande värden:
MJ=3,6
Protein=11 (tror att det är smbrp som menas)
Kalcium=0,4
Fosfor=0,3

Måst bare fråg. Skaler du apelsinerna och potatisen?
 
Sv: Försiktig träning. Hur försiktig?

Apelsinerna skalar jag, men potatisen sköljer jag bara noga, så att pållarna inte ska få i sig jord och sand. De får även potatisskal då jag eller svärmor råskalat potatis. Snabbkompostering :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp