Bukefalos 28 år!

Förslag på hingst?

Riley

Trådstartare
Jag har ganska länge haft en del funderingar på att ta ett föl på mitt sto, och eftersom jag absolut inte kan någonting om avel och stammar tänkte jag kolla om jag kanske kunde få lite hjälp här?
Hon kommer dock inte betäckas förrän tidigast nästa år, så det är inte på något vis bråttom med ett beslut.
Men man kan ju i alla fall få planera och drömma lite såhär i förväg? :p

Stam
Exteriör (har tyvärr inga "riktiga" uppställda bilder)
Aktionsbilder 1 2 3 4 (nej det är absolut inte ett balsnöre som sitter vid slaggjorden :angel:)

Eh... ja. Jag är som sagt inte ett dugg insatt i avelsområdet, så jag vet inte exakt vilken information som behövs och inte?
Hon är i alla fall 160 cm, lätt utåttåad fram. Inga problem med aktionen, hon är oerhört travsäker och galopperade aldrig i varken intervaller eller banjobb.
Att hon inte startat och aldrig heller kommer göra det beror på en olycka, inga skadebekymmer, några sådana har hon aldrig haft.

Temperamentsmässigt är hon egentligen väldigt snäll.... men bara när det passar henne, och bara med rätt människor.
Platta öron och vevande bakben är inte något ovanligt när det kommer nytt folk.
I övrigt har hon aldrig varit stressad i träning, utan extremt lättkörd och lugn, nästan lite för lat och bekväm.
Dock har hon istället väldigt lätt för att bli snurrig över småsaker: Har en soptunna bytt plats i stallet kan dagen vara förstörd.

Sammanfattningsvis kan man väl i alla fall säga att jag inte vill ha någon hingst som delar humör med WSB :angel:, och vad gäller prisklass hade jag tänkt mig max 30-35 000-någonting.
Avkomman ska jag för övrigt behålla själv så hur lättsåld den är spelar absolut ingen roll.

Är tacksam för alla förslag och åsikter.
 
Sv: Förslag på hingst?

Kiss Francais (FR) h. f. 1998 e. Reve d'Udon Soiree Bleue

Så får du bra blod i generna.....
 
Sv: Förslag på hingst?

Om man söker på blodbanken kommer det upp förslag, som inte ser så tokigt ut.
jag sökte på upp till 40.000
 
Sv: Förslag på hingst?

Jag vet att man kan göra "testparningar", men informationen som kommer upp kunde lika gärna vara skriven på franska. :p
Sedan kvarstår ju frågan om vilka exteriöra egenskaper jag ev. ska försöka undvika respektera titta lite extra på.
 
Sv: Förslag på hingst?

Vet inte hur detta kan inverka men..

Vi har haft några märrar med Vibrante i blodet.
Detta då vi haft Wibrantus som betäckt en del hemma hos oss.

Märrarna efter Wibbe har samtliga varit snygga men med mycket starka åsikter. Heta men inte dumma.
Däremot blir det sedan problem då dessa i sin tur betäcks.
Ungarna som har Wibbe som morfar har varit värre.

Det krävs rätt människa för att dessa skall bjuda på sig själva.

Jag har absolut ingen aning hur Vibrante var. Däremot vet jag att sonen Wibrantus var mycket het och bjöd kuskar och tränare på värsta åkturer.
En tur slutade i en sjö ;)

En fundering bara. HAr du hett så ta inte en skarp hingst kanske.

Säger jag som just nu har en Good as Gold unge efter Wibbestammen :o

Lycka till.
Skall bli spännande och se hur du gör.

AM
 
Sv: Förslag på hingst?

Jo, jag har faktiskt exakt samma uppfattning om ston med Vibrante som morfar.
Har inte stött på någon direkt elak typ men däremot har alla varit tuffa och lite speciella.

Edit: ...fast nu insåg jag att du kanske syftade på hästar med Wibrantus som morfar och inte Vibrante? :D Jaja.

Nej, jag hade som sagt tänkt välja någon som är något mer känd för att ge coola avkommor.
Gillar egentligen Tap In(s avkommor), men tror inte jag vill ha honom på det här stoet.
Annars har jag funderat lite på Smasher - jag har tyckt väldigt bra om de hästar jag träffat efter honom, men däremot har jag ingen koll på hur väl han skulle passa med min märr?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp